اهم اخبار

نفس نفس زدن کشت و صنعت نیشکر

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه اگر کشت و صنعت‌های نیشکری در خوزستان وجود نداشت، مزارع آن ها اکنون کانون ریزگرد بود، گفت: چیزی که در کشت و صنعت نیشکر در رابطه با بحران آب و نابودی مزارع مشاهده می‌شود از حالت ریاضتی خارج شده و به مرگ تدریجی رسیده است که باید جلوی آن گرفته شود.

کیخسرو چنگلوایی در حاشیه بازدید از مزارع کشت و صنعت نیشکر دهخدا در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: صنعت نیشکر در استان خوزستان، به ویژه کشت و صنعت‌های هفتگانه نیشکری نقش انکارناپذیری در اشتغال و اقتصاد این استان دارند و به هیچ وجه نمی‌توان این نقش آنها را نادیده گرفت.

وی افزود: با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود که ارزش شکر تولید شده توسط کشت و صنعت‌ها سالانه حدود ٢ هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان در استان است. در این زمینه یک هزار و ٨٠٠ میلیارد تومان نیز درآمدزایی در استان از طریق صنایع جانبی و پایین دستی توسعه نیشکر صورت می‌گیرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به نقش توسعه نیشکر در ایجاد اشتغال پایدار در استان، تصریح کرد: اشتغال ٢۵ هزار نفری در مجموعه توسعه نیشکر و کشت و صنعت‌های نیشکری را نیز باید به امتیازات این صنعت برای خوزستان اضافه کرد.

وی عنوان کرد: امسال توسعه نیشکر موفق شد با تولید ٨٠٠ هزار تن شکر، بیش از یک سوم از شکر مورد نیاز کشور را تولید کند و اگر این تولید انجام نمی‌گرفت، باید برای واردات این میزان شکر، مقدار زیادی ارز از کشور خارج می‌شد.

چنگلوایی با بیان اینکه اگر کشت و صنعت‌های نیشکری در خوزستان وجود نداشت، مزارع آن‌ها اکنون کانون ریزگرد بود، گفت: فقدان این کشت و صنعت‌ها سبب افزایش کانون‌های ریزگرد در استان می‌شود و کشت و صنعت‌های نیشکری از منظر تغییر در اکوسیستم منطقه برای ما بسیار حائز اهمیت است و نقش بسیار موثری در بحث ریزگردها در استان دارند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به حمایت از صنعت نیشکر در استان خوزستان، اظهار کرد: کمک به اقتصاد ملی و استانی، ایجاد اشتغال و تولید، فراهم آوردن زمینه رشد صنایع وابسته به نیشکر در خوزستان از فاکتورهای مهمی هستند که نشان می دهد باید همه کمک کنیم تا مشکلات این صنعت در خوزستان مرتفع شود.

چنگلوایی ادامه داد: متاسفانه به دلیل خشکسالی، وضعیت مزارع نیشکر مطلوب نیست و این صنعت فشار زیادی را تحمل می‌کند و اگر این روند ادامه پیدا کند با کاهش ۴۵ درصدی تولید شکر مواجه می‌شویم که این کاهش تولید زمینه افزایش بیکاری را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه کاهش تولید شکر در سال‌های آینده نیز بر کشور تاثیرگذار خواهد بود، اظهار کرد: با کم شدن تولید شکر، نیاز کشور به واردات شکر افزایش پیدا می کند و این مسئله آثار نامناسبی بر اقتصاد کشور بر جای می‌گذارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: از مجموعه ١۶ میلیون تن تولیدات کشاورزی خوزستان، حدود ٨ میلیون تن به تولید نی نیشکر اختصاص دارد و ارزش ریالی شکر تولیدی و صنایع وابسته به آن نیز سالانه حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان است.

چنگلوایی ادامه داد: ما هیچ جایگزینی در استان برای صنعت نیشکر نداریم و باید به سمتی پیش برویم که ضمن اصلاح روش‌های آبیاری، آیش‌های کارشناسی و فنی و حداکثر بهره‌وری از آب، چالش‌های پیش روی این صنعت را در خوزستان از بین ببریم.

وی همچنین با اشاره به کاهش شدید منابع آبی در استان، عنوان کرد: به دلیل بحران خشکسالی، کشت تابستانه به صورت کامل در حوضه مارون و زهره و خیرآباد ممنوع شده است. همچنین در حوضه دز نیز کشت به حداقل  ممکن رسیده است و در حوضه کارون نیز که قرار بود چیزی معادل ۱۷۰ هزار هکتار کشت‌هایی مثل ذرت، ماش و علوفه داشته باشیم، عملیاتی نشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: البته مشکل فقط مربوط به کمیت آب نیست بلکه کیفیت آب و میزان شوری نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و در حال حاضر شوری آب در این منطقه به ۳۷۰۰میکروموس رسیده است و این برای گیاه نیشکر که آستانه تحملش ۱۷۰۰میکروموس است، سم محسوب می‌شود و این کاهش کیفیت نیز دلیل مضاعفی برای کم شدن تولید است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *