اهم اخبار

مدیر عامل اتحادیه مرغداران: نرخ دولتی خرید مرغ زنده با هزینه های تولید همخوانی ندارد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور گفت: نرخ خرید دولتی هرکیلوگرم مرغ زنده ۷۲۰۰ تومان است که این نرخ با هزینه های تمام شده تولید همخوانی ندارد.

 

 

برومند چهارآیین روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: براساس بخشنامه جدید معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی نهاده هایی که توسط واردکنندگان به داخل کشور می آید باید توسط کانال نظارتی وارد و توزیع شود که این بهترین اقدام وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از احتکار و گرانی این محصول است.
وی ادامه داد: این بخشنامه تولیدکنندگان را به صورت اجباری متعهد می کند که در قبال دریافت نهاده های طیور (کنجاله سویا و ذرت) با قیمت های مصوب، هرکیلوگرم مرغ را با نرخ هفت هزار و ۲۰۰ تومان عرضه کند که این اقدام برای مرغدار صرفه اقتصادی ندارد.
مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور اظهارداشت: این بدان معناست که اگر تولیدکننده هر کیلوگرم کنجاله سویا با نرخ مصوب ۲۶۵۰ تومان، ذرت ۱۵۰۰ تومان، روغن ۵۸۰۰ تومان، کنستانتره ۱۲ هزار تومان و جوجه ۱۵۰۰ تومان خریداری کند، به انضمام سود ۱۰ درصدی تولید، قیمت تمام شده مرغ حداقل ۹۲۰۰ تومان است.
وی افزود: نتیجه مابه التفاوت قیمت ابلاغی و قیمت تمام شده، ضرر بیش از ۲ هزار تومانی را متوجه تولید کنندگان می کند.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی قیمت منطقی مرغ زنده را در شرایط فعلی ۱۰ هزار تومان دانست و تصریح کرد: امروز قیمت هرکیلوگرم مرغ زنده درب مرغداری ها به طور متوسط بین ۸ تا ۹ هزار تومان و قیمت برای مصرف کنندگان ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار تومان است؛ یعنی اکنون تولیدکنندگان حدود یک هزار تومان روی هر کیلوگرم مرغ متضرر می شوند.
به گفته وی، گوشت مرغی که اکنون وارد بازار می شود مربوط به جوجه ریزی اوایل اسفندماه ۹۷ است که کنجاله سویا با نرخ چهار هزار تومان، ذرت ۱۸۰۰ تومان و جوجه سه هزار و ۵۰۰ تومان بود.

** سویا و ذرت کمیاب شد
چهارآیین از کمیاب شدن کنجاله سویا و ذرت در بازار خبر داد و گفت: اکنون قیمت هر کیلوگرم کنجاله سویا به پنج هزار و ۵۰۰ تومان و ذرت به یک هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است که حتی تولیدکنندگان نمی توانند این محصولات را برای واحدهای تولیدی خود تامین کنند.
وی اضافه کرد: این درحالیست که برخی تولیدکنندگان از اواسط بهمن ماه مبالغ قابل توجهی نهاده طیور از واردکنندگان خریداری کرده و وجه آن را واریز کرده اند اما هنوز نهاده ای پس از ۵۶ روز به دستشان نرسیده است؛ البته بخشی از این موضوع به دستورالعمل اخیر وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر تامین دان با قیمت های مصوب در ازای خرید هرکیلو مرغ زنده ۷۲۰۰ است.
به گزارش ایرنا، در روزهای پایانی سال ۹۷ با ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی، قرار شد پیش از شروع سال ۹۸ تمهیدات لازم برای تامین کافی و به موقع نهاده کنجاله سویا برای همه واحدهای تولیدی مرغ مادر، اجداد، گوشتی، تخمگذار و واحدهای دامی شیری و گوشتی انجام شود.
براساس این ابلاغیه مقرر شد نهاده کنجاله سویا با حجم بالا و قیمت مصوب به قیمت تنظیم بازاری برای همه واحدهای صنعت دام و طیور کشور توزیع شود.
به گفته مرتضی رضایی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی، اکنون با حضور شرکت پشتیبانی امور دام در بحث تامین و ذخیره، انواع نهاده های دام و طیور شامل کنجاله سویا، ذرت و جو بیش از نیاز وارد و تامین شده است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد و تنها بخشی از مشکلات واحدهای تولیدی در تامین این نهاده ها به اختلال در شبکه توزیع برمی گردد که با این اقدام وزارتخانه این مشکل در خال رفع است.
قیمت هر کیلو کنجاله سویا در بنادر ۲ هزار و ۴۵۰ تومان و ذرت و جو یک هزار و ۳۵۰ تومان است که با احتساب هزینه حمل به استان ها باید هر کیلو کنجاله ۲ هزار و ۶۰۰ تومان و ذرت و جو یکهزار و ۵۰۰ تومان به دست تولیدکنندگان برسد.
اکنون برخی فروشگاه های عرضه گوشت مرغ به دلیل عرضه مرغ دولتی به قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و به صرفه نبودن این موضوع، از عرضه این محصول در بازار امتناع می کنند.
براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی سال گذشته دو میلیون و ۳۳۳ هزارتن گوشت مرغ در کشور تولید شد.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *