اهم اخبار

هند بازار گندم دریای سیاه را تصرف می‌کند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

منابع بازرگانی می‌گویند صادرات گندم هند پس از این که خریداران به دلیل مختل شدن جریان تجارت دریای سیاه در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین منابع دیگری را جست و جو می کنند، احتمالا در چند ماه آینده افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ منابع بازرگانی به “اس اند پی گلوبال کامادیتی اینسایتس” گفتند: صادرات گندم هند احتمالا در سال بازاریابی ۲۰۲۲- ۲۰۲۱ بیش از ۲۰۰ درصد رشد کرده و به رکورد هفت میلیون تن خواهد رسید. اگر ادامه جنگ به تشدید تحریم‌ها علیه روسیه منجر شود، حجم صادرات گندم هند در سال بازاریابی آینده ممکن است تا ۱۰ میلیون تن افزایش پیدا کند.

به گفته منابع بازرگانی، معامله‌گران هندی قراردادهایی برای صادرات بیش از شش میلیون تن گندم تا فوریه امضا کرده اند. طبق آمار سازمان توسعه صادرات محصولات غذایی کشاورزی و فرآوری شده هند، این کشور تا دسامبر بیش از پنج  میلیون تن گندم صادر کرد که بر مبنای سالانه تقریبا حدود چهار برابر افزایش داشت.

 یک مقام شرکت بازرگانی غلات بین المللی گفت: هند با ذخایر عظیم گندم روبه‌روست و معامله‌گران خصوصی به دنبال بهره بردن از کمبود عرضه جهانی هستند که به دلیل جنگ در اوکراین ایجاد شده است. این کشور چندین فصل برداشت بالا و صادرات ضعیف داشته است و صادرات این کشور آخرین بار در سال بازاریابی ۲۰۱۳ ۲۰۱۲ به ۶.۵ میلیون تن رسیده بود.

 هند دومین تولیدکننده بزرگ گندم در جهان پس از چین است اما عمده گندم خود را برای تامین نیاز داخلی مصرف می کند. منطقه دریای سیاه بزرگترین صادرکننده گندم در جهان است و طبق اعلام وزارت کشاورزی آمریکا، صادرات گندم روسیه و اوکراین به اتفاق در سال بازاریابی ۲۰۲۲ -۲۰۲۱ معادل ۲۳ درصد از ۲۰۶.۹ میلیون تن صادرات جهانی را تشکیل داد.

همزمان با افزایش چشمگیر قیمت‌های صادرات گندم استرالیا و کانادا و نگرانی‌ها نسبت به کمبود عرضه و تشدید تورم غذایی، هند احتمالا از اختلال جریان تجارت منطقه دریای سیاه سود می‌برد. هند گندم را با قیمت ۳۱۰ تا ۳۲۰ دلار در هر تن عرضه می‌کند و به گفته فعالان بازار، قیمت‌ها ممکن است طی چند هفته آینده به ۳۵۰ دلار در هر تن افزایش پیدا کنند.

 اگرچه قیمت گندم استرالیا طی چند هفته گذشته از زمان آغاز جنگ در اوکراین، افزایش چشمگیری پیدا کرده است، کانادا و آمریکا با کمبود شدید عرضه به دلیل شرایط اقلیمی نامساعد روبرو هستند.

طبق آمار اس اند پی گلوبال، قیمت گندم پرایم وایت استرالیا روز دوشنبه ۴۱۶ دلار و ۵۰ سنت در هر تن تخمین زده شد که ۱۸ درصد افزایش در ماه داشت. قیمت گندم بهاری وسترن رِد کانادا روز دوشنبه ۴۸۴ دلار و ۴۷ سنت در هر تن بود که ۲۰ درصد افزایش در ماه داشت.

در این بین، آرژانتین که یکی دیگر از صادرکنندگان بزرگ گندم است، تصمیم گرفته است که صادرات خود را برای کنترل نرخ تورم محدود نگه‌ دارد.

 هند خریداران جدیدی مانند فیلیپین، کره‌جنوبی و لبنان را هدف گرفته و همزمان صادرات به وارد کنندگان سنتی نظیر بنگلادش، سریلانکا و امارات متحده عربی را حفظ کرده است.

فیلیپین، کره‌جنوبی و لبنان معمولا از استرالیا و روسیه گندم خریداری می‌کنند.

بر اساس گزارش پلاتس، یک صادر کننده مقیم دهلی گفت هند احتمالا از قیمت‌های پایین‌تر خود سود می برد زیرا کمبود عرضه شدیدی وجود دارد و وارد کنندگان به دنبال منابع جایگزینی برای تامین گندم مورد نیازشان هستند.

سرویس خبری: بین الملل

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *