اهم اخبار

نهایی شدن قیمت گندم باید به تایید رییس دولت برسد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

قیمت جدید گندم باید به تایید دولت برسد و احتمالاً ابلاغ نرخ به هفته آینده پس از برگشت رئیس جمهوری از دمشق موکول شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از مهر، جهش قیمت دلار در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ مشکلاتی را در بازارهای مختلف کشور از جمله بخش کشاورزی به وجود آورد؛ به طوری که گندمکاران افزایش قیمت گندم پیش از سال زراعی جدید را خواستار شدند. کشاورزان با بیان اینکه هزینه‌های تولید گندم از تجهیزات تا خدمات افزایش یافته تغییر قیمت خرید گندم را به وزارت جهاد کشاورزی ارائه دادند. به گفته بنیاد ملی گندمکاران با آنالیز انجام شده حداقل قیمت خرید تضمینی گندم باید ۱۷ هزار تومان در هر کیلو باشد این در حالی است که دولت پیشنهاد ۱۵ هزار تومان را داده است.

موضوع پس از کش و قوس بسیار که از بهمن سال گذشته مطرح شده بود در نهایت در شورای سیاست گذاری قیمت محصولات کشاورزی عنوان و مورد بررسی قرار گرفت. به گفته فعالان بخش خصوصی احتمالاً هر کیلو گندم ۱۶ هزار تومان باشد؛ اما با گذشت یک هفته از جلسه آخر این شورا هنوز نرخ نهایی از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعلام رسمی نشده چرا که پیش از ابلاغ باید به تأیید دولت برسد.

کارشناسان عنوان می‌کنند افزایش قیمت بار مالی زیادی برای دولت داشته و باید این منابع از محلی تأمین شود. به گفته آنها افزایش هر ۱,۰۰۰ تومان قیمت گندم ۸ هزار میلیارد تومان بار مالی برای دولت در راستای تأمین یارانه آرد به دنبال خواهد داشت. در حال حاضر که قیمت گندم ۱۳ هزار تومان است آرد یارانه‌ای که در اختیار نانوایی‌های کشور قرار می‌گیرد آرد نوع اول گندم ۸۱۵ و آرد نوع دوم ۱.۲۵۰ تومان است.

حال باید در انتظار تصمیم دولت برای تعیین قیمت جدید گندم بود و احتمالاً ابلاغ آن به هفته آینده پس از برگشت سید ابراهیم رئیسی از دمشق موکول شود.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: مهر

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *