اهم اخبار

نامه اتحادیه لبنی ایران به سران قوا در خصوص شرایط بحرانی لبنیات در کشور+ سند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

علی احسان ظفری رئیس هئیت مدیره اتحادیه تعاونیهای تولیدکنندگان فراورده های لبنی پاستوریزه ایران در نامه ای به سران قوا از شرایط بحرانی صنعت لبنیات در کشور خبر داده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، علی احسان ظفری در نامه ای به سران قوا از مشکلات عدیده ی پیش روی صنعت لبنیات خبر داده است که متن نامه به شرح ذیل می باشد.

                                          بسمه تعالی                     

ریاست محترم جمهور،جناب آقای دکتر حسن روحانی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی،جناب آقای دکتر محمد باقرقالیباف

ریاست محترم قوه قضائیه ، جناب حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی

سلام علیکم

احتراماً به استحضار آن مقام محترم میرساند شرایط تولید لبنیات در کشور به نقطه بحرانی رسیده و در این خصوص اتحادیه تولیدکنندگان فراورده های لبنی ایران ، متولی صنعت لبنیات کشور برخود میداند که مقامات عالی کشور را در جریان مشکلات عدیده ی پیش روی این صنعت قراردهند.

همانگونه که مستحضرید صنعت لبنیات امروزه از مشکلاتی برخوردار میباشد که چنانچه دستور عاجلی در این خصوص توسط دولت محترم صادر نگردد،بیش از ۹۰%واحدهای این صنعت تعطیل و تامین بخشی از نیاز جامعه به محصولات لبنی توسط تعداد انگشت شماری از واحد های داخلی ( آن هم متکی به رانت دولتی )تولید خواهد شد و بخش عمده ی دیگر توسط دلالان به کشور وارد میشود.

مشکلات این صنعت  به شرح ذیل به حضورتان اعلام میگردد:

رشد بی پایه و اساس مواد اولیه ی مورد نیاز واحد های تولیدی از جمله شیرخام،مواد بست بندی ، هزینه حمل،تهیه  لوازم یدکی خطوط تولیدبا مشکلات فراوان از دست دلالان.

۱-توضیح اینکه در خصوص شیر خام متاسفانه ظرف مدت کمتراز ۲سال قیمت این ماده حدود ۳۰۰%  روند افزایشی داشته است(که اکنون به قیمت حدوداً ۵۰,۰۰۰ ریال رسیده این در حالی است که سازمان محترم حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مجوزی جهت افزایش قیمت لبنیات صادر ننموده اند و افزایش قیمت محصولات لبنی در نهایت منجر به کاهش قدرت خرید دهک های پایین جامعه خواهد شد.)

متاسفانه به دلیل کاهش ارزش سرمایه در گردش واحدهای تولیدی به حدود

۲ متاسفانه به دلیل کاهش ارزش سرمایه در گردش واحدهای تولیدی به حدود یک پنجم ارزش چند سال اخیر  منجر به کلید خوردن تعطیلی حدود ۹۰% از کارخانجات تولیدی داخل کشور خواهد شد.

۳-در خصوص موادبسته بندی ،ضمن دسترسی دشوار و موانع فراوان از جمله تخصیص ارز توسط بانک محترم مرکزی ، مشکلات انتقال ارز توسط صرافان و رسوب بی حدنصاب کالاها در گمرکات و افزایش قیمت مواد پتروشیمی توسط دولت محترم و چند برابر شدن هزینه حمل و نقل و عدم مدیریت آن از دیگر مشکلات پیش روی این صنعت میباشد.

۴-همچنین عدم ثبات در بازارهای صادراتی به دلیل تصمیمات لحظه ای دستگاه های اجرایی و قاچاق افسار گسیخته شیرخشک از مرزهای شرقی کشور مزید بر علت مشکلات این صنعت گردیده است.

چنانچه در چنین شرایطی دست روی دست بگذاریم در آینده ای نچندان دور شاهد تبدیل  محصولات لبنی به یک کالای فانتزی خواهیم بود که در اختیار کمتر از ۱۰% مردم جامعه قرارخواهد گرفت.

در این حال تنها شرایطی برای یکه تازی برند های انگشت شمار با گردش مالی بسیار بالا (به دلیل استفاده از رانت های دولتی) و ورود کالای لوکس لبنی از بازار های اروپایی توسط دلالان به بازار داخلی کشور فراهم میشود .

امیداست مقامات عالی کشور در این خصوص دستوراتی سریع جهت جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی صادر نمایند.

                                                                                       باتشکر

                                                                                        علی احسان ظفری

                                                                                      ریئس هیئت مدیره اتحادیه لبنی ایران

رونوشت:

*جناب آقای دکتر رزم حسینی،وزیر محترم وزارت صنعت،معدن و تجارت.

*جناب آقای دکتر خاوازی،وزیر محترم وزارت جهاد کشاورزی .

*جناب آقای مهندس قبادی،معاون محترم بازرگانی داخلی و دبیر کارگروه ستاد تنظیم بازار.

*جناب آقای دکتر تابش،ریاست محترم سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان.

*جناب آقای مهندس دین پرست،معاون محترم هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور.

*جناب آقای دکتر رضایی،معاون محترم امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *