اهم اخبار

معاون وزیر کشاورزی تاکید کرد:محصولات کشاورزی آب‌بر نباید صادر شوند/ تسریع در انسداد چاه‌های غیرمجاز

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک تاکید کرد که گرچه تراز کشاورزی در حوزه صادرات آب مجازی مثبت است اما محصولات کشاورزی آب بر باید در حد نیاز داخلی تولید شوند و نباید در فهرست صادراتی قرار گیرند.

به گزارش ایسنا، علی مراد اکبری در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شده بود، اظهار کرد: یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در حوزه آب مجازی است که بر این اساس گیاهان و محصولات کشاورزی آب‌بر را نباید بیشتر از مصرف داخلی تولید کنیم و سیاست‌هایی مانند انتقال آنها به گلخانه یا تولید با مدرن‌ترین سیستم‌ها و تجهیزات آبیاری نوین باید صورت گیرد. گرچه در حوزه صادرات آب مجازی تراز ایران مثبت است چرا که حدود پنج میلیارد مترمکعب آب مجازی صادر می‌شود اما ۳۰ میلیارد مترمکعب وارد می‌شود و ایران جزو کشورهایی است که وضعیت مناسبی از این منظر دارد.

انسداد چاه‌های غیرمجاز باید سرعت بیشتری بگیرد

وی همچنین در خصوص وضعیت انسداد چاه‌های غیرمجاز افزود: وزارت جهاد کشاورزی معتقد است که باید با کسانی که چاه‌های غیرمجاز متعددی دارند یا در کنار چاه مجاز خود، چاه غیرمجاز حفر کرده‌اند، برخورد قانونی قاطعی شود اما برخی از کشاورزان که با یک چاه غیرمجاز امرار معاش می‌کنند را باید ضمن انسداد چاه آنها، تدابیری برایشان اندیشیده شود که آسیبی به معیشت آنها وارد نشود که به عنوان مثال می‌توان به ارائه تسهیلات و خدمات مناسب برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی مانند گلخانه اشاره کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک ادامه داد: بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت نیرو حدود ۳۰ هزار چاه غیرمجاز طی سال‌های اخیر مسدود شده است که نسبت به بیش از ۳۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز عدد بسیار کمی است و باید مسئولان و متولیان امر سرعت بیشتری در این زمینه بگیرند.

اکبری  گفت: ایران کشوری است که باید به حل مسائل خاک در آن بیشتر از آب توجه کرد،چرا که همه چیز از زمین و خاک شروع می شود و هر گونه برنامه ریزی برای آب بدون توجه به خاک؛ آب در هاون کوبیدن است.

وی افزود: اگر خاک را دریابیم می توانیم مشکل آب را نیز حل کنیم. به همین دلیل ردپایی از خاک در برنامه ششم توسعه آمده و در این برنامه سالانه ۵۰۰ هزار هکتار بهبود وضعیت خاک زراعی کشور مورد توجه قرار گرفته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک اظهار کرد:  توسعه گلخانه ها که در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته، به تقویت خاک مربوط می شود. که در این زمینه با فائو مذاکراتی داشته ایم که در بحث خاک همکاری های مشترکی را آغاز کنیم؛ آب، خاک، انرژی و محیط زیست مواردی هستند که باید با هم مورد توجه قرار بگیرندتا منجر به نتیجه شود.

اختصاص ۹۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار به بخش آب و خاک

اکبری با بیان اینکه ۹۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار امسال در بخش آب و خاک اختصاص داده شده است، اعلام کرد: از این میزان ۳۲۸۰ میلیارد تومان آن مربوط به روش های نوین آبیاری است که در تاریخ ایران بی سابقه بوده است. در همین راستا در پنج ماهه امسال ۵۳ هزار هکتار عملیات روش های نوین آبیاری انجام و تحویل داده شده است.

وی ادامه داد: ۱۴۰ هزار هکتار عملیات نیز در حال انجام است و برنامه داریم روزانه هزار هکتار عملیات نوین آبیاری را اجرا کنیم. ضمن اینکه تاکنون کل آبیاری تحت فشاری که انجام شده، یک میلیون و ۶۳۵ هزار هکتار بوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت پروژه سیستان نیز اظهار داشت: در پروژه سیستان، ۲۰۰ هزار هکتار زمین وجود دارد که وزارت نیرو ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب به ما تخصیص داده است. ما با این حجم آب می توانیم ۴۶ هزار هکتار را آبیاری کنیم اما زیرساخت هایی که کار می کنیم برای ۲۰۰ هزار هکتار است.

اکبری گفت: ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار به این طرح اختصاص داده شده  که ۴۰۰ میلیون دلار آن در اختیار وزارت جهاد کشاورزی و باقی در اختیار وزارت نیرو قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در واقع  به ۲۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه نیاز داریم که تاکنون ۱۳۰۰ میلیارد تومان آن در اختیارمان قرار گرفته است. تاکنون نیز مشکل مالی نداشته ایم اما اگر پیش برویم و منابع مالی مان تأمین نشود به مشکل برمی خوریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی پیشرفت فیزیکی پروژه را ۴۷ درصد اعلام کرد و گفت: حدود ۱۰ هزار هکتار از آن آماده شده و تعهد ما تا پایان سال تحویل ۲۱ هزار هکتار است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *