اهم اخبار

واکنش انجمن تولیدکنندگان آب معدنی به اظهارات وزیر بهداشت؛برند “دماوند” دیگر نابود شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
[heading]در حالیکه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آلودگی به میکروب “سودوموناس” را عامل پلمب آب معدنی “دماوند” اعلام کرده است، رییس انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی می‌گوید که بر اساس استاندارد جهانی آب‌های آشامیدنی، وجود میکروب”سودوموناس” به هیچ وجه عامل بازدارنده خط تولید محسوب نمی‌شود.[/heading]

البته وزیر بهداشت این را هم گفته که تولید و توزیع آب بسته بندی این شرکت فعلا ممنوع است و اگر خط تولید آن از آلودگی پاک شود، به سرعت تولیدش از سرگرفته می‌شود که به اعتقاد رییس انجمن این صنعت، برند”دماوند” دیگر نابود شده و همه صنعت از این اتفاق ضربه خورد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، روز گذشته سید حسن قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه ۱۱ تولیدکننده آب معدنی و آشامیدنی اگر تا سه ماه آینده مشکلات را اصلاح نکنند، اسامی آنها نیز اعلام می‌شود، به یکی از خبرگزاری‌های گفت که این وزارتخانه بنابر وظیفه ذاتی خود بر شرکت‌های تولید آب معدنی و آشامیدنی نظارت دائم دارد و اگر تخلفی صورت گیرد به سرعت با متخلفان برخورد می شود که این بار پس از بررسی کیفیت آب‌های بسته بندی تولیدی در داخل، مشخص شد ۱۲ شرکت، کیفیت لازم را ندارند لذا به آنان تذکرات لازم برای اصلاح فرآیند تولید و رفع مشکلات داده شد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه اغلب شرکت ها تذکرات ما را جدی گرفتند و با توقف روند تولید، اصلاح مشکلات را آغاز کردند، ادامه داد: فقط شرکت “دماوند” بر تخلف خود اصرار داشت و توزیع محصولات آلوده را متوقف نکرد که نام آن در رسانه‌ها اعلام شد.

به گفته وی این شرکت اکنون پلمب است و حق توزیع آب بسته بندی شده را ندارد، البته این ممنوعیت دائمی نیست و اگر خط تولید محصولات آن از آلودگی پاک شود، طبیعی است که به سرعت تولید آن از سر گرفته می شود.

به گفته هاشمی، محصولات این شرکت به میکروب “سودوموناس” آلوده بوده است که می تواند برای انسان مضر باشد.

این در حالی است که پیمان فروهر – رییس انجمن تولیدکنندگان آب های معدنی و آشامیدنی – درباره وجود این میکروب در آب آشامیدنی “دماوند” به ایسنا گفت: حتی اگر فرض کنیم که “سودوموناس” در آب آشامیدنی این کارخانه وجود داشته، وجود این میکروب به هیچ وجه بر اساس استانداردهای جهانی آب آشامیدنی، عامل بازدارنده خط تولید نیست و تنها جزو شاخص‌های مدیریت کیفیتی به شمار می رود.

وی با بیان اینکه احترام وزیر بهداشت واجب است و سواد و تحصیلات او نیز قابل تحسین، ادامه داد: در عین حال بر اساس استانداردهای codex، FDA و WHO، میکروب “سودوموناس” اصلا شاخص آلودگی میکروبی آب های آشامدینی نبود و موردی نیست که به خاطر آن خط تولید را متوقف کنند.

رییس انجمن تولیدکنندگان آب های معدنی و آشامیدنی گفت: چون آب های معدنی نیاز به تصفیه ندارند این میکروب اصلا نباید در آنها وجود داشته باشد اما هیچ تهدیدی هم برای سلامت مصرف کننده ندارد.

فروهر با اشاره به برگزاری جلسه ای با مدیرکل دفتر صنایع غیرفلزی وزیر صنعت و مدیرکل نظارت بر فرآورده های خوراکی و آشامیدنی وزارت بهداشت برای حل این مشکل، گفت: این مسائل نوش داروی پس از مرگ سهراب است و چیزی به دست نمی آوریم.

وی با بیان اینکه طبق اعلام مدیرکل وزارت بهداشت، نمونه های آخری که پس از توقف تولید مورد آزمایش واقع شده، سالم بوده‌اند، اظهار کرد: این در حالی است که پس از توقف تولید، اصلا این شرکت تولیدی نداشته و همان نمونه های قبلی است. ما با زیر مجموعه وزیر بهداشت صحبت کردیم و آقای وزیر لطف کردند و دوباره آلودگی میکروبی دماوند را اعلام کردند.

رییس انجمن تولیدکنندگان آب های معدنی و آشامیدنی با بیان اینکه سطح استانداردهایی که کارخانه “دماوند” رعایت می کند بسیار بالاست، گفت: اصلا امکان عقلی وجود ندارد که آب های این شرکت آلوده باشد، چراکه هر دو ماه یکبار خودشان نمونه های آب را به “آکوا لب” فرانسه می فرستند و مورد آزمایش قرار می دهند. از سوی دیگر نمونه هایی به صورت عمدی از آب های آلوده هم می فرستند تا نوع میکروب های موجود مشخص شود، حال چگونه ممکن است این آب مشکل داشته باشد؟

فروهر با ابراز ناراحتی از مسائل بیان شده گفت: نظر جدید سازمان غذا و دارو این است که نمونه های جدید آب معدنی دماوند سالم بوده و تلاش می کنند که به زودی بازگشایی شود، اما از نظر ما برند “دماوند” دیگر نابود شده است و همه صنعت ما از این اتفاق ضربه خورد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *