اهم اخبار

نشست همکاری‌های اقتصادی ایران و صربستان در بلگراد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

هییت تجاری اقتصادی ایران که به صربستان سفر کرده بود، روز دوشنبه در نشست بررسی فرصت‌های همکاری بین دو کشور که در محل اتاق بازرگانی و صنایع صربستان در شهر بلگراد تشکیل شده بود حضور یافت.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، در این نشست که باحضور ۶۵ شرکت مختلف از حوزه‌های گوناگون صنعتی، تجاری، کشاورزی و ارتباطات و مقامات دولتی کشور صربستان تشکیل شده بود ، حسین سلاح ورزی نایب رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران و علیرضا پیمان پاک رییس سازمان توسعه تجارت ایران هم سخنرانی نمودند.

سلاح ورزی در این مراسم ضمن قدردانی از استقبال گرم مقامات و میزبانی خوب اتاق بازرگانی صربستان گفت: اتاق ایران در کنار حمایت و عزم جدی مقامات سیاسی کشور برای توسعه همکاری های اقتصادی ، تلاش خود را در جهت افزایش حجم تجارت دو کشور به کار خواهد بست.

نایب رییس اتاق ایران با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل های اقتصادی در ایران و موقعیت مناسب کشور صربستان در اروپا افزود: گرچه در سال‌های گذشته میزان تجارت و تبادل بین دوکشور تناسبی با روابط خوب سیاسی فی مابین نداشته ، اما روند رشد این همکاری ها و توافقات اخیر ، آینده امیدوار کننده و نوید بخشی را نشان می دهد.

به گفته سلاح ورزی ؛ سه مشکل عمده در حوزه مبادلات بانکی ، مسائل گمرکی و فقدان بانک اطلاعاتی از ظرفیت ها و داشته های شرکت های دو طرف در حال حاضر نیاز به تمرکز و توجه بیشتری است و در این راستا اتاق بازرگانی ایران به نمایندگی از بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا ضمن تشکیل کمیته مشترک بازرگانی با طرف صربستانی ، برای ارائه راه حل های نوآورانه به منظور حل مشکلات بر سرراه تجارت دو کشور فعالانه مشارکت نماید.

تبادل هییت های تجاری و حضور در نمایشگاه ها و رویدادهای تجاری بین دو کشور و برقراری خط ارتباطی بین دو اتاق از جمله موضوعاتی بود که در خصوص آنها صحبت و تبادل نظر و توافق به عمل آمد.

در بخش دوم این رویداد ملاقات رو در رو و مذاکرات تجاری بین شرکت های ایران و طرف های صربستانی صورت گرفت .
از نکات قابل توجه این نشست استقبال و حضور شرکت های متعدد از کشور میزبان بود.

خبر وزیر امور خارجه صربستان از عزم جدی کشورش برای توسعه روابط اقتصادی با ایران

در این دیدار نیکلا ساکوویچ با اشاره به بیش از ۸۰ سال سابقه روابط رسمی بین دو‌کشور ، از عزم و اراده رییس جمهور و دولت جمهوری صربستان برای بسط و توسعه همکاری های اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران سخن گفت.

وزیر امور خارجه صربستان با توجه به روابط خوب سیاسی دوکشور گفت که حجم مبادلات ‌تجارتی بین دو کشور قابلیت افزایش داشته و دولت صربستان از این موضوع حمایت می کند.

به گفته نیکلا ساکوویچ با هماهنگی های انجام شده در آینده نزدیک کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور در تهران برگزار و مقدمات لازم برای سفر رییس جمهور صربستان به ایران فراهم خواهد شد.

در این دیدار علیرضا پیمان پاک رییس سازمان توسعه تجارت ایران هم با اشاره به ظرفیت ها و‌توانمندی های شرکت های ایرانی ، در مورد برنامه ها و نقشه راه توسعه همکاری های ایران و صربستان و سازوکارهای پیش بینی برای تحقق افزایش حجم تجارت بین دو کشور از طریق شرکت های بخش خصوصی و نقش اتاق های بازرگانی ایران و صربستان در شروع و تداوم فصل جدید همکاری های اقتصادی بین دو کشور مطالبی را به اطلاع وزیر خارجه صربستان رساند.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *