اهم اخبار

واردات و صادرات شیرین کننده ‏ها در مسیرتوازن؛صادرات زرفروکتوز سیر صعودی به خود گرفت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

روزگاری تنها نیشکر بود که شیرینی کام بشر را تأمین می‏کرد و بعدها چغندرقند نیز به یک منبع تولید شکر تبدیل شد.

حدوداً سال ۱۹۷۰ میلادی، حضور شیرین‏کننده‏ای عجیب در دنیا مطرح شد که امروز دیگر در ترکیبات بسیاری از مواد غذایی، شیرینی‏ها، بیکری‏‏ها، نوشیدنی‏ها و… جا خوش کرده، شیرین کننده‏ای که شیرینی خود را از دانه های زرین ذرت گرفته است.

ذرتی که دنیا از آن حداکثر بهره را می‏بُرد ولی در ایران تنها به عنوان خوراک دام استفاده می‏شد، میرفت تا با طی کردن فرآیندی به یک محصول با ارزش افزوده بالا تبدیل شود که در قدرت شیرین کنندگی از شکر پیش است، شیرین کننده ای به نام فروکتوز.

♦رشد مصرف فروکتوز در صنایع

چندسال پیش با روی آوردن صنایع مختلف به استفاده از فروکتوز در مواد اولیه محصولات خود، به دلیل صرفه های اقتصادی وامنیت تأمین نسبی آن نسبت به شکر، واردات این محصول به ایران آغازشد و به جایی رسیدیم که سال گذشته قریب به ۲۰ هزار تن فروکتوز وارداتی روانه خطوط تولید صنایع مختلف کشور گشت، این آمار در کنار آمار واردات شکر به کشور یعنی وابستگی صنایع به واردات شیرین کننده‏ها، که می توانست برای صنایع مرتبط تهدید باشد.

این چالش اتفاق افتاد، نوسانات قیمت شکر، تحریمها و وابستگی به واردات شیرین کننده ها زمینه مشکلاتی را در مسیر تأمین مواد اولیه برسر راه کارخانجات شیرینی و شکلات و صنایع نیازمند به شیرین کننده‏ها ایجاد کرد.

در همان روزها بود که خبر راه اندازی نخستین پالایشگاه غلات کشور در اگروفود ۲۰۱۶ مطرح شد، پالایشگاهی که از بهمن ماه۹۵ و در حضور رئیس جمهوری ایران رسماً تولید خود را شروع کرد و خروجی آن به شیرین کامی صنایع مربوط انجامید.

♦جلب توجه پالایشگاه غلات زر در عرصه تولید فروکتوز

با آغاز به کار نخستین پالایشگاه غلات کشور، حالا دیگر ایران امکان آن را داشت تا با اتکا به دانش بومی و با بهره برداری از دانش روز دنیا، طی فرآیندهای صنعتی «های تک»، تولید «فروکتوز ۵۵ آنزیمی» را رقم بزند.

به این ترتیب پالایشگاه غلات زر شد نقش آفرین صحنه تلاش برای خودکفایی در تولید شیرین کننده‏ها؛ پروژه‏ای ملی که حاصل تلاش در سالهای سخت تحریم بود با شروع به کار خود، تولید برای نیاز داخلی با افقی صادرات محور را بی وقفه دنبال می‏کرد.

تلاشها نتیجه داد با اتکا به پیشینه مثبتی که گروه صنعتی و پژوهشی زر طی سالها فعالیت در صنعت غذا از خود به جای گذاشته بود، صنایع یکی پس از دیگر مشتری محصولات پالایشگاه غلات زر شدند، روند تولید هم با افزایش تناژ همراه بود.

بعد از تأمین نیاز داخل، حضور در بازارهای جهانی بخصوص کشورهای همسایه در دستور کار قرار گرفت.

♦صادرات زرفروکتوز  به ۱۱ کشور دنیا

در کمتر از شش ماه گذشته از آغاز به کار رسمی خطوط تولید «فروکتوز۵۵ آنزیمی»، تیم صادراتی گروه صنعتی و پژوهشی زر با حضور در نمایشگاه‏های بین المللی و با اتکا به نیروهای متخصص در زمینه بازاریابی بین‏المللی موفق شد محصولات خود را راهی ۱۱ کشور دنیا کند.

کویت، امارات، عمان، ترکمنستان، لبنان، نیجریه، افغانستان، آفریقای جنوبی، عراق، بنین و ارمنستان۱۱ کشوری که پیشتر نیاز خود را از شرکتهای آمریکایی چون کارگیل تأمین می کردند، حالا مشتری فروکتوز ایرانی تولید شده در پالایشگاه غلات زر شده اند.

اتفاقی که در این مدت کمِ گذشته از آغاز فعالیت پالایشگاه قدری بعید به نظر می رسید در گروه صنعتی و پژوهشی زر با برنامه ریزی دقیق و با اتکا به تجربه نیروهای متخصص رقم خورد و صادرات فروکتوز تولیدی این پالایشگاه با سیر صعودی که از اسفند ماه به خود گرفته است با قدرت حضور خود را در بازارهای جهانی تثبیت می‏کند.

 

◊نویسنده : سکینه اکبری

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *