اهم اخبار

معاون وزیر کشاورزی: مشوق‌ صادرات لبنیات هنوز ابلاغ نشده است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی ضمن اعلام اینکه تخصیص مشوق صادراتی برای لبنیات هنوز ابلاغ نشده است، گفت: عراق اخیرا تصمیم گرفته که روی صادرات برخی از لبنیات شامل سه قلم کره، پنیر و خامه، تعرفه سنگینی وضع کند که اگر این موضوع عملیاتی شود، ما را دچار چالش جدی و جدیدی خواهیم شدیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا در کرمانشاه، حسن رکنی در نخستین گردهمایی معاونین بهبود تولیدات دامی منطقه دو کشور اظهار کرد: نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان به عنوان مشوق صادراتی برای لبنیات در نظر گرفته شده که امیدواریم با اختصاص این رقم، شاهد افزایش صادرات لبنیات باشیم.

رکنی با اشاره به اینکه هنوز ابلاغیه مربوط به تخصیص این مشوق‌های صادراتی نیامده است، اظهار امیدواری کرد که به زودی ابلاغیه تخصیص مشوق‌های صادراتی داده شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی با بیان اینکه به محض صدور ابلاغیه نسبت به ایجاد کارگروه‌های ویژه اقدام خواهد شد، گفت: تخصیص این مشوق‌ها منجر به افزایش میزان صادرات مواد لبنی خواهد شد.

وی در ادامه از بی‌ثباتی بازارهای صادراتی لبنی نیز به عنوان یکی دیگر از چالش‌های پیش‌روی کشور یاد کرد و گفت: هر روز شاهد بروز مشکل تازه‌ای در این خصوص هستیم.

وی ورود به بازارهای جهانی را همواره با چالش‌ها و سختی‌های زیادی همراه دانست و گفت: البته جای بسی خرسندی دارد که میزان تولیدات کشور به جایی رسیده که نیازهای داخل را تامین کرده و نیاز به صادرات داریم.

وی با اشاره به عدم توان کارخانجات و واحدهای لبنی در جذب شیر تولیدی گفت: به این دلیل دولت باید به مقوله جذب مازاد شیر تولیدی وارد شود که از اول خرداد ماه خرید شیر مازاد از سوی دولت آغاز شده و به دنبال این هستیم که مازاد تولید شیر به شکل شیر خشک ذخیره شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه بر لزوم برنامه‌ریزی در راستای سوق دادن سبد غذایی خانوارها به سمت مصرف بیشتر لبنیات تاکید کرد.

وی افزود: با تحریک مصرف بیشتر مواد لبنی در داخل کشور، به میزان زیادی شاهد کاهش هزینه‌های درمان و سلامت خواهیم بود.

رکنی گفت: در حال حاضر سرانه مصرف سالانه لبنیات در کشور ۱۱۰ کیلوگرم است که اگرچه این رقم با میانگین جهانی تطابق دارد، اما به لحاظ نقش و اهمیت مصرف لبنیات در دستیابی به سلامت، باید به سمت افزایش سرانه مصرف لبنیات به رقم ۱۵۰ تا ۱۶۰ کیلوگرم برنامه‌ریزی شود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *