اهم اخبار

مدیر فنی سهام عدالت: احتمال پرداخت وام سهام عدالت تا پایان دی ماه

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

در حالی قرار بر پرداخت وام سهام عدالت از اول دی‌ماه امسال بود که مدیر فنی سهام عدالت چنین قراری را تکذیب کرده و از شایعه بودن این اخبار سخن می‌گوید و البته  اظهار امیدواری می‌کند پرداخت این تسهیلات تا پایان دی‌ماه آغاز شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از روزانه نیوز سهام عدالت طرحی است که در سال ۱۳۸۵ درراستای افزایش سطح رفاه عوام به‌خصوص کم‌درآمدها به اجرا درآمد  و این‌چنین که سهام برخی از شرکت‌ها و کارخانه‌ها از سوی دولت با تدابیری خاص به مردم تعلق گرفت ، در آغاز دهک‌هایی مانند مددجویان کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی، روستاییان و عشایر وبِه تدریج روزنامه‌نگاران، طلاب، بازنشستگان کشوری و لشکری وگارگران فصلی به مشمولان افزوده شدند.

براین اساس درهمان دوران ،برگه‌های سهام میان این افراد توزیع شد و البته امکان هیچ تصرفی از سوی مشمولان در این سهام ها نبود فقط مدیریت، به عهده شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بود. تنها سود این برگه‌ها واریزی‌های اندکی بود که گه گاه آن‌هم پس از گذشت چند سال از شروع طرح ،پرداخت می‌شد، ازاین‌رو عنوان می‌شد سهام عدالت از اهداف اولیه‌اش فاصله دارد چون نه‌تنها کمکی به خصوصی‌سازی نمی‌کند، بلکه سهام‌داران نقشی در شرکت‌هایی که سهامشان ارائه‌شده است ندارند .

براین اساس برای رفع این مشکل، امسال با موافقت رهبری فرایند آزادسازی سهام عدالت آغاز شد که تعدادی از دارندگان این سهام در فرایند آزادسازی در ۲ مرحله اقدام به فروش بخشی از سهام خود نمودند.

پس ‌ازآن نیز برای اولین بار در روز ۹ خردادماه حسین سلاح ورزی، عضو شورای عالی بورس از تبدیل سهام عدالت به کارت اعتباری خبر داد برای مالکان سهام عدالتی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند .که قرار بود با این طرح سهامداران تا سقف ۵۰ تا ۶۰ درصد ارزش ‌دارایی سهام ‌عدالتشان اعتبار خرید کالا از فروشگاه‌ها دریافت کنند. ضمن آنکه در ماه‌های اخیر مسئولان بارها از اعطای کارت اعتباری یا وام سهام عدالت گفته‌اند اما هنوز که هنوز است خبری نیست و این وعده‌ها هنوز اجرایی نشده است.

هنوز خبری از تسهیلات سهام عدالت نیست

همان‌گونه که اشاره شد امسال با توجه به تحقق مقاصد اصلی طرح سهام عدالت ،آزادسازی اجرایی شد.و ادامه‌ای خوشایند برای سهام عدالت بشمار می‌آید.

در این فرایند با ۲ روش مستقیم و غیرمستقیم افراد قادر به آزادسازی سهامشان هستند. درروش مستقیم سهام‌دار شخصاً مدیریت سبد سهام خود را به عهده خواهد داشت.

روش غیرمستقیم هم در آن مدیریت سبد سهام عدالت همچنان به عهده شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باقی می‌ماند.

این‌گونه برگه‌هایی که باارزش اسمی یک‌میلیون تومان و کمتر در اختیار مردم گذاشته‌شده بودند اما در طول زمان این ارزش ۱۰ تا ۱۵ برابر هم رسید و افراد با اختیار خود قادر به فروش بخشی از این سهام‌ها شدند.

اما برای آن دسته از دارندگان سهام عدالت که سهام خود را نفروختند و روش غیرمستقیم را انتخاب کردند ، هم وعده‌های گوناگونی درباره اعطای تسهیلاتی چون وام وکارت اعتباری ارائه شد که ،هنوز خبری از دستور بانک مرکزی نیست. و حتی گفته می‌شود سهام عدالت نمی‌تواند به‌عنوان وثیقه موردقبول بانک‌ها واقع شود.

بر اساس این طرح مقرر شد که مشمولان سهام عدالت بتوانند از طریق نظام بانکی تا سقف ۵۰ تا ۶۰ درصد از ارزش دارایی سهام عدالت خود، کارت اعتباری دریافت کنند و با استفاده از آن با مراجعه به مراکز خرید، به‌صورت اعتباری خرید کنند.

مدتی بعد هم اخباری مبنی بر ارائه وام به دارندگان سهام عدالت منتشر شد این‌چنین که ۳۰ میلیون از مشمولان سهام عدالت که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند می‌توانند از ابتدای دی‌ماه از بانک‌های دولتی وام خرد دریافت یاد اقدام به خرید کالا کنند.که باگذشت چند هفته از دی‌ماه خبری هم از این وام نیست .

سهام عدالت ضامن وام‌گیرنده است؟

باوجود اخبار واظهارتی در رابطه با وثیقه بودن سهام عدالت برای دریافت تسهیلات ،اخیراً محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک‌های خصوصی با تأکید بر اینکه گرفتن وثیقه مناسب باارزش تسهیلات از وظایف بانک است تأکید کرده است سهام عدالت نمی‌تواند وثیقه تسهیلات باشد چون اگر قیمت آن در بورس کاهش پیدا کند در اصل وثیقه بانک در برابر تسهیلات اعطا‌شده، کم شده و بانک کسری وثیقه می‌آورد. به گفته دبیر کانون بانک‌های خصوصی اگر سهام عدالت بخواهد وثیقه باشد رقم تسهیلات محدود به مبلغ اسمی سهام عدالت می‌شود.

وی همچنین یادآور شده است که این وام ازنظر منابع فشار زیادی به بانک‎ها وارد می‌کند. چراکه پیش‌ازاین هم با ورود کرونا وام‌های متعددی برای آن‌ها تکلیف شد که فشار زیادی به منابعشان آورد،حالا هم منابعشان به‌قدری نیست که بتوانند همه موارد را باهم پیش ببرند.

اما پرویزی مدیریتی از شعب بانک صادرات با اشاره به ضمانت قرار گرفتن سهام عدالت برای پرداخت وام می‌گوید: هنوز سازوکارهای اجرایی این طرح مشخص نیست هرچند به تصویب هم رسیده است .و می‌افزاید :این طرح به‌صورت ویژه برای مشمولانی است که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند.

وی در رابطه با چگونگی ارائه این وام می‌گوید: منظور از وام وکارت اعتباری یکی است به این صورت که دریافت وام از طریق کارت اعتباری صورت می‌گیرد .و دارندگان این نوع کارت‌ها می‌توانند به‌جای خرید کالا بدون معرفی ضامن درخواست وام خرد از بانک‌های معرفی‌شده داشته باشند که با  سود ۱۸ درصدی برای بازپرداخت تعریف‌شده است.

این مسئول بیان می‌کند : برخی از بانک‌ها طرح را در قالب اعطای کارت اعتباری دیده‌اند تعدادی هم از شارژ یکی از حساب‌های مشتریان نام می‌برند اما موضوعی که وجود دارد آنکه باوجود نشر اخبار مختلفی در این ماه‌های گذشته در رابطه با اعطای کارت اعتباری ویا وام با ضمانت سهام عدالت ،اما هنوز از سوی بانک مرکزی ابلاغیه‌ای اجرایی برای بانک‌ها صادر نشده است. بنابراین آنچه گفته می‌شود احتمالاتی است که ممکن است اجرایی شود ویا تغییراتی در آن صورت پذیرد.

وی تأکید می‌کند: افرادی می‌توانند این کارت‌های اعتباری را دریافت کنند که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند و تعداد آن‌ها حدود ۳۰ میلیون نفر تخمین زده می‌شود.

وام سهام عدالت ،بر تورم دامن می‌زند

محمدرضا شهنام پور کارشناس خبره اقتصادی نیز در رابطه با آزادسازی و ارائه تسهیلات به دارندگان غیرمستقیم سهام عدالت می‌گوید : آزادسازی سهام عدالت به این معنا است که دارندگان این سهام قادر به فروش ۶۰ درصد از سهام خود به روش‌های مستقیم و غیرمستقیم باشند. و می‌افزاید :درروش مستقیم فرد خود خریدوفروش سهامش را انجام می‌دهد و درروش غیرمستقیم سهامدار به دلیل عدم آشنایی بادانش بورسی بهتر است صبر می‌کند تا صندوق سرمایه‌گذاری استانی تشکیل شود واز این طریق اقدام کند. وی ادامه می‌دهد: ۴۰ درصد مابقی سهام عدالت تا ۲۲ بهمن‌ماه آزادسازی می‌شود که توصیه ما آن است مردم در صورت امکان ، از فروش خود داری کنند .

بهتر است سهامداران فروش سهام خود را در مرحله آخر قرار دهند، زیرا دیر یا زودی زیر ساخت‌های لازم برای دریافت تسهیلات بانکی از طریق سهام عدالت فراهم می‌شود ومورد مهم تر آنکه با صبوری کردن ، سود نسبتا خوبی از سهام ها نصیب دارندگان سهام عدالت می شود.

در ادامه این کارشناس در رابطه با اعطای تسهیلات به دارندگان سهام عدالت بیان می‌کند: طرح  به تصویب رسیده است اما هنوز ابلاغیه‌ای به بانک‌ها صادر نشده که امکان ارائه این وام را داشته باشند.زیرا بانک‌ها بر اساس شرایطی می‌توانند عمل کنند که بانک مرکزی به آن‌ها ابلاغ کند.

وی در رابطه با منافع این تسهیلات می‌گوید: به‌هرحال سهام عدالت پشتوانه‌ای است که می‌توان از آن برای دریافت وام استفاده کرد به‌خصوص برای سهامدارانی که نیاز ضروری دارند بسیار مفید خواهد بود اما مشکلاتی را هم موجب می‌شود.

شهنام پور ادامه می‌دهد : دروهله نخست با افرادی روبرو هستیم که بخشی از آن‌ها بدون اطلاع ونا آگاه از سهام‌داری هستند براین اساس لازم است قبل از هر اقدامی بدنه کارشناسی قوی فراهم شود تا با اجرای این مصوبه ، پاسخگوی این سهامداران باشند.

وی اظهار می‌کند :مشکل دیگر پرداخت وام ، دامن زدن بر تورم است زیرا با هر اعطای وام و تسهیلات ، نقدینگی وارد بازار خواهد شد که پیامدش تورم خواهد بود.وقطعا زمانی که مردم وام سهام عدالت را دریافت کنند چنین مشکلاتی را در پیش خواهیم داشت.

آیا تا پایان دی‌ماه اجرایی می‌شود؟

اما محمود حسنلو، مدیر فنی سهام عدالت به افرادی که منتظر اجرای طرح وام سهام عدالت برای اول دی ماه بودند چنین پاسخ می دهد :آنچه از آن به‌عنوان وام نام‌برده می‌شود درواقع کارت اعتباری است که ازابتدا هم‌زمان معینی برای ارائه این کارت اعلام‌نشده بود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مشکلی برای ارائه این وام در قالب کارت اعتباری از سوی بانک‌ها وجود دارد، تأکید دارد که‌ مشکلی از سمت بانک‌ها وجود ندارد و باید برخی کارهای اداری انجام شود.

مدیر فنی سهام عدالت همچنین در واکنش به اخباری که زمان ارائه وام سهام عدالت را اول دی‌ماه اعلام کرده بودند، می‌گوید: یادم نمی‌آید کسی گفته باشد این کارت‌های اعتباری از اول دی‌ماه به سهامداران داده می‌شود یعنی زمان خاصی اعلام‌نشده بود. چون هر بانکی تا بیاید پیاده‌سازی‌های فنی را انجام دهد و قرارداد حقوقی ببندد زمان می‌برد.

بنابراین بعید است کسی زمان تعیین کرده باشد و به نظر می‌رسد این‌ها شایعات فضای مجازی بوده است. حسنلو اظهار امیدواری می‌کند ارائه کارت اعتباری به دارندگان سهام عدالت تا پایان دی‌ماه صورت گیرد و می‌گوید: برای این کار باید چند ارگان و سازمان مختلف باهم کار کنند ولی بانک‌های بزرگ‌تر حتماً تا پایان دی‌ماه این کار را به پایان خواهند رساند.

منبع: روزانه نیوز

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *