اهم اخبار

هشدار در مورد احتمال پوسیدن بارهای سیب و کیوی/ تحریم‌ها صادرات انار را صفر کرد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: انار ۲ بازار اروپا و شرق آسیا یعنی کره جنوبی و ژاپن را به دلیل اعمال تحریم‌ها از دست داد و صادرات انار به صفر رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ صدرالدین نیاورانی با اشاره به حل نشدن مشکل صادرات کیوی به هندوستان، گفت: در سال جاری مقدار قابل توجهی کیوی تولید و در انبارها دپو شده است و باید هر چه زودتر دولت برای صادرات کیوی مشوق‌هایی را در نظر بگیرد در غیر این صورت باغداران و بنکداران متحمل ضرر خواهند شد.

وی تصریح کرد: وزارتخانه‌های کشاورزی و امور خارجه باید برای حل این مشکل قوی‌تر عمل کنند تا در فصل آینده صادرات کیوی به هندوستان آزاد شود.

این فعال اقتصادی با اشاره به سمپاشی‌ها در باغات کیوی مازندران و گیلان، گفت: برای مقابله با آفت شپشک توت سفید، باغات باید در فصل زمستان قبل از شکوفه‌دهی سمپاشی شوند در حال حاضر این سمپاشی صورت گرفته است و امیدواریم در محصول زراعی جدید مشکلی نداشته باشیم و در روند صادرات سال آینده خللی ایجاد نشود.

 نیاورانی با کند خواندن روند صادرات سیب درختی به روسیه، افزود: به نظر من بهتر است دولت برای تسهیل روند صادرات تمهیداتی برای کاهش هزینه حمل‌و نقل بیاندیشید. مسئله قرنطینه نیز روند صادرات را کندتر کرده است هنوز ما نتوانستیم طبق استانداردهایی که کشورهای روسیه و اوراسیا از ما خواسته‌اند کارها را عادی کنیم و زیرمجموعه‌های وزارت کشاورزی هنوز دستورالعملی‌هایی جامعی برای صدور گواهی بهداشت ندارند.

عضو هیات رئیسه اتحادیه صادرکنندگان میوه با اشاره به کاهش صادرات در ۲ ماه پایانی سال، گفت: مسئولان باید برای صادرات محصولات کشاورزی چاره‌ای بیاندیشند در غیر این صورت در فروردین سال آینده مقدار قابل توجهی از بارهای سیب و کیوی در سردخانه‌ها می‌پوسند.

وی با بیان اینکه برای معرفی محصولات کشاورزی به کشورهای دیگر باید تیزرهای تبلیغاتی درست کنیم، گفت: ساخت این تیزرها در معرفی محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی بسیار موثر است ما در تولید محصولات غذایی فرآوری شده از میوه مانند لواشک و کشمش.. مزیت داریم و باید آنها را به بازارهای جهانی بشناسانیم.

این فعال اقتصادی با اشاره به پایان یافتن دوره برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی، خاطر نشان کرد: تعداد بازدیدکنندگان از یک نمایشگاه شاید به ۳۰۰ هزار نفر برسد اما در فضای مجازی ممکن است بازدیدها میلیونی باشند از این‌رو بهتر است برای معرفی محصولات خود به دیگر کشورها به روش‌های جدید روی بیاوریم.

نیاورانی با بیان اینکه تحریم‌ها باعث از دست رفتن بازارهای انار شده است، خاطر نشان کرد: انار ۲ بازار اروپا و شرق آسیا یعنی کره جنوبی و ژاپن را به دلیل اعمال تحریم‌ها از دست داد و صادرات انار به صفر رسیده است. متاسفانه خشکسالی در کیفیت انار امسال تاثیر زیادی گذاشت و قیمت‌ انار در بازار داخلی برای کشاورز نیز رضایت بخش نبود. اما باید بگویم انار ایران جزو مرغوب‌ترین محصولات دنیاست و آمریکایی‌ها از ایران قلمه انار بردند تا در کشور خود تولید ‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: پرتقال و نارنگی نیز جزو اقلام صادراتی ما محسوب می‌شود اما میزان صادرات آن رضایت بخش نیست. حجم تولید این دو محصول قابل توجه است و می‌توان بازارهای منطقه را از آن خود کرد. روسیه سالانه بیش از ۵۰ هزار تن پرتقال از مصر وارد می‌کند در حالی‌که ما نزدیک آنها هستیم و می‌توانیم این بازار را از آن خود کنیم.

به گفته این فعال اقتصادی، ارزآوری میوه در حدود ۴٫۵ میلیارد دلار است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *