اهم اخبار

معاون سازمان شیلات ایران خبر داد: اعطای تسهیلات ۲۰ میلیارد ریالی به پرورش ماهیان خاویاری در سه استان شمالی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران از اعطای تسهیلات ۱۰ تا ۲۰ میلیارد ریالی به پروش ماهیان خاویاری برای حفظ و بازسازی ذخایر به متقاضیان در استان های گیلان، مازندران و گلستان خبر داد.

«حسین عبدالحی» روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: با توجه به ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری، به دنبال تکثیر طبیعی و توسعه این گونه از ماهیان ارزشمند دریای خزر هستیم.
وی اظهار داشت: به همین منظور طی قراردادی بین سازمان شیلات ایران و بنیاد مستضعفان قرار شد در مرحله اول این تسهیلات به ۱۰۰ مزرعه پرورش ماهی در سه استان مذکور تخصیص یابد و در صورت استقبال به متقاضیان بیشتری تعلق می گیرد.
معاون سازمان شیلات با بیان اینکه این تسهیلات دارای بهره کمتر از ۱۰ درصد است، تصریح کرد: متقاضیان تسهیلات مورد نظر را می توانند از بانک سینا دریافت کنند که این میزان تسهیلات بستگی به ظرفیت تولید دارد.
این مقام مسئول گفت: در واقع بچه ماهی مورد نیاز واحدهای پرورش ماهیان خاویاری از طریق سازمان شیلات ایران و تسهیلات مورد نظر از طریق بنیاد مستضعفان در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: این تسهیلات برای استخرهای پرورش ماهی معمولی است و تلاش داریم امسال بچه ماهی خاویاری تامین و در اختیار بخش خصوصی برای یرورش ماهی در قفس بگذاریم.
وی خاویار و گوشت ماهیان خاویاری را ارزشمند دانست و اضافه کرد: اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت ماهیان خاویاری بیش از ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزارریال است.
به گفته وی، ماهیان خاویاری شامل پنج گونه فیل ماهیان، تاس ماهی ایرانی، تاس ماهی روس، شیب و اوزون برون است.
عبدالحی افزود: برای حفظ و بازسازی ذخایر ژنتیکی ماهیان خاویاری در سال ۱۳۸۴ دو گونه جدید ماهیان خاویاری تحت عنوان گونه های سیبری و استرلیاد از مجارستان وارد کشور شده بود.
وی بیشترین رشد ماهیان خاویاری را مربوط به فیل ماهی دانست و اظهارداشت: البته ماهی سیبری طی مدت پنج سال و زودتر از سایر گونه ها به خاویار می رسد.
معاون توسعه آبزی پروری گفت: کمیسیون منابع زنده دریای خزر اواخر آبان ماه جاری در باکو برگزار می شود که حسن صالحی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران در این مراسم حضور خواهند داشت و به نظر می رسد طبق سیاست های کلان ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری ادامه پیدا کند.
به گزارش ایرنا، در سی و چهارمین اجلاس کمیسیون منابع زنده دریای خزر که با حضور نمایندگان شیلاتی پنج کشور حاشیه دریای خزر شامل روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران در دی ماه سال ۲۰۱۳ (سال ۱۳۹۲) در شهر آستاراخان روسیه برگزار شده بود، هیات جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد داد: کارگروه تکثیر و پرورش و رهاسازی ماهیان خاویاری و کارگروه یکسان سازی و هماهنگ سازی روش های پژوهشی نیز در این خصوص ایجاد و اطلاعات کشورها درباره وضعیت آبزیان دریای خزر توسط دبیرخانه چاپ و منتشر شود.
بنابراین گزارشی از تمام کشورهای حاشیه دریای خزر درباره وضعیت بهره برداری از ذخایر ماهیان خاویاری در سال ۲۰۱۳ ارائه و تصمیم گرفته شد، در سال ۲۰۱۴ به بعد به مدت پنج سال صید تجاری ماهیان خاویاری دریای خزر همچنان ممنوع باشد.
به گفته رئیس سازمان شیلات ایران، پیش بینی می شود امسال بیش از سه تن خاویار پرورشی و ۲ هزار تن گوشت ماهیان خاویاری در واحدهای پرورش این گونه ماهی تولید شود.
وی میزان تولید بخش آبزیان در سال پایانی برنامه ششم را ۱۰ هزار تن گوشت و ۱۰ تن خاویار ذکر کرد و گفت: پیش بینی می شود امسال سه تن خاویار و ۲ هزار و ۵۰۰ تن گوشت ماهی تولید شود.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *