اهم اخبار

معاون وزیر جهادکشاورزی: ۸۰ درصد هزینه‌های ایجاد گلخانه را دولت تامین می‌کند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: دولت با هدف توسعه گلخانه ها در کشور در قالب پرداخت تسهیلات تا سقف ٨٠ درصد هزینه ایجاد گلخانه را تامین می کند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ محمدمهدی برومندی اظهار داشت: هزینه‌های ایجاد گلخانه، بسته به نوع سازه و گلخانه‌های تابع اقلیم، متفاوت و دولت برنامه ریزی کرده است بتواند در طرح های بلندمدت چندساله به تولیدکنندگان تسهیلات دهد تا با این روش بتوانیم توسعه گلخانه ای را در کشور شاهد باشیم.

وی افزود: این طرح در بسیاری از استان ها در حال اجراست و سالانه حدود ۲ تا سه هزار هکتار به گلخانه‌های کشور اضافه می‌کنیم که به واسطه همین، تولید ما در محیط‌های گلخانه ای در واحد سطح بیش از ۱۰ برابر افزایش پیدا می کند و مصرف آب نیز بشدت کاهش می‌یابد.

برومندی اضافه کرد: در محیط‌های گلخانه‌ای مشغول تولید سبزی و صیفی هستیم و به طور مثال پیش بینی ما این است که امسال ٩٢٠ هزار تن گوجه فرنگی در محیط‌های گلخانه ای تولید کنیم که این عدد خوبی است و می تواند در سال‌های آینده در حوزه گلخانه، علاوه بر تامین نیاز کشور، درحوزه صادرات هم برنامه داشته باشیم.

وی تاکید کرد: کشور ما جزو مناطق خشک و نیمه خشک دنیاست و آب، حیاتی ترین موضوع برای ما در بحث محصولات کشاورزی و امنیت غذایی به شمار می رود بنابراین باید برنامە قوی در بخش تولید و کشاورزی داشته باشیم.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی یکی از سیاست های دولت، رییس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی را انتقال بخش زیادی از تولید سبزی و صیفی که در حال حاضر در محیط باز انجام می شود بە گلخانه دانست و گفت: ما سالانه ٢۵ میلیارد مترمکعب آب برای تولید سبزی و صیفی کشور مصرف می کنیم که این مقدار در محیط‌های گلخانه‌ای می تواند دو و نیم تا سه میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: برای کشوری مثل ایران که کم آب محسوب می شود و خشکسالی در آن وجود دارد کاهش مصرف آب راهبرد اساسی وزارت جهاد کشاورزی است.

برومندی تاکید کرد: با توجه به اینکه ما حدود ٢۵ هزار هکتار گلخانه در کشور داریم اما تلاش می کنیم در بلندمدت بخش زیادی از سبزی و صیفی کشور را به گلخانه انتقال دهیم.

وی در زمینه طرح توسعه باغات در اراضی شیب‌دار نیز اظهار داشت: این طرح در استان هایی اجرا می شود که متوسط بارندگی آنها بیشتر از ۵٠٠ میلی متر باشد.

برومندی افزود: در استان‌های غربی همچون کردستان، آذربایجان غربی و لرستان که بارندگی مناسبی دارند تا به امروز در ١٠٠ هزار هکتار از اراضی شیب دار که قابلیت تبدیل به باغ را داشته اند این طرح انجام شده است.

وی درباره آفت سوسک سرخرطومی حنایی نخسلتان های کشور نیز گفت: سازمان حفظ و اصلاح نباتات وزارتخانه جهاد کشاورزی برنامه قوی و مدونی را طراحی کرده که ۲ رویکرد دارد؛ از جمله اینکه در شهرهایی که هنوز گرفتار این مساله نشده اند واحد قرنطینه بخش های مختلف حفظ نباتات در تلاش است اجازه ندهد به هیچ وجه این آفت انتشار پیدا کند.

برومندی افزود: در شهرستان هایی که باغات به آفت سوسک سرخرطومی حمایی آلوده شده اند نیز با یک برنامه قوی و تخصیص اعتبار مناسب، در کنار کشاورزان هستیم و مقابله را ادامه می دهیم تا این آفت مهار شود.

بر اساس این گزارش، سفر این مسئول وزارت جهاد کشاورزی به جنوب کرمان درحالی است که برخی نخلستان های این استان درگیر آفت سوسک سرخرطومی حنایی شده اند و مسئولان گفته اند ۱۰۰ میلیارد تومان در کشور برای مقابله با این آفت اعتبار تخصیص یافته و ۳۰ درصد آن سهم استان کرمان است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *