اهم اخبار

مردم نگران سلامتی محصولات کشاورزی نباشند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
[heading]معاون فنی سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه مردم نگران سلامتی محصولات کشاورزی نباشند، گفت: وزارت بهداشت باید محصولات آلوده به سموم و نیترات را امحا کند.[/heading]

یحیی ابطالی در گفتگو با مهر با بیان اینکه مباحث مطرح شده مبنی بر وجود بیش از حدمجاز باقی‌مانده سموم مربوط به ۴ محصول خیار، گوجه‌فرنگی، برنج و سیب درختی است، اضافه کرد: از نمونه‌گیری‌های انجام شده تنها ۱۰ درصد محصولات مشکوک به آلودگی بوده‌اند که در تولید ۵ درصد آنان از سموم توصیه نشده استفاده شده بود و ۵ درصد دیگر نیز بیش از حد مجاز سم داشتند.

معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور اظهارداشت: عدد مذکور  با متوسط‌ های جهانی فاصله چندانی  ندارد و حتی کمتر از آنها نیز است.

به گفته ابطالی، در هندوستان ۲۰ درصد  و در آمریکا نیز ۴.۲ درصد کل محصولات کشاورزی تولیدی آلوده است اما در ایران تنها ۵ درصد ۴  محصول دارای باقی مانده بیش از حدمجاز سم بوده‌اند.

ابطالی اظهارداشت: اگر وزارت بهداشت به وظیفه خود عمل و با خاطیان برخورد کند، آنان نیز به توصیه‌های ما عمل خواهند کرد.

وی، ماده ۲۸ آئین‌نامه قانون حفظ نباتات را مورد اشاره قرار داد و گفت: براساس این قانون، وزارت بهداشت موظف است محصولات را ارزیابی و در صورت برخورد با موارد آلوده و مشکوک آن را با کمک شهرداری‌ها و سازمان میادین هر منطقه امحا کند.

معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه برخورد با خاطیان در این زمینه وظیفه وزارت جهاد کشاورزی نیست، افزود: براساس قانون، اگر کشاورزی خطا کرد و به توصیه‌های کارشناسان و مسئولان مربوطه توجه نکرد باید وزارت بهداشت او را جریمه کند، چراکه در این میان امنیت و سلامت مردم به خطر می‌افتد، ضمن اینکه امحای محصولات آلوده به نفع کشور است.

ابطالی با بیان اینکه نمونه برداری و ارزیابی کردن وقتی برخوردی در پی آن نباشد، فایده‌ای ندارد، اضافه کرد: وقتی میان شخصی که محصول تولیدی خود را با میزان بالای سم و نیترات عرضه می‌کند، با کشاورزی که این کار نمی‌کند، تفاوتی وجود نداشته باشد، مسلم است که کسی موارد بهداشتی و توصیه شده را رعایت نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، چندی پیش، رئیس سازمان غذا و دارو از وجود باقیمانده بیش از حد مجاز نیترات و سموم کشاورزی در برخی محصولات زراعی پر مصرف هشدار داد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید اصول بهینه استفاده از سموم را به کشاورزان آموزش دهد.

رسول دیناروند افزود: سازمان غذا و دارو در آخرین پایش خود برای بررسی باقیمانده سموم کشاورزی، ۸ محصول زراعی پر مصرف را بررسی کرد. نتیجه بررسی ها نشان داد که در ۸ درصد این محصولات باقیمانده سموم کشاورزی بیش از حد مجاز است که وضعیت نگران کننده ای است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *