اهم اخبار

مصرف آب هندوانه در مقایسه با برخی محصولات زراعی و باغی متعادل است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مجری طرح تعیین آب مصرفی محصولات زراعی و باغیِ آبی کشور گفت: تقاضای مصرف هندوانه در کشور بسیار بالا و میزان آب مصرفی نسبت به بسیاری از محصولات زراعی و باغی کمتر است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمیدرضا جانباز مشاور معاون وزیر و مجری طرح تعیین آب مصرفی محصولات زراعی و باغی آبی کشور گفت میزان مصرف آب در هندوانه در سال‌های ۹۸- ۹۹ توسط موسسه تحقیقات آب و خاک کشور در ۱۹ استان، ۲۳ شهرستان و ۱۵۶ مزرعه اندازه‌گیری مستقیم شد.

او افزود: میانگین عملکرد این مزارع ۳۶ تن در هکتار بود، آب مصرفی در این مزارع به صورت میانگین ۴۷۰۰ متر مکعب در هکتار و میزان بهره‌وری ۹.۲۱ کیلوگرم به ازای هر مترمکعب آب برآورد شد.

جانباز با بیان اینکه کل آب مصرفی در کشور برای کشت هندوانه در سال ۹۸، حدود ۴۶۹ میلیون متر مکعب در سال بود، عنوان کرد: از ۳۵ محصول مورد بررسی در موسسه تحقیقات آب و خاک کشور، به صورت تقریبی بهره‌وری در ۱۲ محصول زراعی ۴۷ کیلوگرم و آب مصرفی این محصولات حدود ۷ هزار و ۷۰۰ متر مکعب در هکتار است.

او ادامه داد: در ۶ محصول سبزی و صیفی بهره‌وری ۵.۹۸ کیلوگرم و آب مصرفی آن‌ها ۷ هزار و ۲۵۰ متر مکعب در هکتار بوده است، بهره‌وری ۱۷ محصولات باغی نیز ۱.۳۳ کیلوگرم با آب مصرفی ۹ هزار و ۲۰۰ متر مکعب در هکتار برآورد شده است.

مجری طرح تعیین آب مصرفی محصولات زراعی و باغیِ آبی کشور تاکید کرد: طبق این آمار، میزان آب مصرفی هندوانه از این محصولات پایین‌تر بوده و بهره‌وری آن بیشتر است.

جانباز در رابطه با بهره‌وری اقتصادی گفت: گندم جزء محصولات استراتژیک است و قیمت آن توسط دولت تعیین و از کشاورزان خریداری می‌شود بنابراین برای افزایش بهره‌وری در محصولات با پارامتر اقتصادی می‌توانیم سطح زیر کشت را افزایش دهیم.

او افزود: از آنجایی که ۱۰ درصد از هندوانه تولیدی کشور صادر می‌شود، کشاورزان برای کشت این محصول راغب هستند، همچنین این محصول در داخل کشور هم تقاضای بالایی دارد.

مجری طرح تعیین آب مصرفی محصولات زراعی و باغی آبی کشور گفت: از آنجایی که اراضی زیر کشت هندوانه مناسب برای کشت سایر محصول نبوده و عموما شور و رملی است، کشاورز از راه کشت این محصول امرار معاش می‌کند و باید دید اقتصادی جامع به مساله کشت محصولات داشته باشیم.

او گفت: آبیاری هندوانه هر ۳۰ روز انجام می‌شود و پس از سه ماه قابل برداشت است، لذا آب مصرفی آن از بسیاری از محصولات کمتر است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *