اهم اخبار

هدف‌گذاری ۵۶۵ میلیون دلاری صادرات شیرینی، شکلات و فرآورده‌های غلات

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در سال گذشته، ۱۷۵۵ واحد تولیدی با ظرفیت بیش از ۱٫۸ میلیون تن تولید در صنعت شیرینی و شکلات فعالیت داشتند که محصولات آنها در مقایسه با سایر رقبا از جایگاه خوبی برخوردار است. به گفته وی افزایش هزینه‌های تولید، دستمزد، مواد اولیه، فرسودگی ماشین‌آلات و عدم ثبات قیمت مواد اولیه مورد نیاز این صنعت مثل شکر و روغن از عمده‌ترین مشکلات و موانع موجود در تولید بشمار می‌آیند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز) به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، محمود بازاری اظهار داشت: به رغم ظرفیت‌های تولیدی و جایگاه صنعت شیرینی و شکلات کشورمان، صادرات انواع شیرینی، شکلات و فرآورده‌های غلات هنوز تا اهداف کمی پیش‌بینی شده فاصله دارد که نیازمند برنامه‌ریزی تشکل ذی‌ربط و مساعدت دستگاه‌های اجرایی مرتبط است.

بازاری گفت: عمده بازارهای صادراتی این محصولات در سال ۱۳۹۸ کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، آذربایجان و امارات بوده است. وی افزود: موانع تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای بر سر راه صادرات شیرینی و شکلات به برخی کشورهای هدف، مشکلات تامین مواد اولیه، نقدینگی و سرمایه در گردش بنگاه‌های صادراتی، عدم ثبات قیمت ارز، مسدود بودن متناوب مرز پاکستان در شش ماه دوم سال گذشته، مسدود بودن مرزهای عراق در اسفندماه سال گذشته که معمولا بیشترین صادرات را در طول سال شامل می‌شود و شایعه قرص‌گذاری در محصولات تولیدی از جمله دلایل کاهش صادرات محصولات مذکور است.

مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی، نابسامانی در قیمت مواد اولیه، مشکلات فرآیند ورود موقت مواد اولیه از جمله شکر، لزوم تامین تسهیلات بانکی با نرخ سود رقابتی، عدم تخصیص ارز برای تهیه مواد اولیه و لزوم مراقبت سیاسی از بازارهای کشورهای همسایه را از جمله نقاط ضعف و تهدیدها در صنعت شیرینی و شکلات کشور عنوان کرد.

تاکید بر هدف‌گذاری ۵۶۵ میلیون دلاری صادرات توسط سازمان توسعه تجارت ایران براساس فضای منطقه‌ای و بین‌المللی و هدف یک میلیارد دلاری اعلام شده توسط انجمن مربوطه در سالجاری برای صنعت شیرینی و شکلات کشور، ایجاد مسیر سبز گمرکی در گذرگاه‌های خروجی گمرکات مرزی با کشورهای همسایه، تسهیل فرآیند ورود موقت مواد اولیه از جمله شکر، ملزومات مورد نیاز جهت تولید محصولات صادراتی شیرینی و شکلات، تعیین تکلیف نحوه تعهدسپاری ارزی از سوی بانک مرکزی ج. ا. ایران، نظارت و کنترل محصولات صادراتی و حقوق مالکیت معنوی برندهای صادراتی به منظور جلوگیری از کپی‌سازی شرکت‌های کوچک و غیرمعتبر از برندهای معتبر، روانسازی فرآیند پرداخت تسهیلات بانکی صادراتی، اختصاص یارانه برای حمل کالاهای صادراتی به کشورهای هدف، افزایش خطوط مستقیم کشتیرانی و اعطای یارانه بازاریابی در مقاصد صادراتی اولویت‌دار، تامین بخشی از هزینه‌های ناشی از ریسک‌های تجاری صادرات در بازارهای مختلف، توجه ویژه به بازار قاره آفریقا به عنوان یکی از بازارهای بالقوه برای محصولات ایرانی و ضرورت کاهش و حذف موانع تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای در بازارهای هدف را از جمله راهکارهای رسیدگی به اهداف صادراتی عنوان کرد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *