اهم اخبار

ورود دام زنده از کشورهای آسیای میانه متوقف شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

به دنبال وقوع بیماری تب برفکی در کشور، ورود دام زنده از کشورهای آسیای میانه متوقف شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از فارس؛ بیماری ویروسی تب برفکی تا ۴۰ درصد به دام‌های جوان تلفات وارد می‌کند، شیر دام به حداقل می‌رسد، گوشت‌ دام می‌ریزد و در صورت ادامه دام می‌میرد.

سازمان دامپزشکی کشور واردات دام از کشورهای آسیای میانه، را برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری ویروسی متوقف کرده است.

سازمان دامپزشکی پس از مشاهده کانون‌های بیماری در استان‌های شمال غرب کشور این تصمیم را گرفته است.

در اطلاعیه این سازمان آمده است که ضمن جلوگیری از ترانزیت موقت دام از مبدا آسیای میانه به مقصد حوزه خلیج فارس و کشور عراق و اعلام به حوزه CIS(کشورهای مستقل مشترک المنافع) اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای انجام می شود.سازمان دامپزشکی درباره تعداد کانون‌ها و میزان خسارت های احتمالی توضیح نداده است.

طی ماه‌های اخیر دام زنده پاکستانی وارد کشور شده است،‌جذاب بودن این بازار باعث شده وارد کنندگان از دهه ۸۰ همواره واردات دام زنده از این کشور انجام دهند.نیمه دوم سال سازمان بهداشت جهانی دام، مواردی از شیوع بیماری تب برفکی در برخی از کشورهای همسایه ایران را گزارش کرده بود.

تفاوت قیمت دام زنده سنگین پاکستانی و ایرانی حدود ۲۰ میلیون تومان است.و گزارش‌هایی وجود دارد که مدت زمان قرنطینه دام پس از ورود از پاکستان در استان‌های جنوبی که قبلا۶ ماه بود اکنون به ۴ ماه تقلیل یافته است.

آمارهای غیر رسمی وجود دارد که امسال ۱۰۰ هزار راس دام زنده از پاکستان وارد کشور شده است که گوشت استحصالی با احتساب ۳۰۰ کیلوگرم هر دام حدود ۳۰ هزار تن می‌شود.قیمت گوشت امسال به کیلویی بیش از ۵۰۰ هزار تومان رسید و واردات گوشت گرم و دام زنده هر دو انجام شد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: فارس

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *