اهم اخبار

وزیر بهداشت:با سلامت مردم برخورد سیاسی نکنید/اشاعه فرهنگ تولید غذای سالم و امنیت غذایی سرلوحه کار دولت است/برچسب گذاری محصولات غذایی از اقدامات موثر بوده است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه درست نیست با سلامت مردم سیاسی برخورد شود، گفت: واردات پالم نسبت به سال ۹۱ و ۹۲ حدود ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش اگروفودنیوز به نقل از پایگاه خبری سازمان غذا و دارو ” ایفدونا “، دکتر حسن قاضی‌زاده‌ هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دهمین سالگرد اعطای «نشان ایمنی و سلامت» که در تالار وحدت برگزار شد، گفت: سیاسیون و کسانی که قدرت برای آنها مهمتر از دین و مذهب است حداقل پای خود را از حوزه سلامت کنار بکشند، اخبار دروغ کذب و تهمت جامعه را آلوده می‌کند.
وزیر بهداشت با بیان اینکه بالاترین موضوع برای ما انقلاب و اهداف جمهوری اسلامی است، گفت: مردم از همه چیز خود گذشتند و برای این انقلاب خون دادند، کسی که رئیس دولت را مردم رای دادند و رهبری او را تایید کرده، وزیران نیز با تایید نظر نمایندگان مجلس انتخاب شدند.
وی با بیان اینکه مواد غذایی ناسالم و نادرست ضررهای بزرگی به سلامت،‌ اقتصاد و جامعه وارد می‌کنند، افزود: اشاعه فرهنگ تولید غذای سالم و امنیت غذایی یعنی دسترسی آحاد جامعه به غذای ایمن و سالم از ارکان توسعه عدالت محور بوده و سرلوحه کار دولت است.
وزیر بهداشت با بیان اینکه تا سال ۱۳۹۹، ۷۵ درصد مرگ و میرها بر اثر بیماری‌های مزمن به تغذیه مربوط است، تصریح کرد: در بیماری‌های چاقی، دیابت و قلب و عروق که بشر امروز از آنها رنج می‌برد، به دلیل مصرف نادرست مواد غذایی است که بخش اعظم این مرگ و میرها در کشورهای توسعه نیافته اتفاق میفتد.
دکترقاضی‌زاده هاشمی با اشاره به ۵ عامل خطر که جان ایرانیان را تهدید می‌کند، گفت: رژیم غذایی، فشار خون حدود ۱۰ میلیون نفر مبتلا، چاقی ۹ میلیون نفر،‌ کم تحرکی ۱۸ میلیون نفر و دیابت ۵ عاملی هستند که سلامت جامعه را تهدید می‌کند.
وزیر بهداشت گفت: سرانه مصرف شکر در ایران حدود ۳۰ کیلوگرم است که آمار جهانی نشان می‌دهد سرانه مصرف در ایران ۱۰ سال قبل حدود ۲۶٫۹ بوده اما در ۱۰ سال گذشته رشد افزاینده‌ای داشته و حداقل ۳ کیلو بیشتر از سرانه جهانی است.
وی با بیان اینکه در مصرف نان بالاترین مصرف کننده در دنیا هستیم، افزود: حدود ۱۰ درصد کودکان در کشور به سوء تغذیه مبتلا هستند اما با این وجود ملت پرخوری هستیم و باید در میزان کالری دریافتی و افزایش تحرک که امری ضروری در سلامتی همه رده‌های سنی است باید بیشتر مراقبت کنیم.
وزیر بهداشت با بیان اینکه علی‌رغم شعارهایی که دادیم هنوز روغن کشور ما وارداتی است گفت: سرانه روغن در کشور حدود ۱۷٫۵ کیلوگرم بوده در حالی که سرانه جهانی حدود ۱۲٫۵ کیلوگرم است. این موضوع زمانی که در مورد شیوه مصرف بررسی می‌شود بیشتر با سایر کشورهای اختلاف داریم.
وی ادامه داد: ۱٫۵ میلیون دلار برای واردات روغن هزینه می‌شود در سال ۲۰۰۵ دهمین کشور وارد کننده روغن بودیم. در مورد روغن پالم قبل از دولت یازدهم سال ۹۱ و ۹۲ واردات حدود ۷۵۰ هزار تن بود و در بعضی از لبنیات روغن پالم که بسیار مضر است استفاده می‌شد.
واردات روغن پالم در سال گذشته ۴۰ درصد کاهش داشت
وزیر بهداشت با بیان اینکه حدود ۱ سال است که در مواد لبنی ما روغن پالم وجود ندارد گفت: روغن پالم تنوع زیادی دارد در گذشته نوع مرغوب آن وارد کشور نمیشد با حمایت رئیس جمهور میزان واردات در سال گذشته به ۴۰ درصد یعنی ۴۲۰ هزار تن کاهش پیدا کرده و در سال ۹۵ به ۱۸۰ هزار تن رسیده است. همچنین عوارض آن نیز بسیار کاهش پیدا کرده است.
دکتر هاشمی افزود: عوارض واردات پالم از ۵ درصد به ۲۶ درصد افزایش یافت که درآمد این حوزه به خزانه دولت واریز می شود.
وی با اشاره به فعالیت‌های شورای عالی امنیت سلامت و غذای کشور گفت:‌ جهت اشاعه فرهنگ ارتقای رژیم غذایی و اصول ایمنی تصمیماتی باید اتخاذ شود که فشار خون، چاقی و چربی در کودکان کمتر شده و دندان‌های آنها کمتر پوسیده شود همچنین با تغییر سبک زندگی شاهد کاهش ۱۵ درصدی مرگ‌های زودرس باشیم.
وی ادامه داد: ‌باید تا سال ۹۹ به کشوری الگو در مدیترانه شرقی  تبدیل شویم. تبلیغ استفاده از شیر مادر ، استفاده از شیر، افزایش مصرف میوه و سبزیجات و سیاست‌یابی در مواد شیرین و شور،‌ کاهش دریافت نمک و مصرف چربی‌های غیر اشباع از اقداماتی است که باید در دست کار قرار گیرد.
وزیر بهداشت اظهار کرد: با تشویق شرکت‌هایی که اقدامات موثری در سلامت غذا دارند باید به سلامت مردم کمک کرد.
در این مراسم از یکی از شرکت‌ها که ۶۰ محصول برای بیماران دیابتی دارد تشویق ویژه شده است. سیاست‌های تشویقی که مجلس دولت و سازمان غذا و دارو تدوین کرده‌اند باید اجرایی شود.
وزیر بهداشت با اشاره به برچسب‌گذاری روی محصولات غذایی اظهار کرد: برچسب‌گذاری یکی از اقدامات خوب برای انتخاب محصول خریداری شده مردم است البته یکی از اشکالات این برچسب‌های این است که ۹۰ درصد اطلاعات نوشته روی آنها به قدری کوچک است که فقط مواد مفید قابل تشخیص است و به عنوان مثال از روی طعم محصول می‌توان تشخیص داد که این ماده غذایی شور است و در آن نمک مصرف شده نه از روی برچسب آن.
امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *