اهم اخبار

واردات گوشت و مرغ در دستور کار/ کشاورزان تکنوکرات درباره وزیر پیشنهادی کشاورزی چه می‌گویند؟

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل پیشین سازمان تعاون روستایی گفت: مشکلات کنونی در حوزه وزارت جهاد کشاورزی امنیت غذایی ایران را با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، حسین شیرزاد در کلاب‌هاوس خبر آنلاین با موضوع موافقان و مخالفان کابینه رییسی چه می‌گویند؟ تاکید کرد: برای آن‌که حساسیت مساله تعیین وزیر جهاد کشاورزی مشخص شود، لازم است تصویری از بخش کشاورزی ارایه بدهم.

وی اشاره به اینکه در ۱۸ ماه گذشته و از استعفای محمود حجتی از وزارت جهاد کشاورزی تیمی در این وزارتخانه روی کار آمد که کم تجربه بود، افزود: این تیم سیاست تولیدی را نداشت و عارضه مشروعیت از دست رفته و اقتدار در امنیت غذایی ما خودش را نشان داده است.

وی به دومینوی متسلسل بی‌تدبیری‌ها اشاره کرد و گفت: بحران‌های متعدد در حوزه مرغ و تخم‌مرغ و گوشت و آنچه در سامانه بازارگاه برای نهاده‌های دامی گذشت، همگی موید این مطلب است.

وی گفت: سامانه بازارگاه برای نظارت در زمان وزارت محمود حجتی طراحی شده بود نه اینکه سامانه‌ای باشد برای توزیع نهاده های دامی. در کنار این ها در ١۵ ماه اخیر بیش از ١٢۵ هزار و ٣۵٠ درصدی نهاده های کشاورزی مانند سم و کود و بذر اتفاق افتاده است.

وی گفت:در این فضا با ابرچالش تغییر اقلیم و ورشکستگی آبی مواجه هستیم و ۴٣٠ دشت ورشکسته آبی داریم که اتفاقا سبد کشاورزی ایران محسوب می‌شوند.

وی حکمرانی آب در کشور را ضعیف توصیف کرد و ادامه داد:فلات مرکزی ایران به زودی آبستن مشکلات آبی خواهد شد و در نتیجه فقر روستایی تشدید شده و مهاجرت بیشتر خواهد شد.

وی وزیر کشاورزی را مهم توصیف کرد و گفت:در مقام مقایسه با گزینه های نطروحه آقای ساداتی نژاد از مقبولیت بالاتری برخوردار است و تکنوکرات عملگرا محسوب می‌شود و تکنوکرات‎های بخش کشاورزی به ایشان امید دارند.

وی گفت:ما با شکست سیاست اجرای الگوی کشت هم روبرو شده‌ایم و باید تدبیری در این زمینه بیندیشیم.

به گفته وی شکاف عملکرد شصت درصدی میان کشاورزان حرفه‌ای و خرده دهقانان در ایران وجود دارد که در هیچ کجای جهان سابقه ندارد.

او در بخش دیگری از سخنانش به چالش‌های امنیت غذایی در شش ماه آتی اشاره کرد و گفت: در این دوره ما با واردات صد هزار تنی مرغ روبرو هستیم و لازم است ۱۲۰ هزار تن گوشت قرمز وارد کنیم ، از سوی دیگر به نظر می‌رسد در نیمه دوم سال با بحران تخم مرغ مواجه شویم و باید برای واردات سی هزار تن تخم‌مرغ برنامه ریزی کنیم.

به گفته وی افزایش واردات جو به ۵.۵ میلیون تن ، افزایش واردات برنج به دو میلیون تن و افزایش واردات گندم به هشت میلیون تن گریزناپذیر است .وی به ضرورت افزایش واردات ذرت علوفه‌ای اشاره کرد و گفت: ۲.۵ میلیون تن کنجاله سویا و ۴ میلیون تن دانه‌های روغنی و البته یک میلیون تن یونجه دامی را باید وارد کنیم.

شیرزاد تاکید کرد: به این ترتیب برای ۲۱ تا ۲۲ میلیون تن واردات نهاده‌های کشاورزی باید برنامه ریزی شود که ارزبری این‌ها در کنار هم ۱۸ تا ۲۱ میلیارد دلار است. وی گفت: با بازگشت اختیارات به وزارت کشاورزی امیدوارم آنارشی حاکم بر بخش کشاورزی در ایران برطرف شود.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: خبرآنلاین

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *