اهم اخبار

رئیس نظام صنفی کشاورزی: ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی راهکار تنظیم بازار نیست

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

قاسم پیشه ور گفت: بنابر قانون از۶ ماه قبل ممنوعیت صادرات باید اعلام شود چرا که پس از کشت، ممنوعیت راهکار تنظیم بازار نیست.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ قاسم‌ پیشه ور گفت: علی رغم ابلاغ قانون تمرکز، اما ابزارهای لازم‌برای اجرای آن نیست.

به گفته او، از مجموع ۴.۵ میلیون بهره بردار، یک میلیون و ۳۰۰ هزار کشاورز ساماندهی شده است، درحالیکه تمامی بهره برداران باید ساماندهی شوند تا با رصد شدن شناسنامه محصول از مازاد یا کاهش تولید جلوگیری شود.

پیشه ور با بیان اینکه در قالب کشت قراردادی، شناسنامه محصول رصد می شود، گفت: علی رغم ابلاغ الگوی کشت، هنوز نمی دانیم چندهکتار پیاز کشت شده یا نیاز بازار داخل و صادراتی چه رقمی است. براین اساس کشاورزان خودسرانه اقدام به کشت می‌کنند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی ادامه داد: با ابلاغ الگوی کشت، کشاورزانی که تنها در قالب الگوی کشت اقدام به تولید می کنند، خدمات ارائه می دهند. اما به طور کلی اکثر کشاورزان بر مبنای منافع خود و قیمت های بازار کشت را انجام می دهند.

به گفته او، با توجه به آنکه اکثر کشاورزان براساس قیمت های بازار اقدام به تولید می کنند، بنابراین برمبنای نیاز بازار تولید انجام‌نمی شود که این امر منجر به کمبود و مازاد تولید در بازار شده است.

پیشه ور گفت: دولت به منظور تنظیم بازار نباید جلوی صادرات را بگیرد چرا که طبق قانون ۶ ماه قبل باید ابلاغ شود. در شرایط فعلی به سبب آنکه کشاورزان کشت را انجام دادند. ممنوعیت صادرات مشکلات متعددی ایجاد می‌کند چرا که محصولات کشاورزی فساد پذیر هستند و قابلیت نگهداری در انبارها را ندارند.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *