اهم اخبار

مقدمات ثبت ملی و جهانی آیین‌های مرتبط با زعفران تربت‌حیدریه فراهم شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: مقدمات ثبت ملی و جهانی آیین‌های مرتبط با زعفران تربت‌حیدریه و همچنین پیوستن نام این شهرستان در شبکه شهرهای خلاق و یادگیرنده جهانی فراهم شده‌ است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ حجت‌الله ایوبی روز جمعه در بازدید از آثار تاریخی و مزارع زعفران تربت‌حیدریه افزود: با کمک وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به سمت ثبت ملی و جهانی آیین‌ها و آداب و رسوم مرتبط با کاشت، داشت، برداشت و فرآوری زعفران این خطه حرکت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: زعفران از محوری‌ترین مشخصه‌های خاص شهر تربت‌حیدریه و استان خراسان رضوی است که بخشی از هویت و شناسنامه ایران اسلامی نیز محسوب می‌شود.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: زعفران علاوه بر ارزش اقتصادی، در پیوند با آداب و رسوم و برنامه‌های فرهنگی نیز حایز اهمیت است و از این رو مقرر شد کارشناسان ما در یونسکو به این شهر سفر کنند و ضمن تشریک مساعی با مسوولان محلی مبانی این ثبت جهانی را مورد بررسی قرار بدهند.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

کمیسیون ملی یونسکو در هر کشوری پنج نقش مشخص رابط بین دولت، نهادهای دولتی و غیر دولتی و افراد با یونسکو، ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه‌های کاری یونسکو به دولت، نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط، نقش اطلاع‌رسانی، معرفی اهداف، راهبردها، برنامه‌ها و انتشارات یونسکو در سطح ملی، نقش هماهنگ‌کننده، انجام هماهنگی‌های لازم برای اجرای برنامه‌های یونسکو در کشور و نقش طراحی، اجرا و ارزیابی برنامه‌های یونسکو در آن کشور را بر عهده دارد.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *