اهم اخبار

وزیر اقتصاد: گرانی سایر کالاها به خاطر طرح هدفمندی یارانه‌ها نبود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

احسان خاندوزی گفت: سایر کالاها از فروردین ماه به دلیلی دیگر از جمله رشد دستمزدها مستعد گرانی بودند و افزایش آنها ارتباطی به اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها نداشت.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از مهر، سیداحسان خاندوزی در نشست با مدیران کل استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی که با حضور حجت الاسلام محمد قمی بعدازظهر امروز برگزار شد درباره واگذاری شرکت‌های دولتی گفت: قرار بود شرکت‌های دولتی را به سُفها ندهیم اما به گروه‌هایی داده شد که آن را با حداقل بازده و حداکثر چند میلیون تومان سوددهی آن را اداره کردند.

وی درباره اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: یک نفر یکی دو ماه قبل از اجرای این طرح به یکی از وزرا که در این زمینه نقش اصلی را داشت گفته بود مگر می‌توانید ارز ۴۲۰۰ تومانی به ما ندهید؟

وزیر اقتصاد ادامه داد: باید تولید داخل کالاهای اساسی را تشویق کنیم اما تا سال آینده که این محصولات به بار می‌نشیند گروههای اجتماعی نسبت به این طرح ایراداتی خواهند داشت. به یکی از استان‌ها زنگ زدم و پرسیدم کلزا را به چه قیمتی می‌فروشید؟ گفت تا پیش از از اجرای این طرح به صرفه نبود ولی بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از ما کیلویی ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان خریداری می‌شود که با استقبال کشاورزان مواجه شده است.

خاندوزی با تاکید بر اینکه وابستگی مفتضحانه ای به واردات روغن و دانه‌های روغنی داریم یادآور شد: عده‌ای به دنبال این هستند که اصل طرح و جریان را تخریب کنند که مثلاً تا ۴ ماه بعد به روش قبلی که بازگشت به سیستم نفع بری و سهم بری است و قبلاً وجود داشت بازگردند. اگر جامعه را آگاه نکنیم مردم شکیبایی لازم را به خرج نمی‌دهند.

وی تصریح کرد: ما از روحانیون می‌خواهیم آگاهانه به مردم توضیح دهند که ثمره این تبیین، شکیبایی اجتماعی برای پذیرفتن اصلاحات اقتصادی است. اگر این اتفاق رخ دهد و دوره گذار را طی کنیم که در طی آن منافع را از گروهی جدا کرده و به صاحبان اصلی آن منتقل کنیم به سلامت عبور خواهیم کرد ولی باید طراحی درست و دقیقی داشته باشیم و همچنین با استفاده از مجامع روشنگری، ارتباط و پیوستگی با مردم را حفظ کنیم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در صورت اجرای موفق، موفقیت‌های راهبردی برای دولت به دست می‌آید اذعان داشت: اما اگر کوتاهی صورت بگیرد و یا منجر به شکست و منجر به بازگشت به وضعیت سابق شود شواهدی به دست دشمنان داده خواهد شد که بگویند جریان انقلاب نتوانست کشتی جامعه را با تراز انقلابی گری هدایت کند.

خاندوزی افزود: از ابتدا قرار بود طرح هدفمندی یارانه چند ماه بعد از ماه مبارک رمضان اجرا شود اما دو اتفاق سبب شد که زودتر از موعد مورد نظر اجرای آن را شروع کنیم. همچنین هم توضیح و تبیین قبل از اجرای طرح در دستور کار بود و هم واریزی‌ها؛ اما مردم فکر می‌کردند قرار بوده طرح اجرا شود بعد اطلاع رسانی شود.

وی ادامه داد: این دو اتفاق یکی این بود که اولاً کمبود شدید مواد غذایی و کالاهای اساسی در پی بحران اکراین رخ داد و کشورها تعرفه واردات کالاهای اساسی را صفر کردند. استانداران می‌گفتند روزانه n مقدار روغن یا آرد از استان‌ها به کشورهای همسایه منتقل می‌شود. عراق تعرفه واردات را به یکباره صفر کرد. در مرزهای ترکیه و پاکستان نیز اتفاقات مشابه داشتیم. لذا در آن زمان مطرح شد یا باید مواجهه سخت مرزبانی شویم که به راحتی شدنی نبود یا باید سریع‌تر از زمان مورد نظر طرح را آغاز می‌کردیم.

وزیر اقتصاد بیان کرد: الان مردم از گرانی کالاهای اساسی ناراحتند اما اگر طرح دیرتر اجرا می‌شد مردم از کمبود کالاهای اساسی شاکی بودند. در حال حاضر هم در بسیاری از کشورها کمبود کالاهای اساسی داریم. در سوئد به ازای هر کد ملی دو بار روغن در ماه تحویل داده می‌شود. یعنی در دنیا بلوای کالای اساسی شده است.

وی گفت: به مسئولان صدا و سیما گفتم این طرح را به خوبی تبیین کنید. اینکه برخی می‌گویند سیاست دولت آقای رئیسی برای آزادسازی قیمت‌ها، پیاده سازی سیاست لیبرالیستی است صحت ندارد. اگر این اتفاق رخ نمی‌داد شیرازه کشور از دست می‌رفت.

خاندوزی تصریح کرد: آرد صنف و صنعت از آنجایی که در ظاهر مصرف کمی در کشور دارد لذا وزارت صمت پیشنهاد داد ابتدا سراغ آزادسازی نرخ آن برویم که متأسفانه موج رسانه‌ای درباره قیمت ماکارونی ایجاد شد و دولت مجبور شد دو هفته جلوتر از زمان بندی خودش طرح هدفمندسازی یارانه‌ها را آغاز کند.

وی با تاکید بر اینکه پاشنه آشیل این طرح می‌تواند ضعف نظارت باشد بیان کرد: شب گذشته در شبکه دو اعلام کردم که این طرح با بنزین متفاوت است ولی متأسفانه مردم فکر می‌کنند قرار است قیمت همه کالاها افزایش یابد.

سرویس خبری: مجلس و دولت

منبع: مهر

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *