اهم اخبار

معاون وزیر جهادکشاورزی: ۳۷ هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد : خرید تضمینی دانه های روغنی کلزا که از نخستین ماه امسال آغاز شده، تاکنون به ۳۷ هزار تن رسیده است.

به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، علی قنبری افزود: خرید تضمینی دانه‌های روغنی کلزا از فروردین امسال شروع و تا ۲۲ خرداد ماه سال‌جاری رقم ۳۷ هزار و ۶۷۹ تن کلزا ثبت شد.
وی اضافه کرد: دانه‌ روغنی کلزا در ۳۰ استان کشور تولید و خریداری می شود و امسال دانه روغنی کلزا با قیمت مصوب هر کیلو گرم دو هزار و ۵۳۰ ریال در مراکز خرید این شرکت از کشاورزان تحویل و خریداری می‌شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: امسال برای نخستین بار شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران متولی خرید تضمینی کلزا شده و بیشترین خرید آن تاکنون مربوط به استان‌های خوزستان، گلستان و مازنداران است که به ترتیب رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص داده اند.
وی، میزان خرید تضمینی کلزا در استان‌های خوزستان و گلستان را به تربیت ۱۲ و ۱۳ هزار تن ذکر کرد و افزود: کل مطالبات کلزای خریداری شده، همزمان با خرید به کشاورزان پرداخت می‌شود.
به گزارش ایرنا، پیش از این محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی گفته بود، در گذشته نه چندان دور وضعیت کشور در زمینه تولید بذر مناسب کشاورزی غیرقابل قبول بود که به عنوان نمونه در زمینه تولید کلزا بذر F2در اختیار کشاورز قرار می گرفت که رویش نداشت و مسایل بسیاری را به وجود می آورد.
حجتی تاکید کرد که تولید کیفی بذر در افزایش تولید محصولات سالم موثر است و این امر در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد، اما باید عمده کار به بخش خصوصی واگذار شود و دولت فقط فعالیت خود را بر افزایش رقم های بذر معطوف سازد.
وی گفت: سا ل های ۹۳- ۱۳۹۱هر سال به طور متوسط ۶ میلیون تن واردات گندم صورت گرفته، اما امسال به جای واردات، درصدد افزایش ذخایر داخلی هستیم و تاکنون واردات نداشتیم .
نرخ رشد اقتصادی کشاورزی پیش از دولت یازدهم در کشور ۵٫۴ درصد بوده که در دو سال گذشته ۴٫۷ میلیارد دلار تراز غذایی کشور به نفع تولید داخلی انجام شد .
وی افزود : امسال تاکنون میزان واردات مواد غذایی از ۸٫۱ میلیارد دلار در مدت مشابه در سال گذشته به سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است .

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *