اهم اخبار

معاون وزیر جهاد کشاورزی: زنجیره محصولات از راهکارهای حل مشکلات بخش کشاورزی است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: یکی از راهکارهای حل مشکلات بخش کشاورزی، تشکیل زنجیره محصولات راهبردی استان ها از جمله زرشک، زعفران و عناب در خراسان جنوبی است.

 

به گزارش ایرنا محمدعلی طهماسبی روز جمعه در نشست جمع بندی و نتایج بازدید اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از مزارع و طرح های بخش کشاورزی خراسان جنوبی افزود: برای سرمایه گذاری در زمینه صنایع تبدیلی هیچ محدودیتی وجود ندارد و سرمایه گذار وارد استان شود برای وی فرش قرمز پهن می کنیم.
وی بیان کرد: در مورد روند صدور مجوزهای صادراتی انتقادات تندی می شود و علیرغم اینکه یک صنعت و کسب و کار اشباع است اما آنقدر فشار روی سیستم دولتی می گذارند که سرمایه گذار ما نیز پشیمان می شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: ما مشکلات صدور مجوز برای سرمایه گذار را می دانیم و فشارها در این خصوص زیاد است اما همچنان پیگیر تسهیل صدور هستیم.
وی بر انجام کشت های دیم در خراسان جنوبی تاکید کرد و گفت: همه شک دارند که در این استان با وضعیت کم بارندگی دیم جواب بدهد اما امکانپذیر است.
وی اضافه کرد: تعدادی از محققان جهاد کشاورزی برای انجام تحقیق در خصوص کاشت دیم به این استان فرستاده شدند تا کارهای تحقیقاتی را انجام و نتیجه را اعلام کنند.
طهماسبی گفت: آزمایش های کشت دیم در خراسان جنوبی با موفقیت انجام شد و ۲ محصول انگور دیوانه و بادام در این استان قابل کشت دیم است.
وی کشت خارشتر به صورت دیم را از دیگر ظرفیت های این استان دانست و بیان کرد: این گیاه سال گذشته نخستین بار در کشور متناسب با اقلیم خراسان جنوبی در این استان کشت شد.
وی عنوان کرد: مصرف آب در این نوع گیاه بسیار پایین است و همه گیاهان زیر سایه این گیاه می توانند رشد کنند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: کشت گیاه خارشتر در خراسان جنوبی یکی از استعدادهای این منطقه شناسایی شده که می توان از آن به سمت تولید ترنجبین و عرق خارشتر روی آورد.
اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به همراه جمعی از معاونان وزرا روز چهارشنبه وارد بیرجند شدند و در هیات های جداگانه از بخش کشاورزی شهرستان های مختلف استان خراسان جنوبی بازدید کردند.
خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و کشاورزی بخش اصلی اقتصاد این استان مرزی را به خود اختصاص داده است.
کم آبی ناشی از کاهش نزولات آسمانی، خشکسالی متوالی و کاهش سفره های آب زیرزمینی از چالش های این استان است و تغییر الگوی کشت و بهبود روش های آبیاری از الزامات و روش های مقابله موثر با این چالش به شمار می رود که نیازمند حمایت همه جانبه دولت و مجلس است.

فاطمه کاشانی

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *