اهم اخبار

میتوانم به جای شیر از بادام استفاده کنم؟

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

داستان امروز ما در مورد مادر یک پسر نوجوان هست که از من درخواست دارند تا برای تامین کلسیم روزانه‌ی پسرشان به جای شیر از بادام استفاده کنند، زیرا از دوستان در طب سنتی شنیده اند شیر و فراورده های لبنی ریسک ابتلا به سرطان، پوکی استخوان و شکستگی رو زیاد میکند و بادام یکی از جایگزین های خوب شیر است، جدای از ادعاهایی که جای سوال دارد در این مطلب میخواهم به موضوع کلسیم شیر و بادام بپردازم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، مهم تر از اینکه هر ماده به چه میزان کلسیم دارد این موضوع حائز اهمیت است که چه مقداراز این کلسیم جذب بدن میشود. میزان جذب کلسیم در شیر ۳۲-۳۰ درصد است در صورتی که برای مثال این مقدار در اسفناج به ۵ درصد کاهش میابد.

حال اگر با اعداد و ارقام مفهوم را به مراجعه کننده برسانیم شاید بهتر درک کنند، در هر لیوان شیر کم چرب(۲۴۰ میلی لیتر)، ۳۰۰ میلی گرم کلسیم وجود دارد که ۳۲ درصدش جذب بدن میشود، با یک ضرب ساده میبینیم مقدار کلسیمی که از یک لیولن شیر به ما میرسد ۹۶ میلی گرم است.

این بار نوبت بادام است تا زیر ذره بین برود. در هر ۲۸ گرم بادام ۸۰ میلی گرم کلسیم وجود دارد که با حساب اینکه ۲۰ درصدش جذب بدن میشود متوجه میشویم کلسیم دریافتی از ۲۸ گرم بادام ( ۲۳ تا دانه بادام) ۱۶ میلی گرم میشود.

در نتیجه برای رسیدن به میزان کلسیمی که یک لیوان شیر به ما میدهد باید چیزی حدود ۱۳۸ تا دانه بادام مصرف کنیم که از نظر انرژی معادل ۹۶۰ کیلو کالری است.

ما در ایران زندگی میکنیم و ضربان قلبمان در دست نبض بازار است، یک پاکت شیر کوچک نزدیک ۴ هزار تومان قیمت دارد درحالی که ۱۳۶ تا دانه بادام ۴۰ هزار تومان ناقابل است.

برای یک فرد بالغ و سالم توصیه میشود در روز ۲ الی ۳ واحد از گروه لبنیات مصرف شود. حال بقیه‌ی ضرب و تقسیم ها با شما و مراجعه کننده‌ی عزیز تا به عمق مطلب پی ببرید که هیچ ماده‌ی غذایی نمیتواند جای شیر و لبنیات را در زمینه‌ی تامین کلسیم بگیرد.

بیایم با آگاه سازی، جو منفی درست شده درمورد لبنیات را از بین ببریم تا جامعه ای سالم تر داشته باشیم.

فاطمه مظفری

کارشناس تغذیه

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *