اهم اخبار

نرخ انواع آجیل و میوه شب یلدا اعلام شد/ کاهش ۶۰ درصدی تولید آجیل و خشکبار/ دپوی لازم انجام شده است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

روسای اتحادیه‌های آجیل‌ و خشکبار، قنادان و میوه و تره‌بار از کافی بودن این اقلام خوراکی برای شب یلدا خبر داده و تاکید کردند که نظارت بر قیمت‌های این اقلام وجود خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا، در تقویم رسمی ۳۰ آذر، با نام شب یلدا نامگذاری شده است. این سنت ریشه در باورهای ایرانیان باستان دارند آن‌ها بر این باور بودند که در این شب مهر متولد و اهریمن از اهورامزدا شکست می‌خورد از این‌رو از دوره باستان تاکنون ایرانیان با دور هم جمع شدن این شب را پاس می‌داشتند.

در سفره شب یلدا، انواع میوه‌های زمستانی چون انار، هندوانه، لبو، خرمالو، آجیل و خشکبار، باسلق و شیرینی موجود است. در ادامه تلاش خواهیم کرد تا بگویم مردم برای چیدن سفره شب یلدا چقدر باید هزینه کنند.

در همین رابطه مصطفی احمدی رییس اتحادیه آجیل و خشکبار در پاسخ به این پرسش که آیا امسال شب یلدا پررونقی خواهیم داشت؟ گفت: در سال جاری تولید آجیل و خشکبار ۶۰ درصد افت داشت از این‌رو شاهد افزایش نرخ خشکبار در بازار و کاهش قدرت خرید مردم بودیم. به همین دلیل اظهارنظر کردن در این زمینه برای من دشوار است.

وی با بیان اینکه قیمت مصوب برای آجیل و خشکبار وجود ندارد، افزود: اتحادیه برای اینکه مردم خرید راحت‌تری در آستانه شب یلدا داشته باشند و همچنین در نظارت بازرسان خللی ایجاد نشود هر سال سقف قیمت آجیل و خشکبار را تعیین و اعلام می‌کند.

این فعال اقتصادی بااشاره به مخلفات آجیل شب یلدا، گفت: آجیل شب یلدا دو نوع است یکی با باسلق و دیگری بدون باسلق. دیگر محتویات این آجیل عبارتند ازانجیر، پسته، فندوق، بادام منقا و…

به گفته احمدی، آجیل شب یلدا بدون باسلق حداقل ۱۸۰ هزار تومان و حداکثر ۲۷۵ تومان، با باسلق حداقل ۱۵۰ هزار تومان و حداکثر ۲۵۰ هزار تومان است. البته ممکن است در برخی واحدها آجیل باقیمت بالاتری عرضه شود که باید بگویم که این آجیل‌ها درخواستی هستند و خریدار خواهان آجیل باکیفیت‌تری هست.

وی ادامه داد: آجیل ۲۷۵ هزار تومان آجیل بادرجه کیفی ممتاز است. البته ممکن است که برخی واحدهای صنفی آجیل با نرخ پایین‌تری در بازار عرضه کنند که باید بگویم فروشنده برای اینکه قیمت نهایی آجیل را مناسب کند نخودچی در محتویات آن جای می‌هد یا به‌جا بادام هندی بادام زمینی در آجیل می‌ریزد.

احمدی در پایان تصریح کرد: من به مردم توصیه می‌کنم از واحدهای دارای پروانه کسب خریداری کنند تا در صورت مشاهده تخلف بتوان به شکایت آن‌ها رسیدگی کرد یا مردم تخلف آن‌ها را به سامانه ۱۲۴ اعلام کنند.

اعلام قیمت میوه شب یلدا

همچنین در این رابطه مصطفی دارایی نژاد رییس اتحادیه بار فروشان تهران درباره افزایش نرخ میوه در طولانی‌ترین شب سال، گفت: دو قلم میوه یعنی هندوانه و انار در آستانه شب یلدا همواره افزایش نرخ را تجربه می‌کنند.

به گفته دارایی‌نژاد، ۲ میلیون تن میوه برای شب یلدا دپو شده است و از ۲۵ همین ماه به وفور در میدان عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: هندوانه روستای لیردف از توابع شهرستان جاسک و هندوانه میناب در بندرعباس در مقیاس زیادی کشت و برداشت شده است و در بازار عرضه خواهد شد.

این فعال اقتصادی درباره نرخ قیمت هندوانه در آستانه شب یلدا، افزود: هندوانه گرد کیلویی ۳ تا ۵ هزار تومان، هندوانه سفید کیلویی ۵ هزار تومان، هندوانه بیضی ۵ تا ۶۵۰۰ تومان و هندوانه صادراتی حداکثر ۷ هزار تومان در میدان عرضه می‌شود.

وی با اشاره به نرخ انار، گفت: قیمت انار ساوه کیلویی ۱۰ هزار تومان، انار ممتاز صادراتی ساوه کیلویی ۱۷ هزار، انار شیراز از ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان که انار ۲۵ هزار تومانی انار صادراتی است. انار دماوند از ۱۵ تا ۳۵ هزار تومان است که باید بگویم انار ۳۵ هزار تومانی در بازار کم است.

دارایی‌نژاد با اشاره به اینکه قیمت کلیه سبزیجات و صیفی‌جات افت کرده است، خاطر نشان کرد: قیمت پیاز، لبو، شلغم، کاهو سالادی، گل کلم و… در میدان کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی را تجربه کرده است. قیمت لبو کیلویی ۴ تا ۶ هزار تومان و سبزیجات کیلویی ۴ تا ۶ هزار تومان در میدان خرید وفروش می‌شود.

سیاستی برای افزایش نرخ نداریم

علی بهره‌مند رئیس اتحادیه صنف قنادان در پاسخ به این پرسش که آیا در آستانه شب یلدا شاهد افزایش نرخ شیرینی خواهیم بود؟ گفت: تورم حاکم بر کشور باعث شده است که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کند از این‌رو در سال جاری واحدهای زیرمجموعه اتحادیه در آستانه شب یلدا سیاستی برای افزایش قیمت ندارند.

وی در ادامه با اعلام نرخ انواع شیرینی، تصریح کرد: قیمت شیرینی‌تر برای واحدهای درجه یک کیلویی ۷۸ هزار تومان و برای واحدهای درجه دوم ۶۰ هزار تومان، شیرینی زبان و پاپیونی برای واحدهای درجه یک کیلویی ۶۵ هزار تومان و برای واحدهای درجه دوم کیلویی ۵۰ هزار تومان، شیرینی دانمارکی برای واحدهای درجه یک ۶۵ هزار تومان و برای واحدهای درجه دوم ۵۰ هزار تومان تعیین شده است.

به گفته این فعال اقتصادی، قیمت کیک یزدی برای واحدهای درجه یک ۴۹ هزار تومان و برای واحدهای درجه دوم ۳۹ هزار تومان تعیین و اعلام شده است.

بنا به اظهارات بهره‌مند، در شب یلدا، مردم بیشتر شیرینی دانمارکی، زبان و پاپیونی و شیرینی‌تر خریداری می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که مواد اولیه شیرینی در سال جاری افزایش نرخ را تجربه کردند آیا این افزایش نرخ در قیمت نهایی شیرینی تاثیر خواهد گذاشت؟ افزود: مواد اولیه پخت شیرینی آرد، شکر و روغن است بدون تردید افزایش نرخ این مواد در قیمت نهایی نیز تاثیر می‌گذارد اما تمام تلاش ما معطوف به این مهم شده است که چندان افزایش نرخ را اعمال نکنیم.

بهره‌مند ادامه داد: مردم برای خرید شیرینی شب یلدا با کمبودی مواجه نخواهند بود و امیدواریم که امسال مردم توان خرید شیرینی و آجیل شب یلدا را داشته باشند و بتوانند این روز را دور هم جمع شوند.

بنا بر این گزارش، اگر قیمت سقف همه این تنقلات را در نظر بگیریم برای چیدن سفره شب یلدا یک خانواده باید حداقل ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان هزینه کند. اینجا این پرسش مطرح است که چند درصد از خانواده‌های ایرانی توانایی چیدن این سفره را دارند؟

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *