اهم اخبار

مشاور انجمن صنفی کارخانجات ماکارونی: افزایش ۲۰ درصدی مصرف ماکارونی به دلیل تغییر سبد غذایی/ صادرات ۱۵ تا ۲۹ درصد تولیدات داخلی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رسول مژده شفق خاطر نشان کرد: افزایش قیمت‌ سایر اقلام خوراکی مانند گوشت، مرغ و برنج باعث می‌شود که مردم سبد غذایی خود را تغییر بدهند و ماکارونی را جایگزین کنند؛ به نظر می‌رسد از اواخر مهر و اواسط آبان میزان مصرف افزایش پیدا ‌کرده باشد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ رسول مژده شفق با اشاره به تاثیرات اصلاح نظام یارانه‌ای بر عرضه و تقاضا ماکارونی، گفت: روند تولید و تقاضا برای ماکارونی بعد از آزادسازی نرخ آرد کاهش پیدا کرد اما از آنجایی‌که قیمت این محصول حدود ۳ برابر افزایش پیدا کرد به همان نسبت مصرف کنندگان خرید را مدیریت کردند.

وی با بیان اینکه شایعه افزایش نرخ ماکارونی پیش از اعمال آن از سوی تولیدکنندگان در جامعه مطرح شده بود، تصریح کرد: مردم برای کنترل نگرانی‌های خود اقدام به انبار کردن ماکارونی کردند و از آنجایی‌که این محصول خشک است می‌توان مدت زمان طولانی آن را دپو کرد از این‌رو بخش قابل توجهی از مردم حداقل برای مدت ۵ تا ۶ ماه نیازشان را خریداری کردند و همین نکته باعث شد که تقاضا در سطح فروش کاهش پیدا کند.

به گفته مژده شفق؛ قیمت ماکارونی ۷۰۰ گرمی از ۸ هزار و ۶۰۰ تومان ۲۴ هزار تومان شد البته ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، هم باید به این نرخ اضافه شود. شواهد بازار نشان می‌دهد بعد از گذشت ۷ ماه به شرایط مطلوب نزدیک ‌می‌شویم اما هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم چراکه افزایش نرخ در نیمه نخست سال رخ داده و تجربه نشان داده است که در این بازه زمانی کاهش مصرف داریم اما در نیمه دوم روند مصرف اصلاح پیدا می‌کند.

مشاور انجمن صنفی کارخانجات ماکارونی خاطر نشان کرد: ماکارونی همواره کالای جایگزین در سبد مصرف خانوارها بوده است؛ به‌خصوص خانواده‌های متوسط رو به پایین. افزایش قیمت‌ سایر اقلام خوراکی مانند گوشت، مرغ و برنج باعث می‌شود که مردم سبد غذایی خود را تغییر بدهند و ماکارونی را جایگزین کنند؛ به نظر می‌رسد از اواخر مهر و اواسط آبان میزان مصرف افزایش پیدا ‌کند.

وی افزایش تقاضا برای مصرف ماکارونی را حدود ۲۰ درصد دانست و افزود: مصرف ماکارونی به‌طور معمول در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۷۰۰ هزار تن بوده و امروز به زیر ۶۰۰ هزار تن رسیده است و امیدواریم که در ماه‌های پایانی سال شرایط بهبود پیدا کند. اما افزایش مصرف در ماه‌های پایانی نمی‌تواند چندان تاثیرگذار باشد و باید منتظر باشیم و ببینیم که سیاست‌ دولت برای سال آتی چه خواهد شد.

مژده شفق با اشاره به حذف مالیات بر ارزش افزوده گندم و آرد برای مصرف‌کنندگان، گفت: فعالان صنف ماکارونی به دولت پیشنهاد دادند که این ارزش افزوده برای صنایع آردبر نیز حذف شود که با حذف آن به مصرف‌کننده نهایی کمک می‌شود.

وی ۱۵ تا ۲۹ درصد تولیدات داخلی ماکارونی را صادراتی دانست و افزود: عمده ماکارونی تولید شده به عراق، افغانستان و کشورهای آسیانه میانه و بخشی به آفریقا صادر می‌شود. افزایش قیمت به‌شدت در روند صادرات تاثیر گذاشته است چرا که قیمت در محصول صادراتی باید مزیت قیمتی داشته باشد. علاوه‌بر افزایش قیمت گمرک نیز نرخ پایه صادراتی را افزایش داد و از تنی ۳۵۰ دلار به تنی ۶۸۴ دلار رساند که این عدد صادرات را دشوار می‌کرد حدود ۲۰ روز پیش گمرک در این موضع تجدید نظر کرد و نرخ پایه صادراتی را به ۵۵۰ دلار کاهش داد.

مژده شفق در پایان بیان کرد: قیمت صادراتی از بازار تبعیت نمی‌کند و باید رقابت قیمتی حفظ شود تازمانی که این اصلاح انجام نشده صادرات ما صفر شده بود به‌جز آن بخش‌هایی که از سال‌های گذشته تعهد کرده بودیم.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *