اهم اخبار

نابه‌سامانی بازار نهاده عامل گرانی گوشت و مرغ/اختلاف چند برابری نرخ مصوب نهاده های دامی با بازار سیاه

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

طی ماه های اخیر قیمت نهاده های دامی در بازار سیاه افزایش یافته و مرغداران و دامداران را با مشکلاتی مواجه کرده است.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، طی ماه های اخیر قیمت ذرت و کنجاله سویا در بازار سیاه به حدی افزایش یافت که این اختلاف چند برابری مرغداران و دامداران را با زیان بسیاری در امر تولید مواجه کرده است.

با رشد چشمگیر قیمت ذرت و کنجاله سویا، تولیدکنندگان رغبتی در امر جوجه ریزی ندارند و در نهایت کار به جایی می رسد که با حذف مواد پروتئینی از قبیل گوشت، مرغ و لبنیات از سفره مردم و لاکچری شدن این کالاهای اساسی، اقشار آسیب پذیر در تامین مایحتاج خود دچار مشکل می شوند. با این وجود از مسئولان دولتی انتظار می رود که تمهیدات جدی برای تامین نهاده با نرخ مصوب بیندیشند.

آمارها نشان می دهد که مصرف مرغ نسبت به مدت مشابه سال قبل تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است که با استمرار آشفتگی بازار نهاده ها، صنعت مرغداری دیگر تحمل وارد شدن شوک دیگری را ندارد.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین دلایل نوسان نرخ نهاده های دامی و راهکارهای تعادل قیمت در بازار با خبر شویم:

اختلاف چندبرابری نرخ مصوب نهاده با بازار سیاه

سعید سلطانی مدیر عامل اتحادیه دامداران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه بازار نهاده های دامی‌ همچنان نابه سامان است، اظهار کرد: طی یک تا ۲ ماه اخیر اختلاف قیمت مصوب با بازار آزاد نهاده های دامی به شدت بالا بوده است.

وی از افزایش قیمت مصوب نهاده های دامی خبر داد و گفت: قیمت مصوب هر یک از نهاده های دامی اعم از جو، ذرت و کنجاله سویا نوساناتی داشته که این امر بر افزایش نرخ در بازار سیاه نهاده ها تاثیر گذار بوده است.

سلطانی قیمت هر کیلو جو در بازار آزاد را ۲ هزار و ۱۰۰ تا ۲ هزار و ۲۰۰ تومان، ذرت ۲ هزار و ۷۰۰ تومان و کنجاله سویا ۵ هزار و ۸۰۰ تا ۶ هزار تومان اعلام کرد و گفت: افزایش نرخ نهاده های دامی منجر به بالارفتن قیمت تمام شده شیر و گوشت و متضرر شدن دامداران شده است.

مدیر عامل اتحادیه دامداران ادامه داد: با وجود آنکه نهاده مورد نیاز دامداران باید با نرخ مصوب تامین شود، اما به دلایل مختلف تولیدکنندگان بخشی از نهاده مورد نیاز را از بازار آزاد خریداری می کنند که به سبب قانع نبودن واسطه ها و دلالان با سود کم، با اختلاف چندبرابری به دست دامداران می رسد.

سلطانی درباره تاثیر قیمت نهاده های دامی بر نرخ تمام شده تولید بیان کرد: با وجود سهم ۷۰ درصدی نهاده های دامی در قیمت تمام شده تولید و در نهایت افزایش قیمت محصولات منجر به کاهش سود و متضرر شدن دامداران ‌می شود.

بازار نهاده های دامی همچنان ملتهب است


حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه بازار نهاده های دامی‌ ملتهب است، اظهار کرد: در حال حاضر هر کیلو کنجاله سویا با نرخ ۵ هزار و ۷۰۰ تا ۵ هزار و ۸۰۰ تومان و ذرت ۲ هزار و ۷۰۰ تا ۲ هزار و ۸۰۰ تومان در بازار سیاه عرضه می شود.

وی افزود: با توجه به مشکل تامین به موقع نهاده های دامی، امیدی به بهبود قیمت در بازار نیست چرا که ترخیص کالا به مقدار مورد نیاز توسط دستگاه های مسئول با چالش روبروست که کمبود نهاده با نرخ مصوب منجر به افزایش مولفه های تولید و قیمت تمام شده مرغ می شود.

اسداله نژاد با بیان اینکه مرغداران در تامین نهاده های دامی‌همچنان دچار مشکل هستند، گفت: علی رغم ‌وعده وعیدهای مختلف مسئولان، قیمت هر کیلو کنجاله سویا در بازار سیاه ۲ برابر نرخ مصوب و ذرت یک هزار تا یک هزار و ۲۰۰ تومان بالاتر است.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در پایان با اشاره به اینکه تامین نهاده دامی مورد نیاز به سختی و کندی در حال انجام است، تصریح کرد: هم اکنون مجموع نهاده مورد نیاز مرغداران از طریق سامانه بازارگاه تامین نمی شود، از این رو تولیدکنندگان ناچارند نهاده مورد نیاز را با قیمت بالا و به سختی تامین کنند تا بتوانند شکم مرغ هایشان را سیر کنند.

تامین نهاده در بازارگاه راهی برای آرامش بازار

برومند چهارآیین کارشناس صنعت طیور در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه بازار نهاده های دامی همچنان ملتهب است، اظهار کرد: هم اکنون مرغداران در تامین ذرت و کنجاله سویا با نرخ مصوب همچنان با مشکل تامین روبرو هستند، این در حالی است که ذرت با نرخ ۲ هزار و ۶۰۰ تومان و کنجاله سویا ۵ هزار و ۸۰۰ تومان به وفور یافت می شود.

وی افزود: با تامین نهاده فروش در بازارگاه نهاده ها پیش بینی می شود که بازار به مرور به آرامش برسد.

چهار آیین ادامه داد: با وجود افزایش قیمت مصوب ذرت و سایر هزینه های تولید اعم از حمل و نقل و پشت بارنامه، قیمت فروش اختلاف معناداری با هزینه تولید دارد.

این کارشناس صنعت طیور با اشاره به اینکه بازار نهاده های دامی همچنان نابه سامان است، تصریح کرد: در حال حاضر هر کیلو ذرت در بازار سیاه ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۶۰۰ تومان و کنجاله سویا بالای ۵ هزار تومان عرضه می شود که این امر در افزایش قیمت تمام شده تولید تاثیر بسزایی دارد چرا که پشتیبانی امور دام به ازای هر قطعه ۱۰۰ گرم سویا و ۳۰۰ گرم ذرت می دهد.

توزیع ۵۰ درصد نهاده با نرخ مصوب

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه کنجاله سویا ۳ برابر نرخ مصوب در بازار سیاه عرضه می شود، اظهار کرد: در بهترین حالت ۵۰ درصد نهاده های دامی با نرخ مصوب در اختیار مرغداران قرار می گیرد و مابقی از بازار آزاد با نرخ های بالایی خریداری می شود.

وی نرخ هر کیلو ذرت در بازار آزاد را ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۷۰۰ تومان و کنجاله سویا ۷ هزار تومان در بازار اعلام‌کرد و گفت: در حال حاضر قیمت کنجاله سویا در بازار سیاه سه برابر نرخ مصوب است، درحالیکه ۵۰ درصد دان مورد نیاز تولیدکنندگان از بازار آزاد تامین می شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: با بهبود قیمت مرغ در بازار پیش بینی می شود که قیمت جوجه یکروزه تحت تاثیر تحولات مثبت قرار گیرد.

حجت با اشاره به اینکه بازار حمل و نقل نهاده های دامی آشفته است، بیان کرد:هم اکنون ۲ برابر تعرفه عادی از مرغدار کرایه دریافت می شود که با این وجود مرغدار به ازای هر قطعه مرغ یک هزار تومان کرایه بیشتر پرداخت می کند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی افزود: با توجه به شرایط فعلی بازار، هر یک از مرغداران حداقل ۲ دوره زیان کردند که امیدواریم با مدیریت تولید جوجه، کرایه حمل و نقل و تخصیص دان بر مبنای جوجه ریزی هر واحد صورت گیرد تا فشار مضاعف بر صنعت طیور کاسته شود.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *