اهم اخبار

ورود استاندارد به موضوع ایمنی و سلامت محصولات خام کشاورزی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد گفت: در حوزه صنایع غذایی حدود ۳۵۰۰ استاندارد ملی وجود دارد و ۴۰۳ استاندارد از این تعداد مشمول مقررات اجباری هستند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ دکتر پیراوی ونک در نشست مطبوعاتی در اراک، با اشاره به توسعه فعالیت های استاندارد در کشور، اظهار کرد: این سازمان در حوزه کالاها و خدمات بر استانداردهای اجباری نظارت دارد و حتی اگر کالا و خدماتی مشمول مقررات نیز نباشد طبق ماده ۱۳، سازمان مکلف به نظارت است.

وی با اشاره به طرح عیدانه سازمان ملی استاندارد، گفت: این طرح از ۱۵ اسفند تا ۲۵ فروردین ویژه هتل ها و میادین تره بار آغاز شده است، البته سال گذشته اولین سال ورود سازمان به حوزه خدمات بود و هتل ها و فروشگاه های زنجیره ای مورد ارزیابی قرار گرفتند.

پیراوی ونک با اشاره به مطلوب نبودن وضعیت مراکز اقامتی بین راهی، گفت: در طرح عیدانه نیز میادین میوه و تره بار، خدمات قالیشویی، مراکز فروش شیرینی و آجیل، پایانه های اتوبوسرانی برون شهری و ایستگاه های قطار در دستور کار قرار گرفته است و پیشنهاد شده این موارد مشمول استاندارد اجباری شوند تا مردم بتوانند از منافع خدمات استفاده کنند.

وی با اشاره به افزایش گستره ارزیابی و چک لیست های سازمان به منظور پویایی این استانداردها در تمام طول سال، بیان کرد: برای پایانه های راه آهن استانداری در اختیار نیست هر چند که وضعیت راه آهن اراک قابل قبول است.

پیراوی ونک با بیان اینکه علاوه بر بازدید و نمونه برداری از واحدهای تولید، واحدهای توزیع کننده نیز مورد بازرسی و نمونه برداری قرار می گیرند، افزود: در کنار آن پیرو ماده ۱۷ ارزیابی نوروزی نیز در جریان است و از نظر ایمنی و سلامت به محصولات خام کشاورزی ورود کرده ایم و در حوزه نیترات فلزات سنگین و باقی مانده آفت کش ها بررسی هایی صورت گرفته که متاسفانه وضعیت خوبی را شاهد نیستیم. بررسی ها روی پیاز، سیب زمینی، کاهو، پرتقال، سیب و هندوانه نیز انجام شده است و به غیر برخی از استان ها میزان باقیمانده آفت کش ها با استانداردهای سازمان منطبق نیستند البته نمونه برداری ها محدود بوده است و باید برای اعلام نتیجه نهایی، کار در گستره بیشتری انجام شود.

وی با اشاره به ورود سازمان استاندارد به حوزه نان و گندم و آرد، گفت: مردم نسبت به قوت غالب خود مطالبه گر هستند و باید زنجیره تغذیه را کامل دید. باید اقدامات و ماموریت ها به شکلی حرکت کند تا به تولید یک نان کیفیت برسیم. از نان های سنتی مانند تافتون، لواش، بربری و سنگک به شکل تصادفی نمونه برداری هایی می شود و از نظر فلزات سنگین و مواد افزودنی و … مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

وی بیان کرد: به مسئله میوه های تنظیم بازار و شب عید از نظر اندازه و وزن ورود کردیم و در تهران نیز مسئله گوشت قرمز مورد ارزیابی قرار گرفت و نتایج نیز آماده است و در صورت اعلام دستور توسط رییس سازمان، این نتایج منتشر می شود.

مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع غذایی و بهداشتی سازمان ملی استاندارد با تاکید بر مسئله نشانه گذاری به عنوان امری که برای سازمان استاندارد بسیار اهمیت دارد، گفت: در استان مرکزی مسئله نشانه گذاری و علامت استاندارد به خوبی عملیاتی می شود، البته سازمان در حال گسترش خدمات خود است و امید است که مجموعه های تولیدی نیز در مسیر این اهداف حرکت کنند.

پیراوی ونک بیان کرد: در حوزه صنایع غذایی حدود ۳۵۰۰ استاندارد ملی وجود دارد و ۴۰۳ استاندارد از این تعداد مشمول مقررات اجباری هستند. با احتساب استانداردهای میکروبیولوژی و بسته بندی، حدود ۵ هزار استاندارد مشمول این حوزه می شود و صنایع غذایی سهم ویژه ای از استانداردها را به خود اختصاص داده اند.

وی با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد تنها سازمان حاکمیتی و مرجع در صدور نشان حلال است، گفت: یکی از پیش‌نیازهای نشان حلال، نشان استاندارد است و تاکنون ۶۰۰ پروانه نشان حلال صادر شده است. این مسئله حلال بودن در بحث صادرات با جدیت دنبال می شود و از تمام ظرفیت ها برای صدور پروانه بیشتر در حوزه حلال استفاده می شود.

وی با بیان اینکه در سال جاری در حوزه غذایی ۸۰ درصد انطباق با استانداردها را شاهدیم و ۲۰ درصدی که مشمول عدم انطباق است، کمترین ارتباط را با این حوزه دارد به اجرای طرحی توسط مرکز اندازه شناسی اشاره کرد و گفت: براساس این طرح بیش از ۵۰ درصد عدم انطباق در برندهای معتبر را شاهدیم که با آنها فرصتی در قالب یک بازه زمانی داده می شود تا عدم انطباق ها رفع شود چراکه سازمان از تصمیمات خلق الساعه که در تولید تاثیر داشته باشند اجتناب می کند و با تاکید رییس جمهوری به مسئله کمیت با جدیت ورود کرده است.

پیراوی ونک اضافه کرد: سازمان همچنین در حال ورود به حوزه فروش محصولات در فضای مجازی است، اگر فروش در این فضا مشمول استانداردهای اجباری شود فعالان این عرصه نیز حتما باید متناسب با قانون عمل کنند و در صورت تخلف طبق قانون مورد برخورد قرار می گیرند. در این رابطه با اصناف و سازمان صمت و حوزه های متولی مکاتبه شده است تا عرضه محصولات از این طریق مدنظر قرار گیرد.

ورود جدی استاندارد استان به مسئله فلزات گرانبها

به گزارش ایسنا، مدیرکل استاندارد استان مرکزی نیز با اشاره به ورود استاندارد به حوزه نظارت بر استاندارد طلا به جهت لزوم اصالت داشتن آن، گفت: به دلیل شرایط بازار، طلا به کالایی پرمصرف تبدیل شده است. از دیماه امسال کار آغاز شده است و سال آینده با جدیت به مسئله فلزات گرانبها ورود خواهیم کرد.

سعید میرنظامی بیان کرد: تا امروز ۸۰ فقره بازرسی از واحدهای عرضه فلزات گرانبها داشتیم که ۴۰ مورد دارای کد معتبر و ۳۲ مورد فاقد کد معتبر بوده اند و اگر به همه مراکز عرضه طلا مراجعه شود این اعداد بزرگتر خواهند بود. اگر ۶۰۰ واحد موجود در استان ارزیابی شوند، بیش بینی می شود ۵۰۰ مورد فاقد کد معتبر باشند.

وی با اشاره به بازرسی از ۱۳ هتل در استان مرکزی گفت: ۷ فقره بازرسی از خانه سالمندان انجام شد و ۱۲۰ مدرسه دولتی و غیردولتی و ۱۳ سالن ورزشی در استان در سال ۱۴۰۱ مورد ارزیابی قرار گرفته است، همچنین ۹۳۲ گواهینامه ایمنی اولیه و ۶۷۲ گواهینامه ادواری صادر شد و گواهینامه های صادره به ۱۶۰۷ مورد رسیده است.

میرنظامی اضافه کرد: شهرداری در خصوص نصب تجهیزات ورزشی در پارک ها باید گواهی استاندارد دریافت کنند، البته در سال جاری ۲۸۲ فقره بازرسی انجام شد که هیچ کدام دارای تایید استاندارد نبوده است و ۱۵ اخطار نیز صادر شده است.

وی با اشاره به طرح پایش کمیت از مردادماه ۱۴۰۱ گفت: ۱۴۷۲۵ محصول در قالب ۱۳۴ برند مورد بررسی قرار گرفته است که ۱۰۷ برند در آزمون الزام میانگین قبول شدند، در آزمون انجام شده ۳۰ درصد مربوط به برندهای خارج از استان بوده است و باقی مربوط به استان بوده است که تذکرات لازم داده شد و ۹۰ درصد عدم انطباق خود را رفع کردند و ۱۰ درصد باقی نیز فعالیت خود را متوقف کرده اند.

میرنظامی گفت: در پایش واحدهای تولیدی مشاهده می شود که برخی، به صورت غیرمجاز وزن بسته بندی را به عنوان وزن محصول محاسبه می کنند که تذکرات لازم به آنها داده شد، همچنین توزین خط تولید به شکلی بود که میانگین وزن رعایت می شد، در حالی که باید بسته ها به شکل واحد، کمیت مناسب و درستی داشته باشند.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی اضافه کرد: در حوزه تنقلات ۲۱ درصد، لبنیات ۴۶ درصد، خشکبار ۱۷ درصد، شوینده ها ۸ درصد و … شاهد عدم انطباق بوده ایم و در مجموع، در تمامی پایش ها، ۲۰ درصد مردودی و عدم انطباق را شاهد بوده ایم. نازل های سوخت مایع نیز دو بار در سال ارزیابی می شوند، امسال ۱۷۱۷ نازل مورد ارزیابی قرار گرفته است و از سال آینده سه بار در سال اینکار انجام می شود.

وی اضافه کرد: در شاخص توسعه انسانی به دنبال ارتقای امید به زندگی هستیم و یکی از مولفه های امید به زندگی، افزایش سن است که با الزامات حوزه بهداشت و سلامت توام است. خوشبختانه شاخص توسعه انسانی در کشور ارتقا یافته و سازمان ملی استاندارد نیز با توجه به ضرورت تامین ایمنی و بهداشت، در این حوزه دخیل است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *