اهم اخبار

مشکلات توزیع و گرانی کودهای شیمیایی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

توزیع نهاده ها و انواع کود شیمیایی در سال زراعی جدید  از سوی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ، آغاز شده است .

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از صداوسیما؛ مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با اشاره به توزیع بیش از سه میلیون و دویست هزارتن انواع کودهای شیمیایی برای سال ۱۴۰۱ گفت : از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از یک میلیون و پانصد و پنجاه هزار تن انواع کودهای شیمیایی یارانه ای در بین کشاورزان توزیع شده است.

رسولی افزود: همزمان با اغاز کشت پاییزه نیز ، بیش از ۷۰۰ هزار تن انواع کودهای شیمیایی ذخیره سازی شده که با اولویت مناطق سردسیر ، معتدل و گرمسیری بین استان ها توزیع می شود .

وی گفت با وجود توزیع کود شیمیایی در مناطق مختلف کشور ؛ برخی از کشاورزان کود های خود را دریافت کرده اند و کشاورزان برخی استان ها نیز از کمبود سهمیه کودهای دریافتی خود و همچنین گران شدن این نهاده ها گلایه دارند.

نیاز کشور در حال حاضر به انواع کودهای شیمیایی چون ؛ اوره ، فسفاته و پتاسه ، بیش از سه و نیم میلیون تن است که با تصمیم دولت و وزارت جهاد کشاورزی ، کود های یارانه ای فقط به کشت محصولات اساسی اختصاص پیدا کرده و بقیه محصولات کشاورزی مثل باغداران و محصولات سبزی ، صیفی ، جالیزی و آب بر شامل دریافت این نهادها نمی شوند و کشاورزان و تولید کنندگان این گونه محصولات مجبورند کود را به قیمت بازار آزاد خریداری کنند .

رئیس اتحادیه باغداران با تایید اینکه سهمیه کود یارانه ای به باغداران تعلق نمی گیرد و آنها مجبورند با قیمت بالا از بازار آزاد تهیه کنند گفت : خرید کود به قیمت آزاد خارج از توان کشاورزان و باغداران است و این گرانی نهاده ها در صورتی است که قیمت میوه در بازار پایین تر از هزینه های تولید است .

یدالهی با بیان اینکه ما موظف به پیگیری مطالبات باغداران و زیر مجموعه های اتحادیه هستیم گفت : ما کشوری باغبانی هستیم و با این وضعیت خرید کود های ازاد که خارج از توان مالی باغدران است قطعا نمی توانیم آینده روشنی برای تولید میوه در کشور متصور شویم .

اما رسولی مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت : با تدابیر وزارت جهاد کشاورزی کود های شیمیایی یارانه به کشت و تولید محصولات اساسی چون گندم ، جو ، ذرت ، چغندر قند و دانه های روغنی اختصاصی یافته و شامل کشت دیگر محصولات کشاورزی نمی شود ، البته اگر کشاورزان و باغدران درخواست کود داشته باشند ، آین آمادگی را داریم ،کود را به قیمت تمام شده و آزاد در اختیار آنها قرار دهیم .

کودهای شیمیایی یا اصطلاحا کود سیاه و کود سفید در تامین حدود ۴۰ تا ۶۰% از منابع غذایی جهان نقش دارند که تنها راه برطرف کردن کمبود عناصر اصلی خاک است ، اما مصرف آن در کشور ما کمتر از میانگین جهانی است و این وظیفه دولت و به ویژه وزارت جهاد کشاورزی است تا با حمایت و در اختیار گذاشتن نهاده های مورد نیاز کشاورزان ، از آنها در تولید محصولات کشاورزی و ایجاد امنیت غذایی حمایت کند .

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: صداوسیما

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *