اهم اخبار

واردات نهاده‌های دامی با تولید خوراک دام از نیشکر کاهش می‌یابد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

با کلنگ‌زنی کارخانه تولید خوراک دام فرآوری شده از سرشاخه‌های نیشکر با ظرفیت ۵۰ هزار تن در سال، واردات نهاده‌های دامی کاهش می‌یابد.

 

 

به گزارش ایسنا، کارخانه تولید خوراک دام فرآوری شده از سرشاخه‌های نیشکر با ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در محل کشت و صنعت کارون کلنگ‌زنی شد.

با توجه به این موضوع که سطح زیر کشت سالیانه نیشکر در استان خوزستان در حدود ۱۲۰ هزار هکتار است و واحدهای تولید نیشکر بر اساس ابلاغیه سازمان محیط زیست باید هر سال به میزان ۲۰ درصد از سرشاخه و پسماندها را بازیافت کنند، در حال حاضر مواد اولیه این کارخانه از محل برداشت سبز کشت و صنعت‌های کشور قابل تامین خواهد بود.

در همین حال ترکیبات خوراک دام فرآوری شده تولیدی در این طرح، از مواد اولیه سرشاخه‌های نیشکر، ملاس و افزودنی‌‏های دیگر تامین می‌شود که ارزش غذایی بالاتر از کاه گندم و ارزش غذایی مشابه سیلوی ذرت با قیمت پائین‌تر نسبت به دیگر خوراک‌های علوفه‌ای را دارا است.

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان از دو سال گذشته کارخانه پایلوت با ظرفیت ۴ هزار تن در سال را احداث و راه‌اندازی کرد.

فعالیت این کارخانه با همکاری موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، منجر به ارتقای مشخصات فنی محصول و شناخت تکنولوژی تولید قرار گرفته و نتایج تجربی طرح پایلوت، تماماً در طرح توسعه با ظرفیت ۵۰ هزار تن در سال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بر اساس اعلام معاونت علمی ریاست‌جمهوری، دانش تولید خوراک دام فرآوری شده از سرشاخه‌های نیشکر طی قرارداد تجاری‌سازی توسط یکی از شرکت‌ها اجرایی شد.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *