اهم اخبار

هشدار سازمان حمایت نسبت به افزایش قیمت گندم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

با توجه به اینکه واردات گندم در سال جاری ممنوع اعلام شده است، معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌گوید با ممنوعیت یکباره واردات گندم طبیعی است که با افزایش قیمت مواجه شویم؛ مگر اینکه شرایط به روال سابق بازگردد.

مصیب محمدیان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا‌، با بیان اینکه میزان مصرف و تولید گندم مشخص است‌، گفت: افزایش قیمت گندم را در یک شرایط عادی در بازار شاهدیم و هیچ عامل جدیدی در بازار ورود نکرده که آن را دلیل افزایش بدانیم و موضوع ممنوعیت ناگهانی واردات گندم تنها دلیل این گرانی است.

وی افزود: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفتند واردات گندم را ممنوع کنند و این در حالی است که این کار بدون جلسه قبلی و اعلام آمادگی صورت گرفته و سازوکاری نیز برای آن تعریف نشده است؛ بنابراین زمانی که به یکباره محدودیت ایجاد می‌شود موجب افزایش قیمت خواهد شد.

محمدیان شمالی ادامه داد: بعد از گرانی، همه سازمان حمایت را خطاب قرار می‌دهند که باید با افزایش قیمت مقابله کنند، البته این موضوع هیچ ایرادی ندارد و ما به وظایف قانونی خودمان عمل می‌کنیم ولی باید به این موضوع توجه شود که براساس یکی از مواد قانونی، رفع موانع تولید قبل از هرگونه محدودیت یا ممنوعیت برای واردات باید از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی صورت گیرد و بعد از اینکه تثبیت شد و قابلیت اجرایی یافت چند ماه جلوتر باید به اطلاع عموم رسانده شود.

معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تاکید کرد: اینکه به یک باره و بدون اطلاع قبلی واردات گندم ممنوع شود طبیعی است که قیمت‌ها بالا می‌رود، چون همه گندم‌ها که یارانه‌ای و دولتی نیستند و غیر از شرکت بازرگانی دولتی ایران حدود ۱۵۰ واردکننده گندم داریم و این در حالی است که ۲۰ درصد خبازی‌ها نیز از قبل آزادپز شده‌اند.

وی با بیان اینکه با این افزایش قیمت بسیاری از صنایع مرتبط از جمله شیرینی یا ماکارونی خود به خود برای بالا بردن قیمت‌ها تحریک می‌شوند، عنوان کرد: البته ما به همه واردکنندگان گندم اعلام کردیم که اسناد مربوطه خود را ارائه دهند تا براساس آن قیمت‌ها را استخراج کنیم. ولی در نهایت باید گندم وارداتی به قیمت قبل در شبکه‌های تعریف شده دولتی با نظارت و کنترل توزیع شود یا مابه تفاوتی که برای آنها ایجاد شده به حساب خزانه دولت واریز شود که در هر دو صورت افزایش قیمت خواهیم داشت، مگر اینکه شرایط به روال اول بازگردد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *