اهم اخبار

منافعشان در خطر است؛واکنش وزارت جهاد به مخالفان پرداخت یارانه صادراتی لبنیات

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

یک مقام مسئول بابیان اینکه امیدواریم طرح اختصاص مشوق صادراتی برای لبنیات تا پایان هفته ابلاغ شود،گفت:مخالفت برخی با این طرح یاناشی ازعدم اطلاع است یا اینکه منافع آنان طوردیگری ایجاب می‌کند.

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی در گفتگو با مهر با بیان اینکه پیش بینی ما این بود که میزان خرید توافقی شیرخام روزانه به حدود ۱۰۰۰ تن برسد، اظهارداشت: در ابتدای کار مرکز اجرای این طرح در سه استان اصلی که بیشترین میزان تولید را دارند، بود که بعد به ۵ استان افزایش پیدا کرد، ضمن اینکه ما به دنبال این هستیم عدد ۱۰۰۰ تن را برای جذب روزانه حفظ کنیم.

محمدرضا ملاصالحی  با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد استان‌های تحت پوشش این طرح افزایش بیشتری یافته است، گفت: در حال حاضر خرید توافقی شیر در استان‌های اصفهان، تهران، البرز، خراسان رضوی، قزوین، آذربایجان شرقی، قم، سمنان، یزد و چهارمحال و بختیاری انجام می‌شود.

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه مشکلات پیش آمده برای دامداران در استان اصفهان به شدت زیاد بود، اظهارداشت: با اجرای این طرح در حدود دو هفته اخیر، مشکلات تولیدکنندگان در استان مذکور تا حد زیادی فروکش کرده و تعدادی از کارخانجات تمایل پیدا کرده‌اند میزان جذب خود را افزایش دهند.

ملاصالحی درباره آخرین وضعیت اختصاص مشوق صادراتی ۲۰۰ میلیارد تومانی برای صادرات لبنیات نیز گفت: تمام کارهای مربوط به این امر انجام شده و ما منتظر ابلاغ آن از سوی دولت هستیم. وی اظهارامیدواری کرد: این طرح تا پایان هفته جاری از سوی دولت ابلاغ شود.

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی در واکنش به اظهارات مطرح شده از سوی برخی مسئولان و کارشناسان صنایع لبنی مبنی بر اینکه اختصاص این مشوق صادراتی گره گشای مشکلات بوجود آمده نیست، تصریح کرد: هر کس نظر خود را دارد اما بخش عمده‌ای از کارخانجاتی که درگیر صادرات هستند، دچار مشکلات زیادی در این زمینه شده‌اند؛ شاید کسانی که مباحث فوق را بیان کرده‌اند، درگیر صادرات نیستند.

ملاصالحی ادامه داد: کارخانجاتی که در زمینه صادرات فعال بوده و برای این کار سرمایه گذاری کرده بودند، با رقابت شرکت‌هایی از عربستان سعودی، مصر، ترکیه و برخی کشورهای مواجه شده‌اند و این شرکت‌ها برای نفوذ به بازارهای صادراتی به شدت قیمت‌های خود را کاهش داده‌اند و عملا در حال خارج کردن شرکت‌های ایرانی از این بازارها هستند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های ایرانی با مشکلات زیاد این بازارها را به دست آورده‌اند، افزود: این مساله از نظر تجارت خارجی به نفع ما نیست ضمن اینکه تولید را نیز دچار مشکل خواهد کرد.

ملاصالحی اضافه کرد: اگر صادرات از کشور کمرنگ شود باید منتظر بمانیم کارخانجاتی که نقشی هم در این امر ندارند، هر زمان دوست داشتند جذب شیرخام تولیدی را کاهش یا افزایش بدهند این درحالی است که تولیدکنندگان نمی‌توانند این نوسانات را تحمل کنند چون کالای آنها فساد پذیر است.

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه در چنین شرایطی دامدار مجبور به حذف گاوهای خود می‌شود، گفت: این به نفع مملکت نیست.

ملاصالحی اظهار امیدواری کرد هر چه زودتر از این مرحله سختی که جذب شیرخام با مشکل روبرو شده است، عبور کنیم و ادامه داد: ما باید بتوانیم جذب شیرخام را در بازار داخل نیز افزایش دهیم و مصرف سرانه را بالا ببریم.

وی تصریح کرد: اینکه برخی کارخانجات مخالف اختصاص مشوق صادراتی به صادرات لبنیات هستند یا ناشی از عدم اطلاع  است یا اینکه منافع آنان طور دیگری ایجاب می‌کند؛ منفعت و سود کشور در حفظ صادرات است.

ملاصالحی اضافه کرد: کسانی که چنین اظهاراتی می‌کنند نه اطلاعی از منافع ملی دارند نه از صلاح و خیر بخش ما؛ آنان صرفا منافع مقطعی خود را می‌بینند چراکه هرچه انباشت شیر بیشتر باشد آنها خواهند توانست با قیمت‌های پایین‌تر این کالا را خریداری کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برخی کارخانجات ۶ ماهه پول دامداران را پرداخت می‌کنند، افزود: مسلم است که این افراد تمایل ندارند بازار به تعادل برسد.

‌رئیس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی افزود: با این حال واحدهای بزرگ صنایع فرآوری که در صادرات فعال و تعیین کننده هستند، سرمایه گذاری‌های خوبی در این زمینه انجام داده‌اند و حجم قابل توجهی از فرآورده‌های خود را صادر می‌کنند، موافق این مساله و به شدت پیگیر حفظ بازارهای صادراتی خود هستند.

ملاصالحی تصریح کرد: بنابراین نیاز است دولت هم به این واحدها کمک کند چرا که در همه جای دنیا چنین کاری انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کارخانجات در ازای دریافت این مشوق، موظف خواهند بود شیرخام را از دامداران به قیمت مصوب ۱۴۴۰ تومان خریداری کنند؟، گفت: ما در ازای این اقدام، از کارخانجات انتظار داریم جذب شیرخام را افزایش دهند که در حال حاضر برای ما خیلی مهم‌تر از قیمت است، چراکه در حال حاضر شیرخام روی دست دامداران می‌ماند و برخی کارخانجات آن را پس می‌زنند به همین دلیل تولیدکننده مجبور می‌شود کالای خود را به قیمتی بسیار نازل بفروشد.

ملاصالحی با اشاره به روش‌های قیمت گذاری که برخی کارخانجات قبل از شروع بحران فعلی، آن را شروع کرده بودند، اضافه کرد: در این روش کارخانجات بر مبنای کیفیت و ترکیبات شیرخام قیمت آن را پرداخت می‌کردند که این طرح در واقع همان چیزی بود که ما نیز به دنبال آن بودیم و هستیم.

وی تصریح کرد: اجرای این طرح هم حق دامدار را ادا می‌کند و هم باعث افزایش کیفیت شیرخام تولیدی می‌شود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *