اهم اخبار

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران: مشکل صادرات کیوی بزودی برطرف می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت که با پیگیری‌هایی که در سطح ملی صورت گرفته ، مشکل صادرات کیوی این استان بزودی برطرف خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ رحمان زاغی روز دوشنبه در حاشیه بازدید از سردخانه‌های ذخیره کننده کیوی شهرستان تنکابن افزود : برای صادرات محصولات کشاورزی لازم است تا شرایط قرنطینه کشور مقصد مورد توجه قرار گیرد و محصولات بدون بیماری و آفت صادر گردد.

وی با بیان اینکه کشور ایران عضو قرنطینه جهانی است ، اظهار داشت :تمامی کشورهایی که عضو قرنطینه جهانی هستند موظف به رعایت معاهده بین المللی صادرات محصولات کشاورزی هستند و باید قرنطینه کشور مقصد را کاملا رعایت کنند در غیر این صورت محصولات صادراتی آنها برگشت خواهد خورد.

زاغی خاطرنشان کرد : اخیرا برخی کشورهای اوراسیا شرایط جدیدی را نیز برای محموله های گیاهی و میوه هایی که از ایران صادر می شود وضع کرده اند که بر اساس آن محصولات صادراتی ایران باید گواهی عدم باقی مانده سموم را هم داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه عدم توجه به این استاندارها ایران را از بازارهای جهانی دور می کند ، تصریح کرد : باید در زمینه صادرات محصولات کشاورزی و باغی کاملا به روز شویم و تابع قوانین کشورهای هدف صادراتی باشیم که در این زمینه لازم است تا اطلاع رسانی درست و بموقع به باغداران ، سورتینگ داران و ذخیره کنندگان داده شود .

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت : باید دستگاه های مجهز برای تفکیک یا جداسازی میوه های آلوده از سالم یا پاک کردن آلودگی از سطوح میوه ها به کار گرفته شود تا در بازار های جهانی با مشکل مواجه نشویم.

این مسئول افزود : مشکل صادرات کیوی مازندران مربوط به کشور هند است و این کشور خواستار دریافت اسامی باغداران ، سورتینگ داران و صادرکنندگان کیوی شده و قرار است حضوری یا مجازی از این مراکز بازدید به عمل آورند.

وی یادآور شد : امیدواریم با پیگیری های صورت گرفته مشکل صادرات کیوی هر چه سریع تر برطرف گردد و نگرانی ها به حداقل برسد.

تنکابن واقع در غرب مازندران حدود سه هزار و ۸۵۰ هکتار سطح زیر کشت کیوی دارد و امسال حدود ۹۰ هزار تن کیوی در باغات این شهرستان تولید شده است.

در شهرستان تنکابن ۷۰ سردخانه کوچک و بزرگ کار ذخیره سازی کیوی را برعهده دارند.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *