اهم اخبار

معاون جهاد کشاورزی اردبیل: گندم کشاورزان با پایه ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

احمد شهریار گفت: گندم کشاورزان با پایه ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به شکل مطلوب خریداری خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از مهر، احمد شهریار بعد از ظهر یکشنبه در نشست بررسی خرید تضمینی گندم در اردبیل اظهار کرد: امسال با هدف حذف دلالان از بازار خرید و فروش گندم، حمل و خروج گندم از تمام مناطق این استان ممنوع است.

وی تصریح کرد: در صورت نگهداری گندم در انبار بدون ثبت در سامانه، گندم نگهداری شده قاچاق محسوب شده و علاوه بر مصادره محصول انبار شده به نفع دولت، صاحب آن به تعزیرات حکومتی معرفی خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: گندم کشاورزان با پایه ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان، لحاظ ۱۲ درصد رطوبت، ۲ درصد سن‌زدگی و با افت یک تا چهار درصدی به شکل مطلوب خریداری خواهد شد.

شهریار با اشاره به اینکه امسال بیش از ۳۰۰ هزار تن گندم دیم و آبی از اراضی کشاورزی این استان برداشت می‌شود، افزود: پارسال سطح زیر کشت گندم آبی در استان ۴۹ هزار هکتار و گندم دیم ۲۲۳ هزار هکتار بود و امسال این میزان به ۵۲ هزار هکتار در سطح گندم آبی و ۲۲۵ هزار هکتار در گندم دیم رسیده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۷۰ هزار تن گندم تولیدی کشاورزان استان خریداری شد، خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، امسال پیش‌بینی می‌شود که میزان گندم خریداری شده از کشاورزان گندم‌کار استان نسبت به سال قبل افزایش قابل توجهی داشته باشد.

شهریار همچنین به خرید میزان قابل توجهی از گندم تولیدی سال قبل گندم‌کاران استان در سال‌جاری اشاره کرد و ادامه داد: افزایش قیمت خرید تضمینی امسال گندم در کشور سبب شد تا ۱۳ هزار و ۳۰۰ تن از گندم برداشت شده سال قبل کشاورزان به قیمت سال‌جاری در اختیار دولت قرار بگیرد.

وی اجرای طرح‌های حمایتی از کشاورزان گندم‌کار استان اردبیل از جمله کاهش ۶۰ درصدی قیمت کودهای پتاس و فسفات را از جمله عوامل دخیل در افزایش سطح زیر کشت امسال گندم نسبت به سال قبل عنوان کرد.

شهریار اضافه کرد: کاهش میزان بارندگی و پراکندگی بارش بهار امسال موجب عدم افزایش تولید محصول گندم امسال استان نسبت به سال قبل به رغم افزایش سطح زیر کشت شد.

وی بیان کرد: اردبیل از استان‌های پیشرو کشور در اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها در سال‌جاری بوده و با اختصاص ۲۹۰ هزار هکتار از اراضی دیم به این منظور، رتبه برتر در بین ۱۵ استان مجری این طرح را به خود اختصاص داده است.

شهریار با بیان اینکه برداشت در برخی از مناطق استان اردبیل به زودی آغاز می‌شود، اظهار کرد: با هماهنگی‌های انجام شده در محل عرضه محصول گندم کشاورزان، مقدمات کار برای خرید تضمینی و پرداخت به موقع بها گندم فراهم شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: تلاش بر این است تا مشکلات و نارسایی‌های سال‌های گذشته به وجود نیاید و با یک نظم خاص عملیات خرید و ذخیره‌سازی گندم در انبارها و سیلوها انجام شود.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: مهر

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *