اهم اخبار

مراکز خرید حمایتی زرشک در خراسان جنوبی افزایش یافت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: پیرو آغاز برنامه خرید حمایتی زرشک در این استان و استقبال کشاورزان، تعداد مراکز خرید از چهار مرکز به هشت مرکز افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ وحید ضیائیان احمدی افزود: با اجرای طرح خرید حمایتی زرشک از ۲۵ آذر ماه جاری، مراکز خرید در تمامی شهرستان‌های دارای سطح زیرکشت این محصول فعال شد و تمامی این مراکز از تشکل‌های حوزه تعاون روستایی هستند.

وی بیان کرد: ۲ مرکز در بیرجند از جمله اتحادیه شرکت‌های تعاون روستایی خراسان جنوبی و اتحادیه شرکت‌های تعاون روستایی بیرجند، ۲ مرکز در شهرستان قاینات از جمله مرکز اتحادیه شرکت‌های تعاون روستایی قاین و در شهر آرین‌شهر شرکت دامداران سده، در شهرستان زیرکوه با عاملیت تعاونی تولید قدس در شهر حاجی‌آباد و یک شعبه در شهر زهان، شهرستان درمیان تعاونی تولید اسدیه و در شهرستان سربیشه اتحادیه شرکت‌های تعاون روستایی سربیشه آماده خرید حمایتی زرشک هستند.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: کشاورزان متقاضی می‌توانند ابتدا با ارائه نمونه زرشک خود به این عاملین خرید، درخواست خود را ارائه کنند و این مراکز نیز در کوتاه‌ترین زمان پس از رویت نمونه توسط کارشناسان و خبرگان هر مرکز نسبت قیمت‌گذاری اقدام کرده و قیمت نهایی به متقاضی اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه در این مرحله زرشک معمولی حداکثر تا ۶۵ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است افزود: تاکنون حدود ۳۰۰ نفر از کشاورزان برای تحویل نمونه و اعلام قیمت به مراکز خرید مراجعه کردند و مقدار خرید تا روز گذشته ۳۰ تن بوده که ۲۰ تن از طریق زنجیره ایجاد شده برای عرضه و فروش به خارج از استان ارسال شده است.

ضیائیان احمدی از افزایش قیمت پنج تا هفت درصدی زرشک در بازار آزاد با آغاز خرید حمایتی این محصول خبر داد و گفت: طرح خرید حمایتی زرشک مورد استقبال کشاورزان خراسان جنوبی قرار گرفته و تعداد مراجعات به مراکز خرید افزایش یافته است که البته بیشتر آنان خرده‌مالک هستند.

خرید حمایتی زرشک براساس توافق اخیر استاندار خراسان جنوبی و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، با تجهیز چهار مرکز در این استان از روز پنجشنبه ۲۵ آذر ماه آغاز شد و با هدف تنظیم بازار و حذف واسطه‌گری در خرید محصول کشاورزان ادامه دارد.
استاندار خراسان جنوبی هفته گذشته (۱۶ آذر ماه) در پی نشست با مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در تهران که نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشت، از آغاز اجرای طرح‌های حمایتی این سازمان درخصوص زرشک‌کاران استان خبر داد و گفت: خرید حمایتی زرشک کشاورزان از ۲۵ آذر آغاز می‌شود.

جواد قناعت ۲ هفته قبل (هشتم آذر ماه) در مراسم معارفه خود قول داد که با پیگیری‌های صورت گرفته طی دو یا سه هفته آینده زرشک باقیمانده روی دست کشاورزان با قیمت مناسب به فروش برسد.

تحقق این وعده، تشکر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند را هم در پی داشت.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی ۲۷ آذر در دیدار استاندار خراسان جنوبی گفت: در ارتباط با محصولات کشاورزی استان که برخی از آنها حتی در سطح جهان منحصر به‌فرد است، گاهی بسیاری از این محصولات روی دست کشاورزان می‌ماند و کیفیت آن کاهش می‌یابد که در همان جلسه معارفه قول حمایت طی دو هفته آینده دادید و این کار انجام شد که خیلی مهم است.

خراسان جنوبی با ۱۸ هزار و ۶۰۰ هکتار سطح زیر کشت، رتبه اول تولید زرشک را در ایران به خود اختصاص داده و فصل برداشت این محصول از اواخر مهر تا نیمه اول آذر ماه است.

۳۸ هزار خانوار در زمینه کاشت و برداشت زرشک در خراسان جنوبی فعالیت دارند و پیش‌بینی شده امسال از این سطح زیر کشت ۲۲ هزار تن زرشک خشک معادل ۱۱۰ هزار تن زرشک تازه برداشت شود که ۹۸ درصد زرشک بی‌دانه کشور است.

با توجه به شیوع ویروس کرونا در ۲ سال اخیر و کاهش تقاضا، قیمت زرشک هم کاهش یافته و علاوه بر این بخشی از محصول سال گذشته کشاورزان در انبارها و سردخانه‌های خراسان جنوبی باقی مانده و هنوز به فروش نرفته است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *