اهم اخبار

معاون وزیر جهاد کشاورزی: کشت گلخانه ای امسال ۵۸۰۰ هکتار توسعه می یابد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی از برنامه توسعه ۵۸۰۰ هکتاری کشت در فضای کنترل شده گلخانه ای تا پایان سال ۹۸ خبر داد.

 

 

به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی‏، محمدعلی طهماسبی روز دوشنبه در جلسه بررسی برنامه ها و سیاست های این وزارتخانه در خصوص احداث گلخانه ها اظهار داشت: با توجه به سیاستگذاری وزارتخانه سطح ۵۸۰۰ هکتار توسعه کشت در فضای کنترل شده گلخانه ای در دستور کار قرار گرفته است که سهم شرکت شهرک های کشاورزی کشور از این سطح ۲۴۰۰ هکتار است.
وی افزود: میزان ۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی به متقاضیان سرمایه گذاری در ایجاد مجتمع های گلخانه ای اختصاص داده شده است که بر اساس نرم هزینه ها در هر اقلیم توزیع استانی آن انجام خواهد شد.

* بررسی پرونده ها برای تخصیص تسهیلات سرعت یابد
علی اشرف منصوری، مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی با تاکید بر لزوم تکمیل و راه اندازی سازه های در حال احداث، خواستار سرعت بخشی به فرآیند بررسی پرونده ها برای اخذ تسهیلات در شعبه های استانی شد.
وی تصریح کرد: لازم است طرح های نیمه تمام ارزی و طرح های بزرگ مقیاس نیازمند به تسهیلات زیاد، در کمترین زمان ممکن تعیین تکلیف شوند.
وی با اشاره به اینکه توسعه گلخانه ها در کشور از مهمترین برنامه های وزارت جهاد کشاورزی و محوری ترین برنامه اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی است، گفت: ضروری است همه مسئولان ستادی و استانی در این زمینه اهتمام کنند و با توجه به تفاهمنامه با وزارت کشور، استانداران نیز به عنوان بالاترین مقام اجرایی هر استان به موضوع توجه ویژه داشته باشند.
مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی در ادامه خواستار تشکیل کارگروهی با دستور جلسات مستمر و منظم برای پیگیری پیشرفت طرح های گلخانه ای و همچنین راه اندازی گروه نظارت و پایش گلخانه ها شد.
به گزارش ایرنا، در این جلسه، موضوعات آموزش مدیران مرتبط، سرمایه گذاران این بخش، کارگاه توجیهی برای مشاوران، طراحان و گروه های فنی ساخت گلخانه ها مورد تاکید و همچنین میزان تعهدات ایجاد گلخانه ها با برش استانی در ۳۲ استان کشور بررسی و تصویب شد.
پیش از این «غلامرضا تقوی»، مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده بود که برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در دولت های یازدهم و دوازدهم (سال ۹۲ تاکنون) جذب سرمایه گذاری در توسعه کشت گلخانه ای دو برابر و در گل و گیاه بیش از ۴۰ درصد رشد یافته است.
به گفته وی، در حال حاضر سطح گلخانه های کشور بیش از ۱۵هزار هکتار است که بیش از ۸۰ درصد زیرکشت محصولات گلخانه ای شامل سبزی و صیفی و ۲۰ درصد در بخش گیاهان زینتی و سایر محصولات میوه ای است.
طبق آمارها در سال ۹۶ در سطح ۱۳ هزار هکتار نزدیک به دومیلیون و ۲۰۰ هزار تن محصولات سبزی و صیفی تولید می شد که با احتساب سبزی و صیفی فضای باز و گوجه فرنگی بیش از ۵۰۰ میلیون دلار صادرات داشته ایم.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *