اهم اخبار

مهدی کریمی تفرشی: پیش‌بینی صادرات مواد غذایی ایران به قطر در سال ۲۰۱۷، ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی گفت: پیش‌بینی صادرات مواد غذایی ایران به قطر در سال ۲۰۱۷، ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار است، در حالی که این رقم در سال قبل ۱۸ تا ۲۰ میلیون دلار بوده است.

«مهدی کریمی ­تفرشی» رئیس هیئت مدیرۀ تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از شرکت­های ایرانی در زمینه‌های صنایع شکلات، آب‌میوه، ادویه­‌جات، چاشنی­ها، غلات و لبنیات محصولات خود را به روسیه صادر می­‌کنند، با وجود این، فرصت­‌سوزی­‌های زیادی نیز برای بهره‌گیری از این بازار بزرگ داشتیم.

 وی افزود: تأخیر ایران باعث شد که نتواند درصد خوبی از این بازار چند صد میلیون­ نفری روسیه را به‌عهده گیرد.

رئیس هیئت مدیرۀ تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی هم‌صنف ادامه داد: کشور چین از آن سوی دنیا می‌آید و سبزیجات و صیفی‌جات کشور روسیه را تأمین می­‌کند، در صورتی که ما بهترین سبزیجات را داریم، بلاروس نیز بیشترین درصد پروتئین کشور روسیه را تأمین می­‌کند در صورتی که دام‌های ما  کیفیت بسیار خوبی دارند.

وی تصریح کرد: ترک­ها نیز به‌خاطر تعاملاتی که بخش دولتی آنها با دولت­های دیگر کشورها دارد و رایزنی­هایی که می‌کنند، قوانینِ دست‌وپاگیرِ گمرکات ندارد و تعرفه­‌های آنها برای صادرات پایین است به همین منظور هزینه‌های صادرات محصولات آنها کاهش یافته است و در رقابت از ما پیش هستند.

عمان نیز رقیب ایران در بازار قطر شده است

کریمی ­تفرشی در ادامه به بازار قطر اشاره کرد و گفت: کشور عمان نیز به‌تازگی کنار ترکیه رقیب ایران در بازار قطر شده است، این کشور ترانزیتِ کالاهای اروپایی را از کشور خود انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه قطر سالانه ۳ میلیارد محصولاتِ غذایی و کشاورزی را از دنیا وارد می­‌کند، افزود: در حال حاضر ترکیه بزرگترین صادرکننده مواد غذایی به قطر است، ایران و عمان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

کریمی‌تفرشی گفت: ایران در سال ۲۰۱۶، حدود ۱۸ تا ۲۰ میلیون دلار به قطر صادرات داشته است؛ پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۷ این میزان به ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار برسد و صادرات خود را تا ۱۰ برابر افزایش دهد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر روزانه چندین تن انواع مختلف کالاهای ایرانی در بخش‌های صنایع لبنی، پروتئینی، حبوبات، غلات و چاشنی­ها وارد قطر می‌شود و مصرف­ کنندگان قطری استقبال خوبی از کالاهای ایرانی کرده‌اند.

کریمی تفرشی گفت: در صورتی که بتوانیم در قطر با این موفقیت پیش برویم می­‌توانم بگویم فتح بابی برای دیگر کشورهای اسلامی و همسایه مانند کویت ایجاد کرده‌ایم.

وی افزود: بازار قطر استاندارد خیلی بالایی دارد و نیاز خود را از اروپا و آمریکا تأمین می­‌کرد اما اکنون کالاهای باکیفیت ایرانی در این کشور ورود پیدا کرده است. مردم قطر تا قبل از این با کیفیت کالاهای ایرانی آشنا نبودند و دولت قطر نیز به‌راحتی ویزا به ایرانیان نمی ‌داد، اما اکنون شرایط تغییر کرده است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *