اهم اخبار

معاون حجتی: مشکل علوفه کشور را می‌توانیم ۵ ساله حل کنیم/ارائه طرح به مجلس

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون وزیر جهاد از تدوین طرحی برای تولید و تامین علوفه در کشور خبر داد و گفت: در صورت موافقت مجلس با اجرای این طرح، طی ۵ سال مشکل علوفه د رکشور حل خواهد شد.

 

 

کاظم خاوازی درنشستی خبری که به مناسبت دهه فجر در حال برگزار شده است، در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در زمینه معرفی ارقام پربازده نهاده های دامی، اظهارداشت: ما طرحی را به مجلس ارائه کرده ایم که طی آن سازمان تحقیقات، علوفه های جدیدی را در کشور معرفی خواهد کرد و اگر با این طرح موافقت شود، طی برنامه ای ۵ ساله خواهیم توانست مشکل علوفه در کشور را حل کنیم.

وی اضافه کرد: در این طرح گیاهان علوفه ای که می توانند شرایط نامتعارف مانند خشکی و شوری خاک را تحمل کنند، کشت می شوند که از جمله این گیاهان می توان به خارشتر، جلبک و … اشاره کرد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود:یکی از معضلاتی که ما در گیلان و بویژه مازندران با آن مواجه هستیم، بحث کشت دوم برنج است، در حال حاضر محققان سازمان تحقیقات به رقم چغندر علوفه ای به نام کارا دست یافته اند که قابلیت کشت در اراضی کشت دوم مازندران را دارد و در هر هکتار حداقل ١٠٠ تن علوفه تر به دست می دهد.

خاوازی با بیان اینکه با جدیت روی این مساله کار می کنیم، افزود:در تلاشیم بتوانیم این طرح را برای استان گیلان نیز عملیاتی کنیم ضمن اینکه در استان کرمان نیز١٠٠ هکتار کشت انجام شده و نیاز به اعتبار داریم به همین دلیل طرح را به مجلس بردیم تا به ما از محل واردات تراریخته کمک کنند.

وی با بیان اینکه می توانیم از سرشاخه های نیشکر در خوزستان تا یک میلیون تن علوفه تولید کنیم، گفت:با بخش خصوصی در این زمینه وارد مذاکره شده ایم.

خاوازی درباره اینکه میزان کشت چغندر کاران در مازندران هم اکنون چقدر است؟ گفت: میزان کشت ١٠٠ هکتار و برای آزمایش بوده و ما به اندازه هزار هکتار بذر داریم که می توانیم در اختیار متقاضیان برای کشت قرار دهیم.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *