اهم اخبار

مدیر مرکز رشد پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک:چغندر تراریخت مقاوم به ریزومانیا آماده کشت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیر مرکز رشد زیست فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک با اشاره به دستیابی محققان این پژوهشگاه به تولید محصولات تراریخت، یادآور شد: این محصولات مقاوم به آفت‌های زیستی و غیر زیستی است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ دکتر امیر میمندی‌پور با بیان اینکه محققان و اعضای هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک فناوری‌هایی از TRLهای ۳ تا ۷ را تولید کردند که آماده ورود به بازار و سرمایه‌گذاری هستند، افزود: از جمله این فناوری‌ها می‌توان به تولید پروبیوتیک با قابلیت استفاده در خوراک دام، طیور و آبزیان اشاره کرد.

بهبود وزن‌دهی به دام و طیور

میمندی‌پور، محصول دیگر تولید شده در این پژوهشگاه را افزودنی‌های خوراک و دام و طیور عنوان کرد و گفت: این ترکیبات به عنوان ترکیبات جایگزین آنتی بیوتیک‌های محرک رشد در حوزه‌های دام، طیور و آبزیان استفاده می‌شود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک با بیان اینکه این ترکیبات به صورت نانو کپسول‌های حاوی اسانس‌ها و ترکیبات فعال گیاهی به تولید رسیده است، یادآور شد: تست‌های این محصول در حوزه خوراک دام، طیور و آبزیان اجرایی شده است و با اضافه شدن به غذای دام، طیور و آبزیان موجب بهبود وزن آنها خواهد شد.

به گفته وی، تست‌های بالینی این محصول انجام شده و آماده ورود به بازار است.

آمادگی رهاسازی چغندرقند تراریخته

میمندی‌پور با اشاره به دستیابی محققان این پژوهشگاه به تولید محصولات تراریخت، یادآور شد: این محصولات مقاوم به آفت‌های زیستی و غیر زیستی است که از جمله آن می‌توان به تولید چغندرقند تراریخت اشاره کرد که مقاوم به آفت ریزومانیا است. ریزومانیا یکی از آفت‌های مهم در کشت چغندرقند محسوب می‌شود.

مدیر مرکز رشد زیست فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک، خاطر نشان کرد: چغندرقندر تراریخت تولیدشده مقاوم به آفت ریزومانیا و تست‌های مزرعه‌ای آن در حال انجام است و به‌زودی کشت و تکثیر آن انجام خواهد شد.

افزایش تخمک‌گذاری در ماهیان پرورشی

میمندی‌پور فناوری دیگر تولیدشده این پژوهشگاه را پپتیدهای سنتتیک دانست که به عنوان هورمون حوزه آبزیان به تولید رسیده است.

وی اضافه کرد: این ترکیبات موجب افزایش تخمک‌گذاری ماهیان پرورشی مانند قزل‌آلا خواهد شد. این فناوری در سطح فناوری ۶ و آماده سرمایه‌گذاری و ورود به بازار است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *