اهم اخبار

نائب رئیس شورای ملی زعفران: دو دغدغه‌ برای صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی وجود دارد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نایب رئیس شورای ملی زعفران، خودداری گمرک از ارائه آمار صادرات زعفران و الزام صادرکنندگان زعفران به واردات کالا به کشور از محل ارز حاصل از صادرات را از مهمترین دغدغه‌های صادرکنندگان این محصول در خراسان رضوی دانست.

غلامرضا میری روز دوشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: از آنجا که هنوز فصل برداشت زعفران به پایان نرسیده است نمی توان آمار دقیقی از میزان برداشت این محصول ارائه داد اما ۹۹ درصد از کشاورزان خراسان رضوی تولید زعفران امسال را به مراتب بیشتر از سال گذشته دانسته اند.

وی ادامه داد: فصل اوج کار بازار زعفران به لحاظ صادرات و خریدهای خانگی پاییز است و با اینکه امسال محصول خوبی برداشت شده است اما فروش خُرده ریز در بازار ضعیف است و وضعیت اقتصادی اجازه نمی دهد که مردم مانند گذشته زعفران بخرند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان زعفران مشهد مشکل اصلی در حوزه زعفران را صادرات آن دانست و گفت: هرچند امسال صادرات زعفران شرایط مطلوبی دارد اما گمرک از ارائه آمار در این خصوص خودداری می کند از این رو نمی توان آمار متقنی از صادرات این محصول در اختیار داشت و بر اساس آن برنامه ریزی و تصمیم گیری کرد.

میری افزود: نیاز به ارائه آمار صادرات زعفران براساس نرخ دلاری آن نیست و همین که گمرک مقدار صادرات و کشور مربوطه که صادرات زعفران به آن انجام گرفته است را به شورای ملی زعفران ارائه دهد کفایت می کند و می توان برای رفع مشکلات و توسعه بازار تصمیمات جدید اتخاذ کرد.

وی قاچاق زعفران را از دیگر مشکلات این بخش ذکر و بیان کرد: در کنار صادرات قانونی زعفران، این محصول به دلایل مختلف از کشور قاچاق می شود که موجب شده اکثر صادرکنندگان قدیمی زعفران خانه نشین شوند و متاسفانه کشورهای رقیب، زعفران ایران را به صورت قاچاق از کشور خارج می کنند و با برند کشور خود آن را در اختیار مشتریان قدیمی ایران قرار می دهند که این جای بسی تاسف دارد.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان زعفران مشهد گفت: شرایط به گونه ای است که صادرکنندگانی که ۲۰ سال کار صادرات انجام می دادند و با صرف سرمایه شخصی بازاری برای خودشان ایجاد کرده بودند اکنون باید از دور تماشا کنند که چه طور رقبای خارجی زعفران مشتریهای قدیمی صادرکنندگان ایرانی را به دست می آورند.

میری افزود: صادرات زعفران و بازگرداندن ارز حاصل از صادرات آن به کشور شرایط دشواری را برای صادرکنندگان قدیمی زعفران ایجاد کرده است و آنان به شکل دائمی از سوی بانک مرکزی تهدید می شوند که اگر ارز را برنگردانند به دستگاه قضا معرفی می شوند.

وی ادامه داد: مقامات، چندی قبل اعلام کردند که مقدار زیادی صادرات از کشور انجام شده اما ارزی به کشور برگردانده نشده و افرادی که صادرات را انجام داده اند نیز قابل شناسایی نیستند که این موضوع دلیل اصلی سخت گیریهای بانک مرکزی در خصوص برگرداندن ارز حاصل از صادرات به کشور است.

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: از این حیث صادرات زعفران برای صادرکنندگان مشکل ساز شده و دو یا سه نفر از صادرکنندگان ممنوع از فروش شده اند.

میری افزود: صادرکنندگان زعفران نمی گویند که  ارز حاصل از صادرات را به کشور باز نمی گردانند بلکه آنان قادر نیستند که ارز را برگردانند زیرا این افراد صادرکننده هستند، مهارتی در مورد چگونگی واردات کالا ندارند و از سویی دیگر انجام واردات برای آنها زمان بر است و نمی توانند وقتی که باید صرف فروش زعفران و صادرات مجدد این محصول کنند را در واردات هدر دهند.

وی پیشنهاد کرد برای حل این مشکل صادرکنندگان زعفران در کشوری که به آن محصول خود را صادر کرده اند ارز حاصل از صادرات خود را به طور کامل به هر بانک و صرافی ای که دولت تایید کندیا واردکنندگانی که مورد تایید بانک مرکزی هستند تحویل دهند.

۱۲۹ هزار بهره ‌بردار بخش کشاورزی خراسان رضوی در حوزه تولید زعفران فعالیت دارند و سطح زیرکشت زعفران در خراسان رضوی طی سال گذشته ۸۷ هزار و ۷۵۰ هکتار بود که از این سطح ۲۹۸ تن محصول برداشت شد. امسال نیز ۹۰ هزار هکتار از مزارع خراسان رضوی به کشت زعفران اختصاص یافت که هنوز آمار کلی برداشت آن گردآوری نشده است.

خرید حمایتی زعفران از ۱۰ آبان ماه کنونی در این استان آغاز شده‌ است و  تا پایان آذر ماه ادامه دارد و به گفته مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی ۲۲ تن زعفران در قالب طرح خرید حمایتی توسط شبکه تعاون روستایی استان ظرف سه هفته آبان ماه گذشته از کشاورزان خراسان رضوی خریداری شده است.

هم اکنون ۱۸ مرکز خرید حمایتی زعفران در شهرستان‌های خراسان رضوی فعال هستند و خرید محصول از کشاورزان را انجام می‌دهند.

سرویس خبری: صنعت غذا

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *