اهم اخبار

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرد؛فرسایش خاک مشکل اصلی کشاورزی کشور

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در تشریح مشکلات کشاورزی کشو گفت: مشکل اصلی موجود فرسایش خاک بوده که در هر هکتار ۱۶ تُن به ثبت رسیده در حالی‌ که میزان جهانی آن ۶ تُن در هر هکتار گزارش‌شده است.

به گزارش ایسنا، محمدعلی طهماسبی در حاشیه نشست اعضای صندوق حمایت از بخش کشاورزی استان قزوین، توسعه گلخانه‌ها را از مهم‌ترین طرح‌های دولت تا ۱۰ سال آینده دانست و اظهار کرد: سطح کشت گلخانه‌ای کشور هم‌اکنون ۱۴ هزار هکتار بوده و دولت با تسهیلاتی که برای توسعه این کار در نظر گرفته افزایش ۲ هزار و ۷۰۰ هکتاری را تا پایان امسال هدف‌گذاری کرده است.

وی با اشاره به نقش مهم شیوه تولید در گلخانه‌ها و با بیان اینکه توسعه گلخانه‌های کشور به ۴۸ هزار هکتار از مهم‌ترین اولویت‌های دولت تا پایان برنامه هفتم توسعه است، تأکید کرد: محصولات کشاورزی آب‌بر در قالب شیوه تولید گلخانه‌ای با بهره‌وری بیشتری همراه است که اگر با سازه‌های مناسب همراه باشد، ۹۰ درصد باعث صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود.

به گفته این مسئول، یکی از موضوعاتی که همواره برای دولت اهمیت دارد، رونق توسعه صنعت سازه‌های گلخانه‌ای است و هم‌اکنون نیز این صنعت تازه‌پا توانسته در کشور اشتغال زیادی را به همراه داشته باشد.

طهماسبی یکی از دغدغه‌های وزارت جهاد کشاورزی را کشت محصولات پُرآب در فضاهای باز برشمرد و اضافه کرد: قرار است از سال ۱۴۰۰ با ایجاد انگیزه‌های لازم در این حوزه شاهد رونق و توسعه گلخانه‌ها باشیم.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: ایجاد سایبان روی گلخانه‌ها می‌تواند با توجه به فصل تابستان با افزایش گرما و تبخیر بیش‌ از اندازه آب از سطح زمین در کنار تگرگ و بارش باران، از خسارت‌های جبران‌ناپذیری جلوگیری کند.

به گفته وی، کشور ما دارای پهنه‌های وسیع کشاورزی است که با توجه به تنوع اقلیمی موجود در آن، حدود ۴۰ میلیون هکتار آن در طول سال با بارش ۳۵۰ میلی‌متری و حدود ۲۱ میلیون هکتار آن نیز با ۴۰۰ میلی‌متر بارندگی روبه‌رو است.

طهماسبی اضافه کرد: اراضی شیب‌دار موجود با مساحت ۵۰۰ هزار هکتاری نیز تحت مطالعه قرار دارد تا با مشارکت مردم و ایجاد پوشش گیاهان دارویی نظیر خارشتر، از هدررفت آب جلوگیری شود. هدف دولت در حوزه باغبانی ارائه تسهیلات به روستاییان در راستای توسعه ۲۹ هزار هکتار اراضی شیب‌دار و نرخ سود تسهیلات برای آن نیز ۶ درصد و برای مناطق مرزی ۴ درصد در نظر گرفته است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *