اهم اخبار

معاون وزیر جهادکشاورزی مطرح کرد:آبیاری نوین در ۲۷۲ هزار هکتار از مزارع کشور در حال اجراست

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی گفت: همدان بعد از فارس و اصفهان سومین استان در راستای تجهیز و توسعه آبیاری نوین اراضی کشاورزی است.

به گزارش ایسنا، علی‌مراد اکبری در حاشیه بازدید میدانی از باغات و مزارع و رودخانه و قنوات روستاهای اسدآباد از جمله طویلان سفلی، حبشی، خنداب، سیردره ،حسین‌آباد، گدارپهن، موسی‌آباد و بهمنیان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در حال حاضر در رابطه با اجرای سیستم آبیاری مدرن محدودیت اعتباری برای استان‌ها و همدان وجود نداشته و می‌توانند اعتبار لازم را با عملکرد خود جذب و در این راستا کار کنند.

وی با بیان اینکه امسال ۲۸۰ میلیارد تومان اعتبار در راستای برنامه بهینه‌سازی مصرف آب کشور پیش‌بینی و از این میزان اعتبار تا کنون ۱۵۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است، ادامه داد: افزون بر ۲۷۲ هزار هکتار سیستم آبیاری نوین در حال اجراست که بیش از ۱۲۲ هزار هکتار در کشور تحویل شده و مابقی نیز تا پایان سال ۹۶ در راستای اقتصاد مقاومتی به بهره‌برداران تحویل داده می‌شود.

اکبری با اشا ره به اینکه رویکرد ما در راستای ارتقاء بهره‌وری کاهش مصرف آب است، خاطرنشان کرد: استان همدان خوشبختانه طی دو سال گذشته رویکردی جدی نسبت به این امر داشته و امسال بیش از ۱۰ هزار هکتار طرح سیستم آبیاری نوین در این استان اجرا و یا در حال اجراست و نیز در اسدآباد ۲ هزار هکتار آبیاری تحت فشار انجام شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه امسال ۱۱۶ میلیارد تومان اعتبار برای استان همدان پیش‌بینی شده است، گفت: از این میزان اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان برای آبیاری تحت فشار و ۱۶ میلیارد تومان برای سایر طرح‌ها شامل تعاونی‌های تولید و شبکه‌های آبیاری و قنوات برای استان درنظر گرفته شد.

معاون وزیر جهادکشاورزی با تأکید بر اینکه منابع اعتباری برای استان همدان و شهرستان اسدآباد برای اجرای آبیاری تحت فشار کاملا باز بوده و هیچ محدودیتی وجود ندارد، تصریح کرد: از اجرای سیستم آبیاری کم فشار برای تکمیل و اجرا حمایت می‌شود.

وی با بیان اینکه رویکرد وزارت جهادکشاورزی به سمت توسعه روش میکرو در آبیاری تحت فشار است، افزود: پتاسیل راندمان در سیستم بارانی ۷۵ درصد و در سیستم میکرو ۹۵ درصد بوده و تا جایی‌که پارامترهای فنی و مهندسی اجازه دهند سیستم میکرو را انجام می‌دهیم.

اکبری در پایان اظهار کرد: در حال حاضر قریب به اتفاق مزارع گندم کشور به سیستم تیپ(آبیاری نواری) مجهز شده به طوریکه راندمان این سیستم بالا بوده و اقبال کشاورزان به این سیستم بسیار است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *