اهم اخبار

معاون حجتی اعلام کرد: هر ایرانی سالانه ۲۰۰ عدد تخم مرغ می‌خورد/رشد ۱۱ درصدی تولید

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه مصرف سرانه تخم مرغ در کشور سالانه ۲۰۰ عدد است،گفت: پیش بینی می شود تولید این محصول، امسال ۱۱ درصد افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، به نقل از  وزارت جهاد کشاورزی، مرتضی رضایی به مناسبت روز جهانی تخم‌مرغ اظهار داشت: بیش از دو دهه است که کشورهای پیشرو در تولید تخم‌مرغ در دنیا دور هم جمع شده اند و به‌ واسطه ارزش غذایی تخم‌مرغ، یک روز را به‌منظور ترویج مصرف این ماده غذایی در دنیا به نام «روز جهانی تخم‌مرغ» معرفی کرده اند و دومین جمعه ماه اکتبر را به این روز اختصاص داده‌اند.

وی افزود: در ایران با توجه به اینکه در اولین سال برگزاری مراسم روز جهانی تخم‌مرغ مصادف با نهم اکتبر بوده، هرسال همان روز را که ۱۷ مهر است به روز ملی تخم‌مرغ اختصاص داده‌ایم.

رضایی با اشاره به اهمیت بالای تخم‌مرغ به‌عنوان یک ماده مغذی مهم در زنجیره غذایی تصریح کرد: تخم‌مرغ یکی از معجزات غذایی است، به‌ طوری‌که در همین ماده غذایی حدود ۵۵ تا ۶۳ گرمی تمام مواد مورد نیاز یک ارگانیسم تأمین شده است.

وی افزود: یک تخم‌مرغ پس از ۲۱ روز بدون ارتباط با هیچ جای دنیا، تبدیل به جوجه می‌شود که نشان می‌دهد این ماده غذایی چقدر کامل است؛ این در حالی است که در آنالیز ترکیبات شیمیایی و غذایی، تخم‌مرغ همه مواد غذایی مورد نیاز را به‌اندازه کافی دارد؛ به طوریکه ۶.۳ گرم پروتئین، ۵ گرم چربی غیرمضر، حدود ۲۰۰ میلی‌گرم کلسترول و ویتامین‌های محلول در چربی به‌اندازه نیاز روزانه بدن انسان در زرده تخم‌مرغ موجود است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، گفت: تخم‌مرغ تا دو هفته پس از تولید نیاز به نگهداری در یخچال ندارد؛ اما مواد غذایی دیگر مانند گوشت و سبزی پس از چند ساعت فاسد می‌شود.

رضایی در رابطه با جایگاه ایران در تولید تخم‌مرغ خاطرنشان کرد: جایگاه ایران در سال‌های بعد از انقلاب رشد بسیار خوبی داشته است، در سال‌های اول انقلاب ما واردکننده تخم‌مرغ بودیم؛ اما در چند سال اخیر ما صادرکننده این محصول هستیم.

وی افزود: بر اساس آمار و اطلاعات کارشناسان، در سال گذشته، حدود ۹۰۰ هزار تن تخم‌مرغ در کشور تولید شده که نزدیک به ۹۰ درصد آن توسط واحدهای صنعتی و ۱۰ درصد توسط مرغان بومی و سایر ماکیانی که در روستاها پرورش می‌یابند، تولید شده است.

پیش بینی رشد ۱۱ درصدی تخم مرغ در سالجاری

رضایی ادامه داد: پیش‌بینی امسال ما این است که این عدد به یک‌ میلیون تن برسد که این به معنی رسیدن به ۱۱ درصد رشد در تولید است.

وی افزود: رشد جمعیت ایران در سال کمتر از ۱.۲ درصد است و ۱۱ درصد رشد در تولید تخم‌مرغ یک دستاورد بزرگ در این صنعت محسوب می‌شود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص رتبه ایران در تولید تخم‌مرغ در دنیا اذعان داشت: ما از نظر حجم تولید پنجمین کشور در آسیا و دهمین کشور در دنیا هستیم و رتبه دار محسوب می‌شویم.

وی افزود: اگر آنفولانزای فوق حاد در سه سال پیاپی، مرغداری‌های کشور را درگیر نمی‌کرد، رتبه بالاتری داشتیم البته خسارات آن به‌سرعت جبران شده است؛ البته در آن سال‌ها با مدیریت درست و واردات بسیار جزئی بازار کنترل شد و با همت تولیدکنندگان و تلاش بسیار توانستیم از بحران عبور کنیم.

رضایی با تأکید بر سلامت تغذیه‌ای تخم‌مرغ و لزوم فرهنگ‌سازی برای مصرف این ماده غذایی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های روز ملی تخم‌مرغ ترویج مصرف این ماده غذایی است. در محافل علمی تخم‌مرغ را به خاطر کلسترول، غذای سالمی نمی‌دانستند و حدود ۲۰ سال است که این فرضیه در دنیا رد شده است.

وی افزود: کشورهایی مانند ژاپن و هند بیشتر از ما مصرف تخم‌مرغ دارند اما میزان بیماری قلبی و عروقی در این کشورها بالا نیست و در هیچ آزمایشگاهی این فرضیه که کلسترول تخم‌مرغ باعث افزایش کلسترول خون می‌شود، اثبات نشده است و مردم می‌توانند بدون نگرانی از آن استفاده کنند.

مصرف سرانه تخم مرغ در سال ۲۰۰ عدد است

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با میزان مصرف تخم‌مرغ در کشور عنوان کرد: اگر مقدار تخم‌مرغ تولید کشور را بر میزان جمعیت ۸۳ میلیون نفری کشور تقسیم کنیم، حدود ۲۰۰ عدد تخم‌مرغ در سال  توسط هر ایرانی مصرف می‌شود که کمتر از یک عدد تخم‌مرغ برای هر نفر است.

وی افزود: ما برای اینکه این ۲۰۰ عدد را به ۳۶۵ عدد در سال برسانیم، راه طولانی را باید طی کنیم؛ البته اگر با همین سرعت رشد راه را ادامه دهیم به اهداف خود خواهیم رسید.

رضایی با تأکید بر لزوم تقدیر از تولیدکنندگان تخم‌مرغ گفت: شاید خود تخم‌مرغ اصالت نداشته باشد؛ اما تولیدکننده آن اصالت دارد و باید در سال حداقل یک‌بار از تولیدکننده‌ای که در شرایط بسیار سخت، با انواع ریسک‌ها و خطرات بیماری‌ها و با حجم نقدینگی بسیار بالا تولید را انجام داده تقدیر کنیم که کار بسیار بزرگ و جهادی در دو سال اخیر انجام داده‌اند.

وی در رابطه با مدت ‌زمان تولید تخم‌مرغ بیان کرد: تولید تخم‌مرغ حداقل ۱۸ ماه از زمان برنامه‌ریزی تا خروج از سالن تولید، زمان می‌برد؛ این در حالی است که مرغ‌هایی که در سالن‌های تولید در حال تولید تخم‌مرغ هستند از دو سال و نیم قبل برای تولید امروز برنامه‌ریزی‌شده‌اند.

رضایی افزود: تولید تخم‌مرغ طبق یک زنجیره از گله‌های اجداد، گله‌های مادر، جوجه‌های یک‌روزه تخم‌گذار و نهایتاً تخم‌مرغ، بسته‌بندی و زنجیره‌های وابسته مانند سردخانه‌ برنامه‌ریزی‌شده که این روند حدود ۲ سال و نیم زمان می‌برد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با نوسانات میزان مصرف تخم‌مرغ در سال اذعان داشت: تولید تخم‌مرغ به‌صورت خطی است و مرغ‌های داخل قفس‌ها به اندازه خود تولید می‌کنند و کم‌وزیاد نمی‌شود اما مصرف متغیر است، به‌عنوان‌مثال در ایام عید مصرف تخم کاهش پیدا می‌کند، در شش‌ماهه دوم سال مصرف ۶۰ درصد و در شش‌ماهه نخست سال ۴۰ درصد است، بنابراین برای تنظیم بازار تخم‌مرغ باید هوشمندانه برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری شود.

صادرات حدود ۱۴ هزارتن تخم مرغ در سالجاری

وی در رابطه با صادرات تخم‌مرغ اظهار کرد: با تلاش‌هایی که توسط وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت، ممنوعیت صادرات تخم‌مرغ لغو شد. به‌منظور تنظیم بازار و نوسانات عرضه و تقاضا باید دسترسی به بازارهای صادراتی محیا باشد تا در صورت مازاد تولید، محصول از بازار خارج شود.

رضایی افزود: حدود سه ماه است که موافقت برای صادرات ابلاغ‌شده و حدود ۱۴ هزار تن صادرات تخم‌مرغ انجام‌شده است اما سال‌های طلایی هم داشتیم که تا ۸۰ هزار تن هم صادرات انجام می‌شد.

وی در خصوص ظرفیت‌های تولید تخم‌مرغ در کشور بیان کرد: اگر مرغداری‌های مرغ تخم‌گذار کشور به‌صورت هماهنگ شروع به تولید کنند حدود یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تن ظرفیت تولید تخم‌مرغ صنعتی داریم.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی افزود: سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار تن تخم‌مرغ صنعتی و حدود ۱۰۰ هزار تن هم تولید تخم‌مرغ بومی داشتیم که امسال در حال حاضر تولید تخم‌مرغ صنعتی به ۹۰۰ هزار تن رسیده و تا تکمیل ظرفیت ۴۰۰ هزار تن فاصله‌داریم.

رضایی در پایان اظهار کرد: شرایط اقتصادی لازم فراهم‌شده و اگر مرغداری‌ها به چرخه تولید بیایند، این قابلیت وجود دارد که به ظرفیت تولید حداکثری برسیم.

سرویس خبری: صنعت غذا


آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *