اهم اخبار

وابستگی کشور به واکسن تب برفکی را از بین ببریم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: در حال حاضر ۶ نوع واکسن تب برفکی در کشور وجود دارد و توانستیم وابستگی خود را به این واکسن از بین ببریم و حتی ماده مؤثر برای تولید واکسن را در داخل کشور تولید کنیم. به گفته وی مازاد تولید واکسن تب برفکی داریم و هم اکنون به دنبال بازار برای صادرات این واکسن به کشورهای همسایه هستیم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ نشست خبری روز دامپزشکی با حضور صفرعلی ماکنعلی رئیس سازمان دامپزشکی کشور، چهارشنبه ۱۴ مهر در این سازمان برگزار شد. در ابتدا نشست ماکنعلی با اشاره به انواع بیماری حیوانی گفت: دو نوع بیماری زمین زی و آب زی وجود دارد که سازمان در کنترل ۱۱۳ بیماری زمین‌زی و ۲۳ بیماری آب‌زی عملکرد مثبتی داشته است.

وی در ادامه با اشاره به عملکرد سازمان در کنترل بیماری تب برفکی، گفت: این بیماری جزو مهم‌ترین بیماری فرامرزی دنیاست که ایران مدت‌ها رکوردار کانون بیماری برفکی بود. ما تلاش کردیم و با همکاری کنوانسیون‌های بهداشتی بین المللی در سطح استان‌های کشور تعداد کانون این بیماری به حالت معدود برسد.

این مقام مسئول افزود: در حال حاضر ۶ نوع واکسن تب برفکی در کشور وجود دارد و توانستیم وابستگی خود را به این واکسن از بین ببریم و حتی ماده مؤثر برای تولید واکسن را در داخل کشور تولید کنیم. به گفته وی مازاد تولید واکسن تب برفکی داریم و هم اکنون به دنبال بازار برای صادرات این واکسن به کشورهای همسایه هستیم.

ماکنعلی درباره فعالیت‌های سازمان درباره کنترل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، گفت: پیش بینی می‌کنیم تا سال ۲۰۳۰ این بیماری ریشه کن شود. یکی از شرکت‌های داخلی حدود ۴۰ میلیون دوز واکسن این بیماری در سردخانه‌ها دپو کرده و با قیمت نازل در داخل کشور استفاده خواهد شد.

وی با اشاره به کنترل بیماری آنفلوانزای پرندگان، گفت: در سال ۹۶ حدود ۲۶ هزار قطعه مرغ معدوم شد و برنامه ای طراحی کردیم تا مناطق شمال و مناطق با تراکم بالا و سایر نقاط را بررسی و این بیماری را کنترل کنیم.

وی افزود: این بیماری در ۶۶ نقطه مورد حمله قرار داد اما ما توانستیم در کمتر از ۳ هفته در روستاهای درگیر ریشه کن کنیم.

رییس سازمان دامپزشکی با اشاره به تولید ۳ واکسن آنفولانزا مرغی در داخل کشور گفت: موفق به تولید آنتی ژن این واکسن در کشور شدیم.

به گفته وی اقدامات سازمان در کنترل بیماری تب مالت حائز اهمیت است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *