اهم اخبار

میانگین تورم محصولات کشاورزی و دامی ۶۵ درصد شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

بنابر آمارهای اعلام شده در تابستان امسال ۲۱ قلم از محصولات کشاورزی و دامی با افزایش قیمت مواجه شده‌اند.

 

به گزارش اگروفودنیوز؛ بنابر آمارهای اعلام شده در تابستان امسال ۲۱ قلم از محصولات کشاورزی و دامی با افزایش قیمت مواجه شده‌اند. عددی که بطور میانگین ۶۴.۳۸ درصد افزایش قیمت را نشان می‌دهد؛ به عبارت ساده‌تر در تابستان سال جاری مجموع محصولات کشاورزی در ایران تورمی حدود ۶۵ درصد را تجربه کردند. در این مدت فقط یک محصول، پیاز، با افزایش قیمت دست و پنجه نرم نکرد و مسیری معکوس دیگر محصولات را طی کرد به نحوی که قیمت این محصول کشاورزی در تابستان امسال کاهش ۳۱ درصدی داشته است.

مطابق گزارش‌های مرکز آمار، در بخش غلات در سه ماهه دوم سال ١٣٩٧، متوسط قیمت گندم هزار و ۲۹۸ تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل معادل ١,١۵ درصد افزایش داشته و متوسط قیمت جو هزار و ۲۱۵ تومان بوده که نسبت به فصل تابستان سال قبل ٢٣.۴٣ درصد افزایش داشته است.

در بخش حبوبات در فصل تابستان امسال، متوسط قیمت نخود با ٢,٠٢ افزایش، پنج هزار و ۳۶۴ تومان اعلام شد و متوسط قیمت عدس با ٣.١٨ درصد کاهش معادل پنج هزار و ۶۱۱ تومان به ازای هر کیلو بوده است.

در بخش محصولات جالیزی نیز در این مدت متوسط قیمت هندوانه ۸۵۴ تومان، خربزه هزار و ۳۹۱ تومان و خیار هزار و ۸۵۷ تومان ریال بوده است که به ترتیب نسبت به فصل تابستان سال قبل معادل ٢٢۶,٣۵، ١٣٨.١۶ و ۶۵.٣٣ درصد افزایش را نشان می‌دهد. تورم سه رقمی هندوانه و خربزه در نوع خود کم سابقه محسوب می‌شود به ویژه آنکه این دو میوه در سفره ایرانی‌ها به ویژه در فصل تابستان جایگاه ویژه‌ای دارد.

افزایش ۲۲۶ درصدی هندوانه می‌تواند به کاهش مصرف آن منجر شود ولی با توجه به مشکل بی‌آبی در کشور، چندان اتفاق بدی نیست، البته به شرطی که صادرات آن هم متوقف شود.

اما افزایش قیمت خربزه در شرایطی است که این میوه بیشتر در مناطق نیمه کویری کشور کشت می‌شود و از نظر مصرف آب قابل مقایسه با هندوانه نیست. در هر حال به نظر نمی‌رسد دولت به شکل تعمدی قیمت این محصولات را بالاتر برده باشد و افزایش قیمت در این بخش ناشی از تورم عمومی حاکم بر اقتصاد ایران بوده است.

همچنین در بخش سبزیجات، در سه ماهه دوم امسال، متوسط قیمت سیب زمینی هزار و ۱۲۷ تومان و متوسط قیمت گوجه فرنگی هزار و ۵۲۳ تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب ٨٩,٢٠ و ١٩٧.٨۴ درصد افزایش داشته است.

به علاوه متوسط قیمت پیاز با ٣١.١١ درصد کاهش برابر ۹۷۱ تومان بوده است. گوجه فرنگی و پیاز از محصولاتی هستند که بیشترین مصرف را در غذاهای ایرانی دارند و افزایش قیمت این دو محصول مستقیما سفره غذایی اقشار فرودست را تحت الشعاع قرار می‌دهند. هر چند کاهش قیمت پیاز به درجه‌ای جلو افزایش قیمت مواد اولیه غذایی خانوارها را کاهش داد اما شدت افزایش قیمت سیب زمینی و گوجه فرنگی به‌گونه‌ای بوده است که احتمالا سرانه مصرف آن تغییر خواهد کرد.

هر چند به دلیل عدم جایگزینی برای این دو محصول کشاورزی، به نظر نمی‌رسد که نهایتا جایگزینی مناسب برای آنها پیدا شود.در بخش محصولات علوفه‌ای در تابستان ٩٧، متوسط قیمت یونجه هزار و ۲۰۴ تومان و متوسط قیمت کاه ۲۸۱ تومان بوده که به ترتیب نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٩,٠٢ و ٢٨.٩٠ درصد افزایش داشته است.

با توجه به کار کرد این دو محصول در تهیه گوشت به نظر می‌رسد در آینده نزدیک تورم این دو بر افزایش قیمت گوشت قرمز اثرگذار باشد و قیمت آن را بالاتر از رقم فعلی ببرد.

در بخش میوه‌های هسته‌دار هم در سه ماهه دوم سال ٩٧ متوسط قیمت زردآلو سه هزار و ۲۰۶ تومان، هلو سه هزار و ۲۶۴ تومان، آلبالو سه هزار و ۸۰۹ تومان و گیلاس هشت هزار و ۹۴۰ تومان بوده که به ترتیب نسبت به فصل مشابه سال قبل معادل ٣۶,٣۶، ٧٣.۵٨، ٣١.۶۴ و ٩١.٣٨ درصد افزایش داشته است.

درنتیجه تورم در این بخش نیز نسبت به سال‌های گذشته بسیار بیشتر شده است.درباره میوه‌های دانه‌دار نیز متوسط قیمت سیب درختی دو هزار و ۹۳۸ تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۸۷ درصد افزایش و متوسط قیمت انگور دو هزار و ۸۱۵ تومان بوده که معادل ١٠۵.٢٨ درصد افزایش داشته است.

در بخش دامداری سنتی هم در این مدت متوسط قیمت یک کیلوگرم گوسفند و بره زنده ۲۲ هزار و ۷۹۴ تومان و متوسط قیمت یک کیلوگرم گاو پرواری زنده نوزده هزار و ۶۹۲ تومان بوده که به ترتیب نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴٢,۴۵ و ۴۵.۵٨ درصد افزایش داشته است.در بخش فرآورده‌های دامی سنتی در تابستان امسال، متوسط قیمت یک کیلوگرم شیر گوسفند چهار هزار و ۲۱۵ تومان و متوسط قیمت یک کیلوگرم شیر گاو هزار و ۴۳۹ تومان بوده که نسبت به فصل تابستان قبل به ترتیب معادل ٧,٢٨ و ٢۴.٩٩ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در بخش هزینه خدمات مکانیزه، در سه ماهه دوم سال ٩٧، هزینه شخم زمین زراعی آبی ۱۷۲ هزار و ۴۴۹ تومان و هزینه شخم زمین زراعی دیم ۱۴۰ هزار و ۱۸۵ تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب ١٨,٨١ و ٢٩.٢٠ درصد افزایش داشته است. تورم این بخش هر چند دو رقمی بوده اما نسبت به افزایش قیمت میوه‌ها و محصولات نبوده و به نظر می‌رسد در فصول بعدی تورم این بخش روند فزاینده داشته باشد.

همچنین در بخش دستمزد نیروی کار، در تابستان امسال، متوسط دستمزد کارگر میوه‌چین مرد ۵۷ هزار و ۲۴۱ تومان و متوسط دستمزد کارگر میوه‌چین زن ۴۲ هزار و ۲۱۹ تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب ١۴,١٧ و ١۶.۴۴ درصد افزایش داشته است.

به علاوه، متوسط دستمزد کارگر تنک کار مرد ۵۴ هزار و ۲۷۵ تومان و متوسط دستمزد کارگر تنک کار زن ۴۱ هزار و ۳۳۷ تومان بوده که به ترتیب نسبت به تابستان ٩۶ معادل ١٣.۶٧ و ١٣.٢۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.گفتنی است در بخش دستمزد نیروی کار در زمستان سال گذشته (۱۳۹۶) هزینه کارگر میوه چین مرد ۴۵ هزار و ۴۴۸ تومان و هزینه کارگر میوه چین زن ۳۸ هزار و ۵۷ تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب ۰,۰۲ و ۰.۱۵ درصد کاهش داشته است.

همچنین هزینه کارگر تنک کار مرد ۶۱ هزار و ۶۵۷ تومان و هزینه کارگر تنک کار زن ۳۵ هزار و ۴۳ تومان بوده که به ترتیب نسبت به فصل مشابه سال قبل از خود ۳۵.۳ و ۳۱.۲ درصد افزایش را تجربه کرده است. البته با توجه به قانون کار کشور، به هیچ عنوان تبعیض یا تفاوت در پرداخت دستمزد به کارگران بر اساس جنسیت پذیرفته شده نیست اما به نظر می‌آید فعلا در بخش کشاورزی ایران، این مهم چون گذشته بر جای خود باقی است و زنان نیز از آن‌جایی که بیشتر به خاطر کمک به همسر خود مشغول به کار می‌شوند و می‌خواهند کمک هزینه زندگی را تامین کنند به این مهم تن داده‌اند.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *