اهم اخبار

مراحل سه گانه بهداشتی واردات تخم چشم زده ماهی قزل آلا اعلام شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سازمان دامپزشکی کشور مراحل سه گانه بهداشتی واردات تخم چشم زده ماهی قزل آلا را اعلام کرد و بیان داشت که واردات این محصول بر مبنای روش‌های علمی، ارزیابی خطر و کنترل شده انجام می‌شود.

 

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم  سازمان دامپزشکی کشور در واکنش به خبر این خبرگزاری درباره “۸۵ درصد ظرفیت تولید تخم قزل آلا در کشور نابود شد/ احتمال حمله بیوتروریستی فرانسه و آمریکا” مورخ ۲۲ شهریورماه ۹۸ خورشیدی به نقل از عضو هیئت مدیره اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی‌های ماهیان سردآبی کشور  پاسخی به شرح زیر ارائه داد:

در حال حاضر برای واردات تخم چشم‌زده ماهی که در قالب فرآیندهای بازرگانی مجاز گردیده به عنوان نهاده اولیه جهت ادامه فعالیت واحدهای پرورش دهنده ماهی در سطح کشور نهایت دقت در نظارت بهداشتی از سوی سازمان دامپزشکی کشور صورت می‌گیرد. این نظارت در ۳ مرحله صورت می‌گیرد.

در مرحله نخست، در رابطه با وضعیت بهداشت و بیماری‌های آبزیان کشور و مرکز صادرکننده، توسط کمیته ارزیابی خطر واردات تخم چشم‌زده؛ مطالعات کتابخانه‌ای منطبق بر مقررات ملی بهداشتی واردات (IHR) ، صورت گرفته و در صورت نیاز مطالعات میدانی و بازدید از مراکز و بررسی نحوه صدور گواهی بهداشتی کشور صادرکننده انجام می‌شود.

مرحله دوم، کنترل اسناد و بازرسی بهداشتی محموله های وارداتی توسط قرنطینه دامپزشکی شبانه‌روزی مستقر در گمرک فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) که مرز ورودی است، صورت می‌گیرد.

در مرحله سوم نیز محموله‌های وارداتی قرنطینه شده و در طول مدت قرنطینه روند سلامتی مورد پایش و ارزیابی قرار گرفته و در نهایت پس از نمونه‌برداری و آزمایش‌های مربوطه، اجازه ترخیص و خروج از قرنطینه صادر می‌شود. با توجه به مستندات و بررسی‌های صورت گرفته، موردی از آلودگی در نمونه‌های مذکور مشاهده نشده است و در صورت وجود موارد مشکوک، محموله بلافاصله معدوم و مرکز قرنطینه ضدعفونی می‌گردد.

در راستای اجرای برنامه راهبردی کنترل این بیماری، همچنین مبلغ ۸۸ میلیارد ریال به منظور کنترل همه‌گیری بیماری ویروسی سپتی سمی هموراژیک  (VHS) در سال ۱۳۹۳ خورشیدی طی مصوبه هیات محترم وزیران تامین اعتبار گردید و جهت پرداخت غرامت و انجام عملیات ضدعفونی مراکز آلوده به منظور جلوگیری از گسترش بیماری و مطابق با ماده ۵ قانون سازمان دامپزشکی کشور هزینه شده است.”

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *