اهم اخبار

معرفی ۱۵۳ کشاورز نمونه در کشور/ زنان در برخی بخش ها رتبه کشاورز نمونه را به خود اختصاص دادند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون وزیرجهاد کشاورزی گفت: از مجموع ۱۴۳۶ داوطلب جهت شرکت در انتخاب کشاورز نمونه، ۱۵۳ نفر انتخاب شدند.

۱۵۳ کشاورز نمونه معرفی می‌شوندبه گزارش خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اسکندر زند رییس سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی در نشست خبری که به مناسبت سی و دومین دوره معرفی نمونه های ملی بخش کشاورزی برگزارشد، اظهار کرد: ارج نهادن به تلاش کشاورزان، ایجاد فرصت برای طرح مسائل با مسئولان نظام، معطوف کردن نظر مسئولان به این بخش و بهره گیری از تجارب نمونه ها از جمله اهداف برگزاری همایش معرفی نمونه های ملی بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به شرایط انتخاب کشاورزان نمونه افزود: کشاورزان نمونه علاوه بر دارا بودن شرایط عمومی و تخصصی در زیر مجموعه های مختلف بخش دام و طیور، تشکل ها، ترویج و آموزش و باغداران مواردی از قبیل رعایت اصول فنی و اصل در بهره برداری منابع، مصرف بهینه انرژی، رعایت مسائل زیست محیطی، کمیت و کیفیت محصول، توجه به کاهش ضایعات و ارزش افزوده بالاتر و همچنین استانداردهای تولید از جمله شاخصه های مورد  نظر انتخاب کشاورزان برتر است.

زند با اشاره به اینکه امسال ۱۴۳۶ داوطلب جهت شرکت در انتخاب کشاورز نمونه اقدام به تشکیل پرونده کردند، گفت: در مجموع امسال ۱۵۳ نفر انتخاب شدند، در حالیکه سال گذشته این رقم ۱۰۲ نفر بودند.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشاورزان نمونه ، مجموعه های مختلف را به شرح زیر اعلام کرد و افزود: کشاورزان نمونه در حوزه زراعت ۲۰ نفر، باغبانی ۲۷ نفر، دام و عشایر ۱۹ نفر،شیلات ۷ نفر،آب و خاک و منابع طبیعی ۲۸ نفر، ترویج ۱۳ نفر، تشکل ها ۱۰ نفر، منابع طبیعی و آبخیزداری ۱۰ نفر، امور اراضی و مابقی ۳ نفر هستند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ۷۵ درصد کشاورزان نمونه دارای تحصیلات دیپلم به بالا و ۲۵ درصد تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را دارا هستند که این امر بیانگر نقش معنادار تحصیلات در نمونه شدن کشاورزان است .

به گفته  وی؛  ۴۸ درصد کشاورزان نمونه دارای رده سنی ۴۰ سال به بالا و ۲۵ درصد کمتر از ۴۰ سال هستند.

زند ادامه داد: امسال کشاورزان نمونه در حوزه آب و خاک ۱۶ رشته، دام ۵ رشته، زراعت و باغبانی ۱۰ رشته، بیمه و زکات ۲ و ترویج ۳ رشته را به خود اختصاص دادند.

میزان مصرف سموم و کودهای شیمیایی شاخصه مهم انتخاب کشاورزان برتر

این مقام مسئول با اشاره به عملکرد بالای کشاورزان نمونه در مزارع و باغ‌ها افزود: متوسط عملکرد گندمکار نمونه در تولید گندم آبی در سال زراعی ۹۵-۹۶ حدود ۱۳ تن ، جو آبی ۸ هزار و ۸۰۰ تن، جو دیم ۵ تن، سیب درختی ۱۶۸ تن، انار ۹۵ تن، برنج رقم شیرودی ۱۱ تن در هکتار است که نسبت به متوسط تولید معمولی در هکتار هیچ یک از محصولات قابل قیاس نیست.

زند از تولید شگفت انگیز باغدار نمونه  سیب کشوری در سال ۹۵ خبر داد و گفت: این باغدار نمونه در سال گذشته در هر هکتار ۱۶۸ تن سیب برداشت کرد که این رقم ۱۰ برابر متوسط تولید کشوری است.

وی با اشاره به اینکه میزان مصرف سموم و کودهای شیمیایی در انتخاب کشاورزان نمونه مورد توجه بوده است، بیان کرد: رعایت میزان سموم  مصرفی و اصول فنی بهره برداری از نمونه ها از مهم ترین شاخصه ها در انتخاب کشاورزان برتر به شمار می رود.

به گفته زند؛ امسال تولید کننده محصول ارگانیک در اردبیل موفق به تولید ۳۰ تن سیب زمینی در هر هکتار شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر آنکه شاخصه های نظیر مصرف بهینه آب در هکتار در انتخاب کشاورز نمونه مورد توجه قرار گرفته است، گفت: کارایی تمامی نهاده ها از قبیل آب، کود، سموم و رعایت نکات فنی از جمله شاخصه هایی است که درانتخاب کشاورزان برتر نقش بسزایی دارد.

وی با اشاره به اینکه برای پیگیری مشکلات کشاورزان نمونه پایگاهی تشکیل خواهیم داد، بیان کرد: کشاورزان نمونه افراد توانمندی هستند که همه ساله جهت تامین نهاده ها و پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان حمایت هایی توسط بانک عامل صورت می گیرد ضمن آنکه به این افراد کارت مربی گری جهت آموزش و دراختیار گذاشتن تجربیات خود به دیگر افراد صادر می شود.

به گفته این مقام مسئول بانوان در حوزه هایی مربوط به دام پرواربندی، مشاغل خانگی نظیر نوغانداری و حوزه های ترویج توانستند رتبه کشاورزان نمونه را به خود اختصاص دهند.

۲۶۰ کانون یادگیری انتقال تجربیات کشاورزان برتر

زند با اشاره به اینکه از سال ۹۲ موضوعی تحت عنوان کانون یادگیری افراد در مزارع کشاورزان نمونه مطرح شده است، اذعان کرد: برخی کشاورزان نمونه نسبت به انتقال تجربیات خود به افراد علاقه مند هستند که بدین منظور ۲۶۰ کانون اصلی یادگیری جهت انتقال تجربیات عملی کشاورزان را داریم که این امر در کنار ۱۷۰۰ سایت می تواند در طرح کانون یادگیری افراد امری بسیار مهم به شمار می رود.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: قصد داریم سال آینده در کلیه پهنه ها دارای کشاورزان نمونه، کانون یادگیری برای علاقه مندان شکل دهیم که بدین منظور کشاورزانی که در کانون یادگیری شرکت می‌کنند برای سال های آتی، انتخاب نمونه شدنشان افزایش می یابد.

گفتنی است؛  روز دوشنبه سی و دومین همایش ملی بخش کشاورزی جهت معرفی ۱۵۳ کشاورز نمونه در سالن همایش های صدا و سیما برگزار خواهد شد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *