اهم اخبار

مرغداران ۱۵ هزار میلیارد تومان در مدت ۵ ماه ضرر کردند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل سابق اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور گفت: در مقطعی مرغداران در مدت ۵ ماه ۱۵ هزار میلیارد تومان ضرر کردند و برخی تعطیل شدند اکنون در صورتی که مرغداران با ۱۰ هزار تومان بالاتر از قیمت دستوری مرغ بفروشند ضرر آنها جبران نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از تسنیم؛ حبیب اسدالله نژاد مدیرعامل سابق اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور اظهار داشت: در لزوم اصلاح نظام یارانه ای بحثی وجود ندارد اما در بخش مرغ حساسیت هایی وجود داشت که ما قبل از اجرا پیشنهاد کرده بودیم که حذف ارز تدریجی به صورت پلکانی انجام شود اما به این موضوع توجهی نشد.

وی افزود: یارانه نهاده های دامی در ۲۱ اردیبهشت ماه به صورت آنی حذف شد و کالابرگی نیز که قرار بود به مردم داده شود اجرایی نشد و در نتیجه میزان مصرف مرغ در کشور کم شد و به مصرف کننده و تولید کننده لطمه وارد شد.

 مدیرعامل سابق اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور ادامه داد: پیشنهادات و طرح‌های اجرایی داشتیم که مهم‌ترین آن هوشمند سازی زنجیره تامین تولید و توزیع مرغ در کشور بود, ۱۵ ماه قبل جزئیات این سامانه به وزارت جهاد کشاورزی ارائه شد، اما وزارت جهاد کشاورزی خود ستکاوا (سامانه تأمین و توزیع کالا) را اجرایی کرد.

وی تصریح کرد: بعد از فعالیت این سامانه مرغداران به مدت شش ماه در ازای تولید هر کیلوگرم مرغ ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان ضرر کردند و اکنون نیز وضعیت بازار مرغ به شکلی شده که برای کنترل بازار باید از نیروی‌های قهریه استفاده شود.

اسدالله نژاد گفت: وزارت جهاد کشاورزی به تعهدات یک سال گذشته درباره تامین نهاده های یک دوره تولید، اقدام نکرد که این امر منجر به ضرر و زیان سنگین تولید کنندگان شد، حتی برخی واحد های تولیدی نیز تعطیل شدند.

وی اظهار داشت: قیمت تمام شده مرغ بیشتر از نرخ مصوب ۷۳ هزار تومانی تعیین شده است و قیمت گذاری دستوری نمی تواند پاسخگو باشد، بر اساس هزینه‌های تولید قیمت مرغی که به دست مصرف کننده می‌رسد باید در محدوده ۷۹ تا ۸۰ هزار تومان باشد.

 مدیرعامل سابق اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور در واکنش به فروش مرغ در محدوده ۱۰۰ هزار تومان اظهار داشت: فروش فعلی مرغ در بازار گران فروشی است که باید با آن برخورد شود.

مرغداران ۱۵ هزار میلیارد تومان ضرر کردند

وی در پاسخ به اینکه مردم برای خرید بیشتر مرغ در زمان گرانی همکاری داشتند اما اکنون مرغداران برای متعادل کردن بازار مرغ همکاری ندارند، گفت: «مگر مردم چقدر همکاری کردند در آن مقطع نیز  با افزایش خرید مردم قیمت مرغ بالا نرفت!»

اسدالله نژاد افزود: «مرغداران در آن دوران به مدت ۶ ماه برای  فروش هرکیلوگرم مرغ ۱۵ هزار تومان ضرر کرده اند و اکنون در صورتی که مرغداران با ۱۰ هزار تومان بالاتر از قیمت دستوری مرغ بفروشند ضرر آنها جبران نمی‌شود.»

اسدالله نژاد گفت: «مرغداران در آن مقطع در دوره ای ۵ ماهه بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان ضرر کردند البته ما نیز شرایط مردم را درک می‌کنیم که از لحاظ معیشت دچار مشکل هستند اما در صورتی که مردم  مرغ ۱۰ هزار تومان گران بخرند یک خانواده چهار نفره (با سرانه ۱۲۰ کیلو در سال)، برای خرید مرغ  120 هزار تومان بیشتر می پردازند اما در صورتی که مرغدارن مرغ با ضرر به فروش برسانند باعث تعطیلی آنها می شود.»

 مدیرعامل سابق اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور ادامه داد: حمایت از تولید دغدغه همه مسئولان کشور است و باید به بخش تولید توجه شود.

۲۳۰ هزار تن مرغ در زمان تولید مازاد به کشور وارد شد

وی اظهار داشت: در دورانی که با مازاد تولید مواجه بودیم وزارت جهاد کشاورزی وقت در اواخر سال قبل ۲۳۰ هزار تن مرغ وارد کرد که حتی تاریخ مصرف آنها قبل از مصرف گذشت.

اسدالله نژاد گفت: بعد از اصلاح نظام یارانه ها باید بهره وری در واحد های تولید کاهش می یافت که از این طریق هزینه های تولید کم و باعث رضایت هم زمان تولید کنند و مصرف کننده می‌شد اما نهاده های دامی بی‌کیفیتی در یک سال گذشته به کشور وارد شد.

وی تصریح کرد: در سایه عدم نظارت کافی نهاده های دامی توسط وارد کنندگان به کشور وارد شد و در اختیار مرغداران قرار گرفت که این نهاده‌ها روی وضعیت بهره وری مرغداران اثر گذاشت. برای تجهیز و بهسازی واحد‌های مرغداری درخواست وام های کم بهره شد اما توجهی نیز به این موضوع نشد.

مدیرعامل سابق اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور ادامه داد: در صورتی‌ که اطلاع از تغییر وزیر جهاد کشاورزی داشتم استعفا نمی‌دادم، اما استعفای من در تاریخ ۱۸ بهمن سال قبل تقدیم هیئت رئیسه شده بود.

وی تصریح کرد: در دوره وزیر سابق جهاد کشاورزی تصمیمات پشت در های بسته گرفته می‌شد و به نظرات کارشناسی اتحادیه توجهی نمی‌شد.

وی گفت: به خاطر مجموع شرایطی بر مرغداران کشور حاکم بود من مجبور به استعفا از سمت خود شدم و خود را از شرایط موجود مبرا کردم و نقشی در افزایش قیمت مرغ نداشتم.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: تسنیم

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *